vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Räsän ajovalon säätö

Poissa Make51

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 28
    • Profiili
Tervehdys! Onko tietoa, miten 08 räsän ajovalon korkeutta voi säätää?


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
VCDS tai merkkiliikkeen VAS kiinni autoon ja näitä ohjeita seuraten.

Säätöruuvit löytyy konepellin avaamalla maskin kohdilta umpioiden sivusta sellaiset valkoiset muoviset säätöruuvit.Ylemmästä ruuvista muistaakseni säädetään ylös - alas suuntaa ja alemmasta ruuvista säädetään oikealle ja vasemmalle suuntaa.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Vuosi sitten katsastuksessa säätivät alaspäin valoja ja nyt katsastuksessa ylöspäin. Jos ei aivan tolkuttomasti säädä niin tarviiko VCDS.ää käyttää kiinni? Vai muuttaako auto seuraavassa startissa suuntauksen, jos ei ole VCDS ollut kiinni suuntauksen aikana?

Muistelen lukeneeni, että suuntaus voi ajaa itseään jossain tapauksessa "laitaa" vasten ja moottori palaa?

Xsenonit siis kyseessä ja lyhkäsiä sääti. Kopeloi kyllä aluksi umpion takaa ruuvia ennenkuin tajusi siitä maskin sivuilta säätää.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Vuosi sitten katsastuksessa säätivät alaspäin valoja ja nyt katsastuksessa ylöspäin. Jos ei aivan tolkuttomasti säädä niin tarviiko VCDS.ää käyttää kiinni? Vai muuttaako auto seuraavassa startissa suuntauksen, jos ei ole VCDS ollut kiinni suuntauksen aikana?

Muistelen lukeneeni, että suuntaus voi ajaa itseään jossain tapauksessa "laitaa" vasten ja moottori palaa?

Xsenonit siis kyseessä ja lyhkäsiä sääti. Kopeloi kyllä aluksi umpion takaa ruuvia ennenkuin tajusi siitä maskin sivuilta säätää.

Jos tosiaan nyt säätivät ylöspäin, niin valot on jo hukanneet perusasentonsa edellisessä alaspäin säädössä ja todennäköisyys sille että säätömoottorit pohjaa jossain vaiheessa on suurempi. Ja kun ne tarpeeksi monta kertaa pohjaa, ne tosiaan palaa rikki.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Vuosi sitten katsastuksessa säätivät alaspäin valoja ja nyt katsastuksessa ylöspäin. Jos ei aivan tolkuttomasti säädä niin tarviiko VCDS.ää käyttää kiinni? Vai muuttaako auto seuraavassa startissa suuntauksen, jos ei ole VCDS ollut kiinni suuntauksen aikana?

Muistelen lukeneeni, että suuntaus voi ajaa itseään jossain tapauksessa "laitaa" vasten ja moottori palaa?

Xsenonit siis kyseessä ja lyhkäsiä sääti. Kopeloi kyllä aluksi umpion takaa ruuvia ennenkuin tajusi siitä maskin sivuilta säätää.

Jos tosiaan nyt säätivät ylöspäin, niin valot on jo hukanneet perusasentonsa edellisessä alaspäin säädössä ja todennäköisyys sille että säätömoottorit pohjaa jossain vaiheessa on suurempi. Ja kun ne tarpeeksi monta kertaa pohjaa, ne tosiaan palaa rikki.

Auttaakos nyt mennä VCDS.llä jonnekin valikkoon ja kalibroida tuo katsastuksessa säädetty arvo perussäädöksi?

Alaspäin, kun säätivät vuosi sitten niin manasin kyllä, että menivät liian alas. Mielestäni näytti koko ajan sen säädön jälkeen liian alas. Tätä nykystä säätöä en tiedä miten näyttää, kun en kerennyt autolla ajamaan vielä pimeässä.

Vaikka VCDS on käytössä niin ei ole valojen suuntaus "laatikkoa". Milläs noi sit säädät?

VCDS.llä lukiessa vikakoodit niin kuuluuko xsenoneiden tai varmaankin niiden moottoreiden pitää "turinaa", kun testaa niitä? Vai joko pohjaa moottorit?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Auttaakos nyt mennä VCDS.llä jonnekin valikkoon ja kalibroida tuo katsastuksessa säädetty arvo perussäädöksi?

Alaspäin, kun säätivät vuosi sitten niin manasin kyllä, että menivät liian alas. Mielestäni näytti koko ajan sen säädön jälkeen liian alas. Tätä nykystä säätöä en tiedä miten näyttää, kun en kerennyt autolla ajamaan vielä pimeässä.

