vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Jakohihnan vaihto lisäsi kulutusta.

Poissa Jyrki

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 94
  • Octavia 2.0 Tdi Rs -08
    • Profiili
Tilanne on siis seuraava.
Kun tankkaan autoa niin tankkaan sen melkeinpä aina täyteen ja lasken kulutuksen sekä vertaan sen auton kulutusmittariin.
Tuossa 100 000 km ajan auton kulutusmittari näytti noin desin aina enemmän kuin todellinen kulutus oli.
Bensavalo tai siis tässä tapauksessa dieselvalo syttyi aina kun soossia oli jäljellä 90km ajoon. Ja kun mittari näytti että on nolla kilometriä pääsee niin tankissa oli aina noin 6 litraa tavaraa.

Jakohihna vaihdettin.

Olen tarkkaillut asiaa noin kymmenen tankillisen verran.
Nyt auton kulutusmittari näyttää noin 6dl vähemmän kuin mitä todellinen kulutus on. Eli asetelma kääntyi rankasti päälaelleen.
Dieselvalo syttyy kun mittarin mukaan lopputankilla pääsee 120km. Ennen oli siis se 90km. Ja kun tuon tankin ajaa niin että näyttää nollaa niin tankki todella on tyhjä.

Tiivistettynä siis. Keskikulutusmittari ei enää pidä paikkaansa.Laski entisestään 2dl. Auton kulutus kasvoi n.4dl/100km. Yhteensä mittarin mukaan ero on siis 7dl entisestä. Ja todellinen kulutus kasvoi sen 4dl.

Auto lähtee normaalisti käyntiin ja tehot tuntuu olevan normaalit. Jos jako olisi pielessä niin luulisi käynnistyvän huonosti tai olevan tehoton.(korjatkaa jos olen väärässä)

Liikkeeseen olin yhteydessä. Olivat ymmällään vaikka yleensä siellä fiksuja ovatkin olleet.
En nyt kuitenkaan ole alkanut tarkastuttamaan sen kummemmin koska auto toimii moitteettomasti.

Kuitenkin. Asia häiritsee. Onko kellään muulla tullut tällaista vastaan?


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Ajotietokoneen näytöstä en tiedä, mutta kulutuksen kasvuun voisi olla selitys. Vanha jakohihna oli venynyt ja nyt uusi ei. Tästä aiheutuu se, että ajoitus on nyt aikaisemmalla jolloin kulutus voi nousta. Monesti käynnistyy herkemmin ja vastaa kaasuun myös herkemmin, kun ajoitus aikaisemmalla. Tässä tämmöinen visio perustuen vanhemman TDI koneen siulunelämään.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa Volvotdi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 146
  • Tampere - Pori
    • Profiili
    • Lisää tehoa
Ajotietokoneen näytöstä en tiedä, mutta kulutuksen kasvuun voisi olla selitys. Vanha jakohihna oli venynyt ja nyt uusi ei. Tästä aiheutuu se, että ajoitus on nyt aikaisemmalla jolloin kulutus voi nousta. Monesti käynnistyy herkemmin ja vastaa kaasuun myös herkemmin, kun ajoitus aikaisemmalla. Tässä tämmöinen visio perustuen vanhemman TDI koneen siulunelämään.

Menee kyllä toisinpäin tuo kulutus eli mitä aikaisemmalle saadaan palamistapahtuma eli ajoitus niin vähemmän se kuluttaa. Liian aikainen tuhoaa moottorin, alkaa nakuttamaan. Tulikohan korjaamossa hihnaksi vahvistettu malli? Tuo on nimittäin raskaampi pyörittää, mutta ottaako se 4dl ainetta enemmän, siihen en ihan heti usko.. Voihan tuossa olla huonoa sattumaa joukossa esim. Egr ei sulkeudu kunnolla, eropaineanturi on viallinen ja yrittää poltella tavallista useammin, jne. Jossain kohtaa nuo menee kyseisistä autoista 100% varmuudella ja se voisi olla nyt? Sattumaa, huonoa tuuria...


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Ajotietokoneen näytöstä en tiedä, mutta kulutuksen kasvuun voisi olla selitys. Vanha jakohihna oli venynyt ja nyt uusi ei. Tästä aiheutuu se, että ajoitus on nyt aikaisemmalla jolloin kulutus voi nousta. Monesti käynnistyy herkemmin ja vastaa kaasuun myös herkemmin, kun ajoitus aikaisemmalla. Tässä tämmöinen visio perustuen vanhemman TDI koneen siulunelämään.

Menee kyllä toisinpäin tuo kulutus eli mitä aikaisemmalle saadaan palamistapahtuma eli ajoitus niin vähemmän se kuluttaa. Liian aikainen tuhoaa moottorin, alkaa nakuttamaan. Tulikohan korjaamossa hihnaksi vahvistettu malli? Tuo on nimittäin raskaampi pyörittää, mutta ottaako se 4dl ainetta enemmän, siihen en ihan heti usko.. Voihan tuossa olla huonoa sattumaa joukossa esim. Egr ei sulkeudu kunnolla, eropaineanturi on viallinen ja yrittää poltella tavallista useammin, jne. Jossain kohtaa nuo menee kyseisistä autoista 100% varmuudella ja se voisi olla nyt? Sattumaa, huonoa tuuria...

Ajoitus ollut itsellä myöhäisellä, kun olen kirjoitellut kulutuksesta :) Menee juurikin noin kuin Volvotdi kirjoittaa.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa Jyrki

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 94
  • Octavia 2.0 Tdi Rs -08
    • Profiili
Ajotietokoneen näytöstä en tiedä, mutta kulutuksen kasvuun voisi olla selitys. Vanha jakohihna oli venynyt ja nyt uusi ei. Tästä aiheutuu se, että ajoitus on nyt aikaisemmalla jolloin kulutus voi nousta. Monesti käynnistyy herkemmin ja vastaa kaasuun myös herkemmin, kun ajoitus aikaisemmalla. Tässä tämmöinen visio perustuen vanhemman TDI koneen siulunelämään.

Menee kyllä toisinpäin tuo kulutus eli mitä aikaisemmalle saadaan palamistapahtuma eli ajoitus niin vähemmän se kuluttaa. Liian aikainen tuhoaa moottorin, alkaa nakuttamaan. Tulikohan korjaamossa hihnaksi vahvistettu malli? Tuo on nimittäin raskaampi pyörittää, mutta ottaako se 4dl ainetta enemmän, siihen en ihan heti usko.. Voihan tuossa olla huonoa sattumaa joukossa esim. Egr ei sulkeudu kunnolla, eropaineanturi on viallinen ja yrittää poltella tavallista useammin, jne. Jossain kohtaa nuo menee kyseisistä autoista 100% varmuudella ja se voisi olla nyt? Sattumaa, huonoa tuuria...

Juurikin näin, että hihna on vahvistettu malli. Mutta niin kai sen kuuluukin ollakkin tässä suunnattoman tehokkaassa tsekin ihmeessä.
Ja voi olla että joku paikka levisi vaihdon yhteydessä, mutta luulisihan sen muullakin tavoin oirehtivan.?

Ja tarkistelin tässä kulutusta. Olin laskenut hieman väärin. Todellinen kulutuksen nousu on keskimäärin 6dl riippuen ajosta.