vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

?-ljyn- ja suodattimien vaihto

Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Elikkä fabia vilkuttelee mulle 150tkm jakoavainta kovasti, ni ajattelin että jos nyt jo rupeais pikkuhiljaa vaihtelemaan itse ne öljyt ja suodattimet sinne.

Pitäs vaan saada nyt tietää lähinnä siitä että missä sijaitsee raitisilmasuodatin kyseisessä katiskassa? Edellisessä autossa (Seat Cordoba) se oli edestäpäin katsottuna tuulilasin vas. alareunan läheisyydessä muovilistan alla, onko vastaavassa paikassa myös fabiassa?

?-ljyt ja ilman- ja öljynsuodatinhan on nyt helppo nähdä ja vaihtaa, joten ei niistä sen kummempaa :D


Käväsen huomenna ostamassa kilkkeet jos joku vaan kertoo että onko se raitisilmasuodatin inhimillisessä paikassa :D
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa meikh

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
    • Profiili
Pelkääjän puolen jalkatilasta pääsee raitisilmasuodattimeen käsiksi. Hansikaslokero veke ja oikealta pitäisi löytyä. Siinä on jonkinlainen lukitus, jonka avaamalla se tipahtaa esille. Näytti helpolta toimenpiteeltä kun kerran vierestä seurasin :)


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Pelkääjän puolen jalkatilasta pääsee raitisilmasuodattimeen käsiksi. Hansikaslokero veke ja oikealta pitäisi löytyä. Siinä on jonkinlainen lukitus, jonka avaamalla se tipahtaa esille. Näytti helpolta toimenpiteeltä kun kerran vierestä seurasin :)

Vai että sisäpuolelta tässä katiskassa :o

Pitääpä huomenna hakea osat ja ruveta äheltämään, ilmoittelen sitten tänne miten kävi 8)
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Vielä toinen kysymys aiheesta, mites tuo huoltonäyttö nollataan huollon jälkeen? Pitää vissii väännellä ja käännellä sitä trippimittarin nappia ja virta-avainta jos oikein muistelen, mut miten tarkalleen? :P
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa pe-te

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 235
    • Profiili
tollanen ohje passatiin:


"Huoltovälin osoitinta nollatessasi pidä nopeusmittarin vieressä sijaitsevaa välimatkamittarin nollausnupppia painettuna ja kytke samalla sytytysvirta päälle. Vapauta nollausnuppi sytytysvirran kytkemisen jälkeen. Ellei näyttöruudulla nyt näy se huolto jonka haluat nollata ("Service oil" tai "Service INSP"), paina nollausnuppia uudelleen. Käännä käyntinopeusmittarin vieressä sijaitsevaa
digitaalikellon asetusnuppia myötäpäivään, jolloin näyttöruudulle tulee "Servce ..." Jos autossa on analoginen kello, täytyy kellon asetusnuppia vetää ulos. Katkaise sytytysvirta. Huoltovälin osoitin on nyt nollattu."

en tiedä onko fabiassa sama?


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
tollanen ohje passatiin:

......

en tiedä onko fabiassa sama?

Fabiassa on vaan yksi nappi mistä nollataan trippi ja säädetään kello, mutta koitan tuota sitten kun saan öljytkin vaihdettua..

Jonkin aikaa tänään väänsin ja käänsin, lopputulos oli että ei löytynyt tarpeeksi isoa hylsyä (36mm) että olis saanut öljynsuodattimen "kannen" irroitettua (näissähän ei ole valmista patia vaan pitää ne sisuskalut vaihtaa), joten en myöskään öljyjä vaihtanut.

Raitisilmasuodattimen vaihdoin, ja eron vanhan ja uuden välillä huomaa melko selvästi 8)

Ilmanputsarissa ei eroa niin selkeästi huomannut, mutta olihan sekin jo melko likainen..


Mitä raitisilmasuodattimeen tulee, sen saa vaihdettua ottamatta hanskalokeroa irti. Siellä apparin jalkatilassa on pitkulainen "kolo" mistä saa vaihdettua sen suodattimen. Tuli kuitenkin otettua itse tuo hanskalokero irti kun en siinä vaiheessa vielä tuosta tiennyt. Mutta on se hanskalokerokin erittäin helppo ottaa pois, ja ennenkaikkea helppo laittaa takaisin kiinni (yllätti allekirjoittaneen).

Aiheeseen palailen kunhan saan öljyt vaihdettua, ja pahoittelen kamerakännykän laatua :D
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Siitä piti vielä avautua, et RS Fabia on melko kranttu öljyn suhteen, nimittäin ohjekirjan mukaan PD-moottoreissa (mm. RS:ssä on PD-moottori) ei saa käyttää luokituksen VW 501.00 omaavaa öljyä, mikä on selkeästi yleisin öljy mitä kauppojen hyllyiltä löytyy (täys)synteettisenä. Ainoa luokitus minkä ohjekirja antaa PD:lle sopivaksi on VW 501.01.. Outoa jotenkin..

