vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

2.0 tfsi alavääntö kadoksissa

Poissa jarppa80

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 31
    • Profiili
Terve!

Olen huomannut muutaman kuukauden aikana kuin olisi alavääntö hieman kadoksissa. paras vääntöhän tuosta koneesta pitäisi tulla jo 1800 kierroksella. Nyt kuitenkin olen huomannut että tulee pieni turbo potku noin 2300-2500 kierroksen kohdalla. Mielestäni siellä hieman alle 2000 kierroksen tietämillä ei vedä yhtä hyvin kuin ennen. Isommilla kierroksilla kyllä tuntuis tehot olevan tallessa niin kuin aina ennenkin. Mistä vikaa kannattaa lähteä hakemaan, vai onko sitä edes :)   Työkaveri veikkaili hukkaportin tai dump valven suuntaan. Mitä viisaammat täällä on mieltä asiasta?


Poissa jarppa80

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 31
    • Profiili
Käytiin kaverin kanssa testaamassa hetki sitten autoa. Oli minun kanssani samaa mieltä asiasta, että potkasee noin 2500 kierroksen kohdalla oiken turbo potkun. Kun aikaisemmin hänenkin mielestä on vetänyt paljon tasaisemmin. Bypass venttiilistäkö kannattaa kyseistä vikaa metsästää. Auto juuri leimattu ja mitään vikakoodja ei kuitenkaan löytynyt. Onko noita venttiileitä mennyt näistä tfsi koneista? Kai jollain on tietoa asiasta??


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Jos VCDS käytössä niin loggaa ryhmä 115 ja vertaa pyydettyä ja toteutunutta ahtopainetta. Jos heittää paljon niin veikkaisin revennyttä bypass kalvoa (olettaen, että kalvomallinen siellä on). Lastutettu vai vakio? Mitkä on ahtopaineet kiihdytyksessä?
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa jarppa80

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 31
    • Profiili
ei ole käytössä mitää vcds:ää. Ihan vakio on ei ole lastutettu, eikä ole mittaria että näkisin ahtopaineet. Hain tänään uuden mallisen bypass venttiilin, täytyy katsoa josko ongelma korjaantuisi sen vaihdon myötä. Jos ei tuolla korjaannu, niin saa esittää hyviä arvauksia mitä sitten vaihdetaan...


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Vaikea veikata mistä tuo voi johtua ilman dataa. Varmaan aloittaisin tuon venttiilin vaihdolla.
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa Ande

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 21
    • Profiili
Tohon mun räsään edellinen omistaja on asentanu jonkun forgen bypass sarjan( ei siis vaan se väliholkki). Tuntuu et ahdin tulee mukaan vast ~2500rpm ja sit sen piikin tuntee kyl. Auto on lastutettu ( 1,3 bar huippuahto ja isoilla kierroksilla, 5000-> , ahtaa 0,9 bar). Pitää varmaan ostaa se uudenmallinen perus bypass, jos vaikka vääntökäyrä muuttuis..


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Tuo Forgen venttiili ei vaikuta siihen koska ahdin tulee mukaan. Se on softalla säädetty. Toki jos Forge vuotaa niin silloin kun laitetaan uusi venttiili, joka ei vuoda niin saavutetaan pyydetty ahtopaine aikaisemmin. Ei mullakaan mitään tapahdu alle 2500 kierroksen ja oishan se jo kumma, jos ahdin jaksaisi vetää 1500 kierrokselta aivan sinne punarajalle asti. Ei näillä vakio mutkilla...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2014, 08:37:10 ap kirjoittanut Spoonie »
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa jarppa80

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 31
    • Profiili
No niin bypass vaihdettu ja turbo potku hävisi, eli kone vetää taas normaalin tuntuisesti ihan siellä alle 2000 kierroksellakin. En huomannut vanhassa venttiilissä mitää repeämää kun sitä tuossa ihmettelin kaverin kanssa, mutta kun se jousella palautuu ulospäin niin hieman se sormella avittamalla tuli vielä lisää ulospäin niin olisiko se juuri noilla pienillä kierroksilla vuotanut hieman välistä. Uusi venttiili oli muutenkin paljon napakamman tuntunen, eikä todellakaan tullut yhtään enää ulospäin siitä mihin jousivoima sen ajaa. Toisaalta sehän oli tolla turbo potkulla varustettuna tehokkaamman tuntunen :)


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
No niin bypass vaihdettu ja turbo potku hävisi, eli kone vetää taas normaalin tuntuisesti ihan siellä alle 2000 kierroksellakin. En huomannut vanhassa venttiilissä mitää repeämää kun sitä tuossa ihmettelin kaverin kanssa, mutta kun se jousella palautuu ulospäin niin hieman se sormella avittamalla tuli vielä lisää ulospäin niin olisiko se juuri noilla pienillä kierroksilla vuotanut hieman välistä. Uusi venttiili oli muutenkin paljon napakamman tuntunen, eikä todellakaan tullut yhtään enää ulospäin siitä mihin jousivoima sen ajaa. Toisaalta sehän oli tolla turbo potkulla varustettuna tehokkaamman tuntunen :)

