vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Äänieristys

Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Veivasin oman topicin minkä alle voitas äänieristys kertomuksia ja vinkkejä laitella.

Omaan kulkineeseen tuli eristystä tehtyä ja lupailin siitä tietoa jakaa, kun kerkeän. Sitä en osaa sanoa miten mikin eri osa-alueen vaimennnus vaikutti. Oli akun kenkä irti ja päätin tehdä kerralla kaiken eristyksen, kun toinen autokin oli käytettävissä.

Eristin lattian, kontin, katon, ovet ja takakuukun kannen. Pilareiden taakse myös hieman tavaraa. Epäluotettavalla lumian softalla mitattuna äänenpaine autossa tippui 4-5 db 80km/h vauhdissa samalla tien pätkällä. Muita nopeuksia en mitannut enkä anna mitään arvoa kyseiselle mittaukselle, mutta mittasin piruillakseni.

Käytännössä eroa on huomattavasti, autolla ajaa herkästi korvakuulolla 100km/h ja luulee, että on 80 vauhtia. Lisäksi takapenkillä matkustavan nahkanavigaattorin ääni kuuluu paremmin ja hän kuulee vastaväitteeni ;D

Pari viikkoa tossa aikaa paloi, kun rauhassa teki illassaan 3-4h ja viikonloput "vähän" pidempää päivää. Suosittelen, että hommassa olisi joku lehmän hermoilla varustettu kaveri apuna ainakin kattoverhoilun kanssa.

Tässä linkki projekti kuviin---> http://s407.photobucket.com/user/VarioTDI/library/Eristys

Edit. Tämmösillä tuotteilla projektin suoritin.

Silent coat 8 m²
Silent coat extra 3.4 m²
Absorber 35  10 levyä
Absorber 15  4 levyä
Isolator 4  12 levyä

Lisäksi hommasin vielä gladenin tuoteita vähän lisäksi toinen vastasi tuota isolatoria ja toinen absorber 15.

Tela kannattaa myös suosiolla hommata millä matot rullailee pintaan kiinni. Helpottaa kummasti hommaa ja lämmintä kannattaa olla se +20-->
Keli viileni +16 ja jouduin joihinkin mutkiin käyttämään kuumailma puhallinta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2014, 09:03:06 ip kirjoittanut Intruder 1400 »
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Millähän eristäs pyöränkotelot ulkoapäin?

Ei ole tarkoitus tehdä ruostepommia niin vähän hirvittää tota silent coatin mattoa laittaa. Jostain (suola)vesi kuitenkin pääsee sen ja pellin väliin.

Tekeekö millään massalla enää mitään? Noise killer oli hyvää vuonna nakki ja vasara.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Hienosti eristetty! Aikaahan menee kun koko auton noin eristää, mutta lopputulos on varmaankin hyvä. Musta jotenkin tuntuu, että seuraavan auton ajan suoraan vaan Tallinnaan ja pidän perheen kanssa pikku lomaa siinä samalla. ;D

Mä ajattelin laittaa Silent coattia pyöränkoteloon ja siihen päälle tota Sound Absorber SC7:a.
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Hienosti eristetty! Aikaahan menee kun koko auton noin eristää, mutta lopputulos on varmaankin hyvä. Musta jotenkin tuntuu, että seuraavan auton ajan suoraan vaan Tallinnaan ja pidän perheen kanssa pikku lomaa siinä samalla. ;D

Mä ajattelin laittaa Silent coattia pyöränkoteloon ja siihen päälle tota Sound Absorber SC7:a.

Ei huono vaihtoehto viedä tallinnaan, mutta itse tehdessä tietää, jos jotain tulee särettyä. Eikä tarvitse miettiä, jos jostain vielä meteliä tulee onko eristetty sieltä kohtaa.

Itse ei kyllä taida uskaltaa tota Silent coattia tunkea pyöränkoteloihin. Jää jostain kuitenkin veden mentävä kolo ja senhän tietää mitä suolavesi siellä välissä muhiessaan tekee. Tota toista allekirjoituksen autoa olen pitänyt 13 vuotta (edelleen käytössä perheessä) ja jos ocusta olis samaan niin ei uskalla pyöränkoteloihin pistää em. syistä mattoa. Kai mä vaan oon nössö ;D

Jotain massaa, kun sinne keksis. Tectylillä on ollut litran pulloja ruiskulla levitettäväksi, mutta ei ole enää. Nimenomaan eristyskäyttöön. Mikään massahan ei niin hyvä eristys ominaisuuksiltaan ole kuin matto, mutta minkäs teet.