Nesteen "City Superior" (tai joku vastaava) on kuvaukseltaan sopiva "nykyaikaisiin bensiini- ja dieselmoottoreihin", ja tämän luokitus on VW 501.00, eli se ei käy PD-moottorille.
Nesteen "City standard" (tai vastaava) on kuvaukseltaan sopiva "bensiini- ja dieselmoottoreihin", ja tämän luokitus on VW 501.01, eli se taas käy PD-moottoreihin.


..PD-moottorit ei oo nykyaikaisia? ;)
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


saveli_m

  • Vieras
Niin tuohon edelliseen kommenttiinhan on pakko kommentoida, että jotta siis PD moottori on siis pumppusuutin tekniikkaa käyttävä diesel motti, joten tuo VW 505.01 luokitus on siis todellakin aika tärkeä!

VW505.00 ei siis täytä pumppusuutindieselin standardeja öljynä, jonka siis vain 505.01 täyttää. Käytännössä tämä vähentää lähes jokaisen perus syntikka-öljyn pois lukemista (esim Castrolin öljyistä joita itse käytän, VAIN Castrol Edge Turbo Diesel -täyttää PD-moottorin standardit!).

Tähän nyt sitten ei tarvitse vittuilla että "minä olen ajanut tavallisella 5W40 öljyillä eikä ole mitään vikaa" -kommenteilla, Kyllähän nekin toki toimivat koneessa, MUTTA EIVÄT OLE SOVELTUVIA PIDEMMÄNPÄÄLLE!

Siis joten jos ajat diisselillä, älä tankkaa siihen 95:sta!
Jos standardi on "only VW505.01", älä laita siihen VW505.00!
...Tai siis laita vaan, enhän minä siitä vastuussa ole mitä autollanne teette :)


Poissa a.link

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 431
    • Profiili
Samaa mieltä!

Mun kokemus...
Teetin yhden öljynvaihtohuollon Pohjois-Helsingin Autossa. Tuolla tiskillä puhuttiin, että öljynhän pitää olla sitten tähän PD-moottoriin soveltuvaa...myyjä sanoi, että näin on.
?-ljyt ja suodatin vaihdettiin. Hinta oli epäilyttävän edullinen.
En ajatellut kuitenkaan asiaan sen enempää, kunnes jossakin vaiheessa huoltojen välillä aloin kuuntelemaan moottorin käyntiääntä. Jotenkin moottori kävi vain karkeammin ja sen lisäksi auto söi hieman öljyä, mitä ei ollut ennen tapahtunut. Tarkastin että mikä öljy on kyseessä, eihän se sitä ollut mitä sinne edelliset kerrat Skodan merkkihuolloissa on laitettu. :)
Seuraava huolto kolkutteli jo ovella... Huollossa moottori pestiin (kuului vissiin huolto-ohjelmaan) Forten tuotteilla ja oikeat öljyt sisään. Nyt on moottori käynyt nätisit koko huoltovälin, eikä öljyn pinta ole tippunut!

Vahingosta viisastuneena, teetän huollot Skodan liikkeessä. Ei se hintaero kuitenkaan niin suuri ole.


Poissa Fabioso

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Tässä taas mitä mulle tapahtui:

Teetätin viime huollon Turun Metro-Autossa, jossa aloitettiin just viime kesänä Skodan huollot. Nyt kun tulee kohta 15 000 taas täyteen niin aloin ihmettelemään kun jouduin lisäämään öljyä kun aiemmin tuo ei ole öljyä syönyt muutakuin ekalla huoltovälillä pari desiä. Huomasin että huoltokuitin mukaan tuohon oli laitettu Mobilin 5W-30 ESP Formulaa joka ei täytä VAG:n 505.01 luokitusta. Eli tuo on perus Longlife-litkua joka ei sovellu Pumpe-Duse koneeseen  >:(

Eli ei ne s??t?n?t merkkihuollossakaan osaa laittaa oikeaa öljyä. Joten kannattaa kaikkien tarkastaa aina huollon jälkeen mitä koneeseen on laitettu, riippumatta siitä missä huollon teettää... Mutta eipä tuo ole ainoa asia mitä ovat huollossa mokanneet, joka huollon jälkeen olen itse saanut jotain fixailla. Yleisin asia on se raitisilmasuodattimen kansi joka on aina raollaan ja pitää ylimääräistä vinkunaa.

Harmittaa kyllä helv?tisti kun olen auton ostanut uutena ja koittanut pitää siitä hyvää huolta että pysyisi kunnossa. Nyt on varmaan väärän öljyn takia tullut ylimääräistä kulumaa koneeseen.


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Ite ainakin tykkään räveltää auton parissa itse (ja siinä säästyy aika paljon rahuliakin!) joten vaihdan öljyt ja suodattimet itse.. Tietty saa takuun työlle kun käyttää liikkeessä, ja jos autossa on takuu ni sit on ymmärrettävää ettei huolla itse.

Kerran kun on litkut ja suodattimet sinne itse vaihtanut ni hommaan menee ehkä puoli tuntia - tunti kun ei hätäile sen homman kanssa, varsinkin kun esim. raitisilmansuodatin on tosi helpossa paikassa vaihtaa kun sen kerran on katsonut (eli ei ota sitä hanskalokeroa irti :D)
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Fabioso

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Itsehän tuota minäkin kaiken tekisin, mutta olen juurikin takuun (eli Skoda-turvan) säilymisen vuoksi teettänyt määräaikaishuollot merkkiliikkeessä.

