Kertokaas lähes ummikolle, että mitä asioita tulisi suurimmaksi osaksi huomioon räsää ostaessa liikkeestä. Jyväskylän Käyttöauto Oy:ssä olisi tarjolla pienillä kilsoilla oleva farkkuräsä josta oisin kiinnostunut. Onko jotain esim. mahdollisiin vikakoodeihin kiinnittämistä kun käy koeajolla?? Perheelliselle olisi tulossa auto ja tilaa tarvitaan, siksi farkku-mallinen. Räsät muutenkin kiinnostanu jo jonkun vuoden. Onko ketään klubilaista jyväskylän suunnalta joka pääsisi mahdollisesti "avuksi" katsomaan kyseistä autoa?? Palkaksi voisi vaikka tarjota pullakahvit.
Jos ei ole jo vaihdettu, niin vaihtoon menee kohta kalliista osista:
- jakohihna kilkkeineen
- ilmastoinnin kompura
- jarrut
- renkaat
Näistä kannattaa kysyä onko mainintaa huoltokirjassa ja vaikka suoraan autoa huoltaneesta firmasta.
Koneen tyyppivikoja (nokka-akselien ketju, öljysihti, pcv-venttiili, nokanseuraaja (Skodalla kulkee nimellä laahain) ym.) ei varmaan vielä ole korjattu, itse vaihdatin nokka-akselien välisen ketjun karvan vajaa 150kkm ajettuna kun kuuli että käynnistyksessä jo korahti joten pientä venymistä jo oli. Näistä tyyppivikojen korjauksista selviää n. tonnilla teetettynä, joten jos pitää autoa pidempään niin ei suuri kustannus. Käynnistä kylmänä koeajolle lähtiessä, jos pykii käyntiin hieman vaivalloisesti niin sekin on ominaisuus mutta siitä saanee tingittyä hintaa alaspäin. Laatikko luultavasti pykältää (jos ei jopa hieman rusahda) ainakin kylmänä kakkoselle vaihtaessa, ei sinänsä mitään vaarallista mutta kielii että nopeita vaihtoja kakkoselle on tehty ja synkrot saaneet vähän kipeää. ?-ljynvaihto pehmitti oman laatikon käyttäytymistä kokonaisuudessaan, pieni kustannus sekin (muutama satanen).
Koneen puolesta ja laatikosta muuten ei ole mitään sen ihmeempää normaalien tarkastusten lisäksi, öljy näille maistuu joka on enemmänkin ominaisuus eli kannattaa totutella jos vaihtaa esim. Japanilaisista autoista VAGineeseen.