Kyllä tuo auto huomattavasti hiljeni ja enään oikeastaan häiritsee eturenkaiden kautta kulkeutuva matala taajuuksinen kumina mille ei varmaan mitään saa tehtyä. Ei saa skodasta rolls roycea vaikka yrittäs ;)
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Ei huono vaihtoehto viedä tallinnaan, mutta itse tehdessä tietää, jos jotain tulee särettyä. Eikä tarvitse miettiä, jos jostain vielä meteliä tulee onko eristetty sieltä kohtaa.

Itse ei kyllä taida uskaltaa tota Silent coattia tunkea pyöränkoteloihin. Jää jostain kuitenkin veden mentävä kolo ja senhän tietää mitä suolavesi siellä välissä muhiessaan tekee. Tota toista allekirjoituksen autoa olen pitänyt 13 vuotta (edelleen käytössä perheessä) ja jos ocusta olis samaan niin ei uskalla pyöränkoteloihin pistää em. syistä mattoa. Kai mä vaan oon nössö ;D

Jotain massaa, kun sinne keksis. Tectylillä on ollut litran pulloja ruiskulla levitettäväksi, mutta ei ole enää. Nimenomaan eristyskäyttöön. Mikään massahan ei niin hyvä eristys ominaisuuksiltaan ole kuin matto, mutta minkäs teet.

Kyllä tuo auto huomattavasti hiljeni ja enään oikeastaan häiritsee eturenkaiden kautta kulkeutuva matala taajuuksinen kumina mille ei varmaan mitään saa tehtyä. Ei saa skodasta rolls roycea vaikka yrittäs ;)

Noise killer -massaahan saa vielä esimerkiksi Motonet:stä...? Ja mahtaako rengastus autossasi olla mallia symmetrinen vai asymmetrinen?


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Ei huono vaihtoehto viedä tallinnaan, mutta itse tehdessä tietää, jos jotain tulee särettyä. Eikä tarvitse miettiä, jos jostain vielä meteliä tulee onko eristetty sieltä kohtaa.

Itse ei kyllä taida uskaltaa tota Silent coattia tunkea pyöränkoteloihin. Jää jostain kuitenkin veden mentävä kolo ja senhän tietää mitä suolavesi siellä välissä muhiessaan tekee. Tota toista allekirjoituksen autoa olen pitänyt 13 vuotta (edelleen käytössä perheessä) ja jos ocusta olis samaan niin ei uskalla pyöränkoteloihin pistää em. syistä mattoa. Kai mä vaan oon nössö ;D

Jotain massaa, kun sinne keksis. Tectylillä on ollut litran pulloja ruiskulla levitettäväksi, mutta ei ole enää. Nimenomaan eristyskäyttöön. Mikään massahan ei niin hyvä eristys ominaisuuksiltaan ole kuin matto, mutta minkäs teet.

Kyllä tuo auto huomattavasti hiljeni ja enään oikeastaan häiritsee eturenkaiden kautta kulkeutuva matala taajuuksinen kumina mille ei varmaan mitään saa tehtyä. Ei saa skodasta rolls roycea vaikka yrittäs ;)

Noise killer -massaahan saa vielä esimerkiksi Motonet:stä...? Ja mahtaako rengastus autossasi olla mallia symmetrinen vai asymmetrinen?

Noisekiller on selvitysteni mukaan nykyään kohtuu surkeeta tavaraa, harmi. Aikanaan oli hyvää. Renkaana asymmetriset vain 1000km ajetut Continentalin sport contact 5 koossa 225/40R18. Ei taida kyllä olla hiljaiset renkaat? Ei ole kokemuksia muista, kun vasta 19" noihin vaihoin ja ei ole auto kauaa ollut.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa mikatossa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 151
    • Profiili
Täydellinen ruostesuojauskin auttaa hillitsemään melua jonkin verran. En tiedä alentaako miten desibelejä mutta itse "äänimailma" vaimenee. Eli käsittelyllä saa kaks kärpästä yhdellä iskulla  ;D


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Jotain massaa, kun sinne keksis. Tectylillä on ollut litran pulloja ruiskulla levitettäväksi, mutta ei ole enää. Nimenomaan eristyskäyttöön. Mikään massahan ei niin hyvä eristys ominaisuuksiltaan ole kuin matto, mutta minkäs teet.