Noista öljyistä vielä sen verran, että Mobililta ei enää saa ollenkaan RS Fabiaan sopivaa öljyä. Synt S Special V 5W-40 olisi ollut ok, mutta se on nyt korvattu tuolla ESP Formulalla joka ei ole sopivaa vaikka esimerkiksi Turun Metro-Autossa niin väitetään.

Näyttää että tällä hetkellä öljyfirmat siirtyvät VAG-suosituksissa 507.00:ään, joka korvaa tuon 505.01:n mutta ainakin tuossa Mobilin ESP:ssä on erillismaininta että ei Pumpe Duse koneisiin joissa ei ole LongLife huoltoväli eikä DPF:ää Eli ilmeisesti 505.01 on poistumassa oleva luokitus. Toivottavasti jokin valmistaja pitää tuon puhtaan 505.01:n valikoimissa tai edes kehittää semmoisen 507.00:n jota voi hyvillä mielin laittaa RS:äänkin.

Jokin voisi tästä olla sitä mieltä, että mitä väliä kunhan auto liikkuu, mutta itse olen kyllä aika tarkka tässä asiassa. Vielä kun autoa on rakennettu  ratakäyttöön ja tehoa olisi tarkoitus ottaa kunnolla ulos niin kyllä silloin öljyn pitää olla juuri sitä mitä pitääkin eikä vaan jotain sinne päin. Varsinkin merkkihuolloilta on todella vastuutonta käyttää öljyä joka ei täytä valmistajan suositusta.





Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Voisinpa vaikka laittaa skoda-autolle sähköpostilla kyselyn tuosta klubin "edustajana" elikkä siis klubin puolesta kyselen (jos käy?) että onko heillä joku tarkka suositus öljylle jota tulisi käyttää mikäli kaikki 505.01 luokituksella olevat öljyt häviävät.. Ja kysellä vähän että millä tavalla esim. tuo 507.00 vaikuttaa negatiivisesti PD-moottorissa..?
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa samppav

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 350
  • Ekoautoilija..
    • Profiili
    • v-tuning
Mulla oli ostaessa uutena koneessa shellin 505.01 luokituksen mukaiset öljyt eikä ekan 15tkm aikana öljyä tarvinnut lisätä, mutta kun 15tkm huollossa pannuun laitettiin Mobil Synt S Special V 5W-40 niitä johan rupesi kulumaan ja seuraavan huoltovälin aikana kului reilu litra.

Tämän jälkeen muuton myötä vaihtui huoltopaikka, missä sitten tutun huoltopäällikön suosittelemana koneeseen alettiin pistämään Shell Helix Ultra X 0W-30 jonka luokitus on 506.01 eli longlife öljyä, sanoi sen sopivan kiinteällä huoltovälilläkin oleviin PD koneisiin. Ei ole kyseisen öljyn kanssa ollut probleemia, nyt ajettu 111tkm ja useaan otteesen käyty myös radalle, eikä ole tarvinnut kertaakaan öljyä lisätä.

Tuolta löytyy jotain asiaa luokituksista
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2008, 06:53:08 ip kirjoittanut samppav »


Poissa Fabioso

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Itse olen nyt ollut yhteydessä Metro-autoon (jonka mielestä Mobilin ESP sopii Fabia RS:ään) ja Helkama-autoon (jonka mielestä "on kuultu korjaamoilta huhuja että ESP sopisi mutta paperilla hyväksyntää ei ole"). Helkama-autosta kehoitettiin ottamaan vielä yhteyttä korjaamoon, eli sielläkin ollaan jonkin verran sitä mieltä että ei ole ihan oikea öljy mutta eivät ilmeisesti uskalla ottaa niin paljoa vastuuta että ohjeistaisivat itse suoraan korjaamoja.

Itse aion nyt lopettaa tämän asian käsittelyn, vaihdan itse öljyt tästä lähtien ja pidän itse huolen että öljy on sopivaa. Tarkoitus oli muutenkin lopettaa merkkihuolloissa käyminen koska konetta on viritetty sen verran että Skoda-Turva ei olisi enää voimassa kuitenkaan. Käytän luultavasti öljynä Castrolin Edge Turbo Diesel 5w-40:stä josta minulla on hyviä kokemuksia. Myös tuo samppav:n ehdottama Shell Helix Ultra X 0W-30 voisi olla hyvä vaihtoehto, 506.01:stä todellakin varmaan uskaltaa laittaa PD-koneeseen.

Voisi olla hyvä että Dalgor_ ottaisi yhteyttä Skoda-autoon asian tiimoilta "klubin edustajana" jos vain viitseliäisyyttä on. Jollain tapaa jonkin ylemmän tahon pitäisi puuttua siihen kun merkkihuolto tunaroi. Yksityisenä jäi se vaikutelma että selkärankaa ei löydy enkä jaksa/jouda enää asian takia taistella varsinkin kun en enää merkkihuollon asiakas aio olla.