vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

kytkin..kö??

Poissa mikatossa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 151
    • Profiili
Arvon räksäläiset, mielipiteitä kehiin... viimeviikolla vm.07 2.0 tdi vaihdettiin massa kytkin vanhanmalliseen ja hyvin pelasi, eiliseen... kahnittaa ja kolisee ikäänkuin painelaakeri sökönä. Kävin korjaamolla (tietenkin samainen missä tekivät remontin) arvuuttelemassa vikaa. Veikkailivat laatikon tukilaakereita äänilähteeksi!!! Ottavat kyllä laatikon irti ja tutkiivat mistä ääni aiheutuu... itse en oikein usko laakeri teoriaan koska jos polkimen nostaa hitaasti ylös, ääntä ei välttämättä kuule mutta jos nopeesti niin kyllä kuuluu. Eli mitä veikkaatte, meniskö takuuseen vai meneekö tukku seteleitä ja minkä verran?? Kiitän veikkailuista ja jos jollakulla samanlaisia oireita niin saapi kertoo paljo meni rahhoo  ::) niin ja kilometrejä rullattu 244tkm.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
viimeviikolla vm.07 2.0 tdi vaihdettiin massa kytkin vanhanmalliseen ja hyvin pelasi, eiliseen...

Siis niin mikä vaihdettiin ja minkä malliseen? Kaksoismassa vauhtipyörä kiinteään vai kytkin uusittiin pelkästään?


Poissa mikatossa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 151
    • Profiili
Siis kaikki, vauhtipyörä, asetelma, levy ja painelaakeri. Eli nyt ns. Kova kytkin... arvelivat että massakytkin olis hajottanu laatikon laakerit mut tuntus että kolina kuuluis koko ajan, mut kun ei.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Edelliseen TDI VW-konsernin tuotteeseen, joka oli omistuksessani, vaihdoin kiinteän vauhtipyörän kaksoismassa tilalle. Hieman sellaista rallatusta tai kolkotusta se piti, joka on ihan normaalia kiinteälle vauhtipyörälle.

Minkä valmistajan setti on kyseessä ja onko painelaakeri marmoritiskiltä noukittu vaiko tarvike?


Poissa mikatossa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 151
    • Profiili
Sach: n kytkin ja laakerista ilmeisesti tarvike


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Kuulostaa kyllä vähän kaukaa haetulta, että kaksoismassa olisi hajottanut laatikon noilla kilometreillä. Miten tuo vanhan paketti sitten oireili, että päädyit sen vaihtamaan uuteen?


Poissa mikatossa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 151
    • Profiili
Vauhtipyörään tuli kilometrit täyteen, jouset sökönä. Muuten ilmeisesti oli ihan ok. Tuntuu minustakin oudolta jos laakeri vika, ääntäis varmaan koko ajan jos niin olis... alkuviikosta sit selviää kun ottaavat laatikon irti.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2013, 12:39:38 ap kirjoittanut mikatossa »


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Omasta kokemuksesta vaihdelaatikon rikkinäiset laakerit ääntää esimerkiksi moottorijarrutuksessa voimakkaasti rallattamalla. Olisi tuon luullut sinun autossasi aantävän jo ennen kytkinremonttia, jos vika tosiaan on laakereissa. Ei se yhden yön aikana ala kolistelemaan.

Vanhemmissa IV -korimallin 1.9 TDI koneissa on painelaakerina suositeltu käytettävän marmoritiskin Sachs:n originaalia tuotetta, kun tarvikkeet ei ilmeisesti tunnu kestävän. Tuosta löytyy lisää legendaa FFP:n puolelta. Tiedä sitten onko sama vielä näissä V -korimallin johdannaisissa.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Mulla toisessa VAG kulkineessa rupes laatikko rallattamaan, kun vaihdettiin järeempi kytkin. Oli kiinteä limppu aiemminkin. Tehoja nostettiin reilusti niin oli pakko laittaa järeempi asetelma ja levy. Asentajan mukaan rallatus tulee laatikon välyksistä, koska kytkinlevyssä ja asetelmassa olevat jäykemmät jouset eivät vaimenna "värinöitä" niinkuin vakio osien löysemmät jouset.

Tyhjäkäynnillä siis rallattaa, mutta kytkin pohjassa ei. Lämpöisenä vielä selvemmin kuin kylmänä.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa mikatossa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 151
    • Profiili
Pitääpä kysyä siitä painelaakerista että mistä ovat ottanu kunhan alkuviikosta soittaavat... kertoilen sit lisää miten homma hoitu


Poissa mikatossa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 151
    • Profiili
No niin... puhelu tuli ja laatikkoviaksi noteerasivat, perkele!!! Onko kellään tietoo että kuka korjailis kuopion seudulla?? Perhana kun ite oon tallinnassa ni en pääse tutkimaan, pikkasen epäilyttää...


Poissa mikatossa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 151
    • Profiili
Tulipa sellanen ajatus mieleen että voiko sen kytkimen vaihtaa niin ettei laatikosta tuu öljyt pihalle? Ja onko tarkistuspropun alapinta oikea täyttömäärä? Wagamakareenasta olin lukevinani että ainakin jossain laatikoissa oikee öljyn taso on propun ylätaso...???


Poissa mixa76

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 128
  • Octavia vRS 2.0 TDI -07 farkku
    • Profiili
voiko sen kytkimen vaihtaa niin ettei laatikosta tuu öljyt pihalle? Ja onko tarkistuspropun alapinta oikea täyttömäärä?

Ei kait sieltä öljyt ulos tule, jos ei proppuja aukaista...  Täyttömäärä tyhjennyspropusta öljyt ulos valuttamalla: ~2 l, ja jos loota irti ja oikein tyhjäksi saa valuteltua vinossa, niin 2,3 l taitaa olla täytös. Tarkastuspropusta tsekkaamalla? En ota kantaa...  8)


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
voiko sen kytkimen vaihtaa niin ettei laatikosta tuu öljyt pihalle? Ja onko tarkistuspropun alapinta oikea täyttömäärä?

Ei kait sieltä öljyt ulos tule, jos ei proppuja aukaista...  Täyttömäärä tyhjennyspropusta öljyt ulos valuttamalla: ~2 l, ja jos loota irti ja oikein tyhjäksi saa valuteltua vinossa, niin 2,3 l taitaa olla täytös. Tarkastuspropusta tsekkaamalla? En ota kantaa...  8)

Kytkin ei tosiaan ole missään tekemisissä laatikon öljyjen kanssa. Saa olla aika käsi mekaanikko, jos öljyt tulee kytkinrempan aikana pihalle.


Poissa mikatossa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 151
    • Profiili
Ok, pähkäilin eri vaihtoehtoja laakerin/reiden hajoomiselle...  ::) mut soitin pajalle että niputtavat ja ajetaan vika sit kunnolla esiin kun eivät osannu oikein muuta sanoo kuin että kytkin kunnossa  :P
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2013, 01:56:27 ip kirjoittanut mikatossa »