Onko tuosta Tectylistä mihinkään? Ainakin täältä sitä saisi hankittua. Tuli nimittäin viikonloppuna matkattua noin 500km ja ne rengasäänet on edelleen julmetut, joten huomattavasti hiljaisemmaksi pitäisi autoa saada.
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Jotain massaa, kun sinne keksis. Tectylillä on ollut litran pulloja ruiskulla levitettäväksi, mutta ei ole enää. Nimenomaan eristyskäyttöön. Mikään massahan ei niin hyvä eristys ominaisuuksiltaan ole kuin matto, mutta minkäs teet.

Onko tuosta Tectylistä mihinkään? Ainakin täältä sitä saisi hankittua. Tuli nimittäin viikonloppuna matkattua noin 500km ja ne rengasäänet on edelleen julmetut, joten huomattavasti hiljaisemmaksi pitäisi autoa saada.

Ei osaa sanoa tectylistä. Suoraan heiltä itseltään kysyin ja sanoivat, että 1l purkkia ei enää saa. Tossahan sitä kuitenkin Spoonien linkissä olis. Tectylin sivuilla oli jokin testi missä oli desibeläjä mittailtu ton käsittelyn jälkeen.

Tectyliä ajattelin, kun moista kuulin olevan ja onhan tuo rustesuojauksen saralla vanha merkki. Finikorikin käyttää jotain omaa ainettaan mistä selvitys kesken.

Mitenhän raaka temppu olis silent coatit alle ja massa päälle? Ei pääsis levyjen alle kosteus?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Mitenhän raaka temppu olis silent coatit alle ja massa päälle? Ei pääsis levyjen alle kosteus?

Pohdin ihan samaa. Tai sitten Silen coat peltiin ensin ja tämän päälle sitten Tectyliä? Mietin vain, että miten hyvin tuohon Tectyliin tuo Silent coat tarttuu.
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Niin ensin silent coat ja sitten massa. Vaikka silent coat massaan tarttuiskin niin ei toimi varmaan kunnolla, koska massa on kuitenkin hieman elastinen välissä.

Paras olis varmaan, kun hommais muoviset sisälokarit ja niihin silent coatit+eristysmassa ja sama käsittely pyörän koteloiden sisäpintaan.

Taitaa vaan olla niin, että ocuun ei saa muovisia sisälokareita.

Onko muilla konehuoneen puolella rintapellissä oleva äänieristehuopa kunnolla kiinni? Entä onko bensa peleissä eriste konepellissä vakiona?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa mikatossa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 151
    • Profiili
7 vuotta ruostesuojasin autoja finicorin dinitrolin aineilla. Noin 700 autoo vuodessa, tuli tutuksi konttien yms. Purkamiset  ;D


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
7 vuotta ruostesuojasin autoja finicorin dinitrolin aineilla. Noin 700 autoo vuodessa, tuli tutuksi konttien yms. Purkamiset  ;D

Joko tällöin oli äänieristykseen kehitettyjä massoja teillä käytössä? Tuliko vastaan autoja joissa oli jokin eristys pyöränkoteloihin tehty? Jos tuli vedittekö massat vaan päälle?
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400


Poissa mikatossa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 151
    • Profiili
Joihinkin autoihin noisekilleriä (kavereiden) muuten ei. Eipä ulkopuolella mitään erityisä äänieristeitä ole, sisälokasuojat purettiin pois ja massaa peltiin, sisäpuolet käsitellään koteloöljyllä. Alustamassauksen "äänieristys" perustuu hyvinkin pitkälti siihen että ruiskutetaan alusta kauttaaltaan, tukivarret yms. Ja puhdas pitää pohjan olla ennen käsittelyä...


Poissa Intruder 1400

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 416
    • Profiili
Jutustelin yhden ruostesuojauksia tekevän firman kanssa. Olivat vahvasti sitä mieltä, että ainoastaan massat joko alustamassa tai äänieristemassa on auton ulkopuolelle sopiva. Mitään eristeitä ei massojen alle tulisi laittaa.

Epäilen vahvasti onko pelkästä massasta mihinkään. Toinen arveluttava asia on miten alustan ja pyörän kotelot saa kotikonstein kunnolla puhtaaksi. Pesisivät alustan 200€ hintaan, jos ite purkaa. Mielestäni kohtuuton hinta.
Skoda Octavia Combi -08 TFSI, Seat Cordoba 1.9TDI, Suzuki Intruder 1400