Saattoi olla juurikin tuosta, että jousi väsynyt eikä jaksanut enää palauttaa ns. normaali asentoon pienemmillä kierroksilla, jolloin se olisi tiivis. Minkä laitoit sinne tilalle (G vai D loppuinen)?
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa jarppa80

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 31
    • Profiili
Se oli se D loppuinen mikä tuli laitettua. 98 euroo makso marmoritiskillä


Poissa Valojuova

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
    • Profiili
Mitähän ihmettä, hommasin autooni OBD II -lukijan bluetoothilla, ja tämän mukaan ahtopaineet näyttäisi olevan vaivaiset 7 psi eli alle 0,5 bar? Kuitenkin sen tuntee, että turbo alkaa viheltämään siinä 3000 kierroksen paikkeilla. Mitään vikakoodia ei ole näkynyt. Autona -06 tfsi.


Poissa Ande

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 21
    • Profiili
Mitähän ihmettä, hommasin autooni OBD II -lukijan bluetoothilla, ja tämän mukaan ahtopaineet näyttäisi olevan vaivaiset 7 psi eli alle 0,5 bar? Kuitenkin sen tuntee, että turbo alkaa viheltämään siinä 3000 kierroksen paikkeilla. Mitään vikakoodia ei ole näkynyt. Autona -06 tfsi.

Muuta asteikko asetuksista bareiks. Näyttääkö se tos 3000rpm kohalla 0,5 bar ? voin aamulla katella omia ahtoja, mutta muistaakseni oli jotain seuraavaa: ~3000rpm 1,3bar   ~5000rpm 0,9bar


Poissa Valojuova

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
    • Profiili
Mitähän ihmettä, hommasin autooni OBD II -lukijan bluetoothilla, ja tämän mukaan ahtopaineet näyttäisi olevan vaivaiset 7 psi eli alle 0,5 bar? Kuitenkin sen tuntee, että turbo alkaa viheltämään siinä 3000 kierroksen paikkeilla. Mitään vikakoodia ei ole näkynyt. Autona -06 tfsi.

Muuta asteikko asetuksista bareiks. Näyttääkö se tos 3000rpm kohalla 0,5 bar ? voin aamulla katella omia ahtoja, mutta muistaakseni oli jotain seuraavaa: ~3000rpm 1,3bar   ~5000rpm 0,9bar

Nopsan googlettelun perusteella ahtopaine vissiin pitäisi olla tuo sun saamasi lukema eli 1,3 bar (n. 19 psi). Tollasta lukemaa en oo saanut, vaikka miten oon yrittänyt paineita saada aikaiseksi.


Poissa Ande

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 21
    • Profiili
Mitähän ihmettä, hommasin autooni OBD II -lukijan bluetoothilla, ja tämän mukaan ahtopaineet näyttäisi olevan vaivaiset 7 psi eli alle 0,5 bar? Kuitenkin sen tuntee, että turbo alkaa viheltämään siinä 3000 kierroksen paikkeilla. Mitään vikakoodia ei ole näkynyt. Autona -06 tfsi.

Muuta asteikko asetuksista bareiks. Näyttääkö se tos 3000rpm kohalla 0,5 bar ? voin aamulla katella omia ahtoja, mutta muistaakseni oli jotain seuraavaa: ~3000rpm 1,3bar   ~5000rpm 0,9bar

Nopsan googlettelun perusteella ahtopaine vissiin pitäisi olla tuo sun saamasi lukema eli 1,3 bar (n. 19 psi). Tollasta lukemaa en oo saanut, vaikka miten oon yrittänyt paineita saada aikaiseksi.

Onks sulla vakio vai lastutettu?


Poissa Valojuova

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
    • Profiili
Mitähän ihmettä, hommasin autooni OBD II -lukijan bluetoothilla, ja tämän mukaan ahtopaineet näyttäisi olevan vaivaiset 7 psi eli alle 0,5 bar? Kuitenkin sen tuntee, että turbo alkaa viheltämään siinä 3000 kierroksen paikkeilla. Mitään vikakoodia ei ole näkynyt. Autona -06 tfsi.

Muuta asteikko asetuksista bareiks. Näyttääkö se tos 3000rpm kohalla 0,5 bar ? voin aamulla katella omia ahtoja, mutta muistaakseni oli jotain seuraavaa: ~3000rpm 1,3bar   ~5000rpm 0,9bar

Nopsan googlettelun perusteella ahtopaine vissiin pitäisi olla tuo sun saamasi lukema eli 1,3 bar (n. 19 psi). Tollasta lukemaa en oo saanut, vaikka miten oon yrittänyt paineita saada aikaiseksi.

Onks sulla vakio vai lastutettu?

Täysin vakiosysteemit on autossa.