Vaikka VCDS on käytössä niin ei ole valojen suuntaus "laatikkoa". Milläs noi sit säädät?

VCDS.llä lukiessa vikakoodit niin kuuluuko xsenoneiden tai varmaankin niiden moottoreiden pitää "turinaa", kun testaa niitä? Vai joko pohjaa moottorit?

Ei kai siitä haittaakaan ole, vaikka tekisi sen perussäätöjen kalibroinnin. Tätä valikkoako et löydä VCDS:stä:

Koodia: [Valitse]
Procedure for Aligning Xenon Headlamps:

[Select]
[55 - Xenon Range] (For some newer vehicles,  use [29 - Left Light] instead )
[Basic Settings - 04]
Group 001
[Go!]

Wait at least 20 seconds for the headlamp motors to move. The headlamps are now in their adjustment position. Turn on headlights. Adjust them via their manual adjusting screws as referenced against a suitable aiming target.

Scroll up to Group 002. The Xenon Range controller has now learned this position as its Home position.

Click the [Done, Go Back] button and you're all set.

Vikakoodit kun lukee sieltä Xenon yksiköiltä, niin on mielestäni ihan normaalia että ne jurisevat pienen hetken, ennenkuin mahdolliset vikakoodit tulevat näyttöön.


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Auttaakos nyt mennä VCDS.llä jonnekin valikkoon ja kalibroida tuo katsastuksessa säädetty arvo perussäädöksi?

Alaspäin, kun säätivät vuosi sitten niin manasin kyllä, että menivät liian alas. Mielestäni näytti koko ajan sen säädön jälkeen liian alas. Tätä nykystä säätöä en tiedä miten näyttää, kun en kerennyt autolla ajamaan vielä pimeässä.

Vaikka VCDS on käytössä niin ei ole valojen suuntaus "laatikkoa". Milläs noi sit säädät?

VCDS.llä lukiessa vikakoodit niin kuuluuko xsenoneiden tai varmaankin niiden moottoreiden pitää "turinaa", kun testaa niitä? Vai joko pohjaa moottorit?

Ei kai siitä haittaakaan ole, vaikka tekisi sen perussäätöjen kalibroinnin. Tätä valikkoako et löydä VCDS:stä:

Koodia: [Valitse]
Procedure for Aligning Xenon Headlamps:

[Select]
[55 - Xenon Range] (For some newer vehicles,  use [29 - Left Light] instead )
[Basic Settings - 04]
Group 001
[Go!]

Wait at least 20 seconds for the headlamp motors to move. The headlamps are now in their adjustment position. Turn on headlights. Adjust them via their manual adjusting screws as referenced against a suitable aiming target.

Scroll up to Group 002. The Xenon Range controller has now learned this position as its Home position.

Click the [Done, Go Back] button and you're all set.

Vikakoodit kun lukee sieltä Xenon yksiköiltä, niin on mielestäni ihan normaalia että ne jurisevat pienen hetken, ennenkuin mahdolliset vikakoodit tulevat näyttöön.

Täytyy tsekata tuo kalibrointi VCDS.llä vinkkaamasi valikon alta. Pitääköhän auto olla täysin vaakasuorassa, kun ton tekee?

Oletettavasti kalibroi nyt sit perussäädöksi sen minkä katsuri teki ruuvaamalla? Eli kalibrointi tulee tehtyä ikäänkuin käänteisesti ohjeeseen nähden. Ei ole tosiaan suuntauslaatikkoa käytössä. Pitänee ihan aluksi merkata seinään valojen raja teipillä ja sit kalibroida. Tarkastaa sitten lopuksi, että valot näyttää samaan kuin alussa.

Jostain luin, että auto pitäs olla käynnissä, kun ton sopeutuksen tekee. Mukamas syttyvirran kytkettynä, jos tekee niin valot nytkähtää eri asentoon, kun auton lopulta käynnistää :-\
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Täytyy tsekata tuo kalibrointi VCDS.llä vinkkaamasi valikon alta. Pitääköhän auto olla täysin vaakasuorassa, kun ton tekee?

Oletettavasti kalibroi nyt sit perussäädöksi sen minkä katsuri teki ruuvaamalla? Eli kalibrointi tulee tehtyä ikäänkuin käänteisesti ohjeeseen nähden. Ei ole tosiaan suuntauslaatikkoa käytössä. Pitänee ihan aluksi merkata seinään valojen raja teipillä ja sit kalibroida. Tarkastaa sitten lopuksi, että valot näyttää samaan kuin alussa.

