vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

iskarit mist halval

keke · 20 · 11806

Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Mites pelkkien madaltavien jousien laitto? Soveltuuko vakio iskarit esim. -35 madallukseen. Cordobaan aikanaan laittelin -35mm madaltavat jouset ja jotkut sachin iskarit niillä on rullattu kohta 200tkm ja ovat vieläkin vedossa mikä on suuren suuri ihme.

Soveltuu ihan hyvin ja RS:n tapauksessa madallus ei ole noin paljoa, kun nuo -35 mm arvot ilmoitetaan tavallisen Octavia:n vakiojousiin verratusta madalluksesta.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Mites pelkkien madaltavien jousien laitto? Soveltuuko vakio iskarit esim. -35 madallukseen. Cordobaan aikanaan laittelin -35mm madaltavat jouset ja jotkut sachin iskarit niillä on rullattu kohta 200tkm ja ovat vieläkin vedossa mikä on suuren suuri ihme.

Soveltuu ihan hyvin ja RS:n tapauksessa madallus ei ole noin paljoa, kun nuo -35 mm arvot ilmoitetaan tavallisen Octavia:n vakiojousiin verratusta madalluksesta.

Olikos se räsä -15 vai -20mm matalampi kuin vakio? Joskus kun iskareiden vaihto tulee ajankohtaiseksi voisi ostaa jotkut normi iskarit ja niihin madallusjouset. Autoa en tahdo juurikaan madaltaa, mutta jos saisi pinta kovuuden pois ja samalla saattas rengasäänet vähentyä?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Olikos se räsä -15 vai -20mm matalampi kuin vakio? Joskus kun iskareiden vaihto tulee ajankohtaiseksi voisi ostaa jotkut normi iskarit ja niihin madallusjouset. Autoa en tahdo juurikaan madaltaa, mutta jos saisi pinta kovuuden pois ja samalla saattas rengasäänet vähentyä?

15mm matalampi on muistaakseni RS kuin tavallinen Octavia. Rengasäänet tuskin vähenee jousien vaihdolla.


Poissa Puuhis

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 52
  • -08 RS CR Tdi
    • Profiili
Tuossa mulla ilmeisestikin pelkkä H&R:n suojakumi ja ei vaan ole tarpeeksi tiivis, kuraa on päässyt sisälle. Nyt syksyllä testimielessä putsasin putken ja nykäsin silikonirasvat steafalle ja suojakumin vedin kiinni nippusiteillä. Jännityksellä renkaan vaihtoa odotellen tässä mennään josko tuo olisi auttanut.

Tolla mun setillä on ajeltu noin 100tkm, madallusta maksimit mitä laki sallii eli apurungon alla 80mm maavaraa.

Kunnioitettava kilometrimäärä jälkiasenteiselle alustasarjalle. Halpis merkit (JOM yms.) antautuu jo 15 tkm kohdilla, jos kestää niinkin pitkälle.  :)

Juu kyllähän tää muuten ihan ok ovat olleet ja viime katsastuksessa testerissä arvot tasaiset ja sellaiset mitä normistikin jäykällä alustalla on eli ei erityistä väsymisen merkkiä iskareissa. Mutta ei tämän hintaluokan kamppeissa sais olla tällaistakaan vikaa mikä nyt on ilmennyt. KW:n var.2 setillä tais tulla rullailtua tuossa kuudessa vuodessa reilu 150tkm.

Madallusjousia laittaessa on tosiaan aika turha haaveilla mukavuuden parantumisesta, pintakovuuden vähenemisestä ja varsikaan ajomelun vähenemisestä. Aina madaltaessa alusta muuttuu jäykemmäksi kun liikevarat lyhenee, jos ei jäykistyisi, löysillä jousilla ja iskareilla alusta pohjais hyvinkin helposti. Madalluksen ja jäykemmän alustan edut tuleekin sitte kun auto ei enää näytä maatalouskoneelta (nää etuvedothan on periaatteessa puutarhajyrsimiä ;)), bodyroll vähenee ja renkaat pitäisi pysyä tiessä paremmin mutkissa kovempaa ajettaessa.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Tossa toisessa kulkineessa rengasmeteli tippui juuri sen takia, kun aivan pinnasta jousitus pehmeni. Muistan ekan lenkin asennuksen jälkeen, kun ihmettelin että onpas löysä alusta ja rengas äänet vaimeni hieman. Kuitenkin isommat heitot ja mutkat menee jämäkästi. Eli, jos jouset on sopivasti progressiiviset niin niillä voi saada normaali ajossa autosta mukavuuspainotteisemman ajaa kuin vakio jousilla. Eri asia on löytääkö semmoisia jousia mistään. Räsän vakio jousitus, kun on aikalailla pintakova ainakin bensa peleissä. Sitä en tiedä onko diesseleissä erilainen, kun massaa konehuoneessa varmaan enemmän. Liekö myös farkun alusta erillainen kuin hb.n?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400