vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Viiksen vaihtaminen (Vilkku/Cruise)

Poissa Saube

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili
En löytänyt etsimällä oikeaa threadia (en ilmeisesti osaa etsia), niin laitoin sitten uuden. ??? Asiaan cruisesta on piuhapoikki eli tarvis saada ohjeita miten tuon Vakkarin (Cruise) tai myös pyyhkijän viiksen saa irti (Octavia II RS luonnollisesti)? Pitääkö siis irroittaa ensin ratti ja jos pitää, niin ilmeisesti pitää säätää jotain tuon AIRBAG:n kanssa? Onko jollakin kokemusta miten tuon kaiken saa tehtyä aiheuttamatta katastrofia? :)

Osaako joku selittää tai onko jossain jo olemassa selkeät ohjeet tähän, joko enkuksi tai suomeksi?



Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
- Ensimmäiseksi akusta miinus napa irti ja ainakin tunti odottelua ennenkuin menee mitään tekemään.
- Ratti niin alas ja eteen kun sen saa ja kääntää ratin 90 asteen kulmaan, jolloin yläpuolelta takaa näkyy reikä, josta tasapäisellä ruuvimeisselillä saa kammettua bägin klipsin irti. Sitten ratti toiseen suuntaan, jotta saa vastapuolelta myös klipsin auki.
- Airbag:n johdot irti (tätä ennen kosketa rautaa tai muutoin maadota itsesi, ettei tule staattista sähköä bägille).
- Siten ratti irti. Ulkomuistista 12 xzn -avain, jolla se on kiinni.
- Ratin pylvään muovit irti. Ensin edestä torx:t auki ja sitten ne lähtevät toisistaan irti varovasti nitkutaen.
- Ratin ohjausmoduli irti. Ensin torx päästä pois ja sitten lukitusklipsin avaaminen etupuolelta n. 4 mm poranterää tms. hyväksikäyttäen. Takapuolella on vielä toinen lukitusklipsi, jonka saa kyllä sormin napsaistua auki. Havainnollistava kuva alla, jos linkki toimii:



Sitten loppuu oma tietämys asiasta, mutta ilmeisesti pitää purkaa vielä ns. coil spring (ei nyt keksi suomennusta tuolle) ja ohjauskulman anturi pois, jotta pääsee purkamaan ne viikset pois.

Sen jälkeen käänteisessä järjestyksessä kamat takaisin paikalleen. Ratin paikallaan pitävää pulttia ei saisi käyttää uudelleen, mutta itse en sitä vaihtanut, kun olin pihi jne.  ::) Ratin pultin momentti n. 50 nm.


Poissa Saube

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili

Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Unohtui tuosta listasta vielä se että ennen ohjauspylvään muovien purkamista pitää ottaa se korkeuden ja etäisyydensäätö vivun päälimuovi irti (kaksi kuusiokolopulttia), jotta alempi muovi mahtuu tulemaan pois.

Vielä sitten sellainen pointti, että en ota mitään vastuuta siitä, jos joku ottaa bägin silmilleen näiden ohjeiden kanssa. Itse purin omasta ratin pois yllä kuvatulla tavalla, mutta varovainen noiden kanssa saa kyllä olla, ettei satu mitään.  :)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2013, 10:55:15 ap kirjoittanut JaVa^ »


Poissa Peku

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 18
    • Profiili
Vakkarin johdon voi korjata tai viiksen vaihtaa ilman ratin irrotusta, ratin ympäriltä vaan nätisti suojamuovit pois.
Olen näin itse johdon korjannut.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Vakkarin johdon voi korjata tai viiksen vaihtaa ilman ratin irrotusta, ratin ympäriltä vaan nätisti suojamuovit pois.
Olen näin itse johdon korjannut.

Miten ne ratin suojamuovit saa nätisti pois ilman ratin irroitusta, kun se alempi suojamuovi on ohjauspylväässä kiinni kahdella ruuvilla, jotka jäävät ratin alle piiloon?

Tässä mallikuva toisen konsernin tuotteen ohjauspylväästä ja niistä ruuveista. Octaviassa on nuo samalla tavalla:



Saattaahan tuonne tietty jotenkin saada avaimen ängettyä väliin, mutta paljon enemmän saa työtilaa, kun nyppää ratin pois.


Poissa Saube

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili
Vakkarin johdon voi korjata tai viiksen vaihtaa ilman ratin irrotusta, ratin ympäriltä vaan nätisti suojamuovit pois.
Olen näin itse johdon korjannut.

Aina tietysti parempi, jos tuon viiksen saa vaihdettua ilman tuota airbagin ja ratin poistoa. Sain kyllä helposti muovit pois ilman ratin irroitusta, mutta mitenkä tuo itse viiksen saa tuolta pois purkamatta enemmän? Sittenhän joutuu kyllä iroittamaan Airbagit ja ratit vai kuinka se sieltä lähtee?


Poissa Peku

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 18
    • Profiili
Vakkarin johdon voi korjata tai viiksen vaihtaa ilman ratin irrotusta, ratin ympäriltä vaan nätisti suojamuovit pois.
Olen näin itse johdon korjannut.

Miten ne ratin suojamuovit saa nätisti pois ilman ratin irroitusta, kun se alempi suojamuovi on ohjauspylväässä kiinni kahdella ruuvilla, jotka jäävät ratin alle piiloon?

Tässä mallikuva toisen konsernin tuotteen ohjauspylväästä ja niistä ruuveista. Octaviassa on nuo samalla tavalla:



Saattaahan tuonne tietty jotenkin saada avaimen ängettyä väliin, mutta paljon enemmän saa työtilaa, kun nyppää ratin pois.


Tais olla juurikin tuon kuvan mukaisesti, eli ylämuovi nätisti kampeamalla pois jonka jälkeen paljastuvat ruuvit saa avattua.
Viikseä en irroittanut, vaan korjasin (jatkoin)katkenneen johdon paikallaan. Ollut nyt korjattuna n.1.5 vuotta ja toimii edelleen.

T: Peku


Poissa Saube

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili
Itsekin tänään lopulta tinailin suoraan sinne autoon päin tuon katkenneen johdon kuntoon. Pistin lisäksi teipillä johdot yhteen ettei vastaava pääse toistumaan (katkeamaan uudestaan siis)...


Poissa Peku

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 18
    • Profiili
Itsekin tänään lopulta tinailin suoraan sinne autoon päin tuon katkenneen johdon kuntoon. Pistin lisäksi teipillä johdot yhteen ettei vastaava pääse toistumaan (katkeamaan uudestaan siis)...

Se johto varmaankin katkeaa, koska on alunperin liian lyhyt. Viiksiä vaihtoivat joskus takuuseen.
Mulle kesti tina liitos muutaman kuukauden, jonka jälkeen jatkoin katkennutta johtoa, sen jälkeen vasta kesti.