Jostain luin, että auto pitäs olla käynnissä, kun ton sopeutuksen tekee. Mukamas syttyvirran kytkettynä, jos tekee niin valot nytkähtää eri asentoon, kun auton lopulta käynnistää :-\

Kyllähän se suotavaa on että auto on suorassa, kun säätöä tehdään, jotta anturit ovat suunnilleen samassa asennossa kuin ne ovat normaalissa maantieajossakin.

Pelkkä kalibrointi ei muuta niiden valojen suuntausta, vaan opettaa sen perusasennon uudelleen. Eli periaatteessa jos valot mielestäsi näyttävät jo oikeaan suuntaan, ei tarvitse säätöihin koskea. Riittää kun tekee sen kalibroinnin.

Tuo viimeinen taitaa olla urbaanilegendaa. Ne valothat käy ääriasennot läpi aina käynnistyksen yhteydessä, joten olisiko joku nyt sotkenut asian siihen?


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Valot kalibroitu. Mitenhän tuo mekaanisesti on toteutettu? Mietin, että suuntaus ei muutu tuossa hommassa ja opetetaan kuitenkin ns. home asento. Luulisi, että VCDS ajaa valot aina sillein, että moottoreiden säätöalue on puolessa välissä ja vapaakytkimen tavoin vapauttaa moottorin säädön. Sitten säädetään valot mekaanisilla ruuveilla. Lopuksi VCDS lukitsee tämän perus asennoksi. Näin pienessä päässäni pohdin, mutta miksei olemassa oleva suuntaus muutu, kun kalibroi asennon? Miten moottori pääsee säätöalueensa puoleen väliin muuttamatta valojen suuntausta? Otapa tästä selvää.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Valot kalibroitu. Mitenhän tuo mekaanisesti on toteutettu? Mietin, että suuntaus ei muutu tuossa hommassa ja opetetaan kuitenkin ns. home asento. Luulisi, että VCDS ajaa valot aina sillein, että moottoreiden säätöalue on puolessa välissä ja vapaakytkimen tavoin vapauttaa moottorin säädön. Sitten säädetään valot mekaanisilla ruuveilla. Lopuksi VCDS lukitsee tämän perus asennoksi. Näin pienessä päässäni pohdin, mutta miksei olemassa oleva suuntaus muutu, kun kalibroi asennon? Miten moottori pääsee säätöalueensa puoleen väliin muuttamatta valojen suuntausta? Otapa tästä selvää.

Minkälaisessa kuormaustilanteessa auton etupää on alempana kuin takapää? Oletusarvoisesti tuon automaattisäädön on tarkoitus kompensoida tilannetta, jossa autoon on peräkonttiin kuormattu paljon tavaraa tai perässä on kärry, jolloin peräpää on alempana kuin etupää ja valoja pitää säätää alemmas? Joten millä olettamuksella niiden moottoreiden pitäisi kalibroinnissa päästä säätöalueen puoleen väliin? Tiedä sitten miten tuo oikeasti toimii, kun sen säätöhässäkän toimintaperiaate on minullekin hieman tuntematon...


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Valot kalibroitu. Mitenhän tuo mekaanisesti on toteutettu? Mietin, että suuntaus ei muutu tuossa hommassa ja opetetaan kuitenkin ns. home asento. Luulisi, että VCDS ajaa valot aina sillein, että moottoreiden säätöalue on puolessa välissä ja vapaakytkimen tavoin vapauttaa moottorin säädön. Sitten säädetään valot mekaanisilla ruuveilla. Lopuksi VCDS lukitsee tämän perus asennoksi. Näin pienessä päässäni pohdin, mutta miksei olemassa oleva suuntaus muutu, kun kalibroi asennon? Miten moottori pääsee säätöalueensa puoleen väliin muuttamatta valojen suuntausta? Otapa tästä selvää.

Minkälaisessa kuormaustilanteessa auton etupää on alempana kuin takapää? Oletusarvoisesti tuon automaattisäädön on tarkoitus kompensoida tilannetta, jossa autoon on peräkonttiin kuormattu paljon tavaraa tai perässä on kärry, jolloin peräpää on alempana kuin etupää ja valoja pitää säätää alemmas? Joten millä olettamuksella niiden moottoreiden pitäisi kalibroinnissa päästä säätöalueen puoleen väliin? Tiedä sitten miten tuo oikeasti toimii, kun sen säätöhässäkän toimintaperiaate on minullekin hieman tuntematon...

Jotenkin ajettelin, että se mukamas kerkeää jumppaamaan montuissakin noita valoja. Väpättää vaan muuten joutessaan ;D

Katellaan sit vuoden päästä minne tahtovat katsastuksessa ruuvata ::)
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400