... RS TDI vm. 2007...
Pientä projektia ollut tämän auton kanssa pitkin matkaa. Perusmurheet vuotavan EGR-jäähdyttimen kanssa, Dpf kiukutteli jne...
Nyt ollaan siinä vaiheessa, että EGR-jäähdytin on poistettu, EGR tulpattu ja softattu. Imusarjan läpät poistettu, DPF poistettu ja softattu. Samalla laitettiin vähän woimaa lisää. Kaikki ohjelmoinnit tehty ammattitaitoiseksi tiedetyssä paikassa. Myös turbo on vaihdettu sekä ahtopaineen säätösolenoidi.
Sitten ongelmaan: Aluksi muutosten jälkeen kaikki tuntui toimivan hyvin. Kelien viiletessä alkoi kiihdytyksissä esiintyä nykimistä ahtopaineen noustua turvarajalle. Kone ei kuitenkaan mene limb modeen, vaan säätää paineen ikäänkuin pakotettuna yhteen baariin--> veto katkeaa. Kaasun nostamalla ja uudelleen painamalla vedon sai uudelleen päälle. Ongelma kuitenkin poistui koneen lämmettyä, tai niin ainakin tulkitsin. Nyt sitten tuota nykimistä ja piikkailua esiintyy koko ajan, ja täyskaasukiihdytyksiä on turha yrittääkään. Vika ei poistu vaikka kone lämpenee. Toiminta on seuraavanlaista: ahtopaine piikkaa aika rajusti 1,8 bar nurkille, jonka jälkeen putoaa taas yhteen baariin. Jos kiihdyttää varovammin ahtomittaria seuraten, ettei paine pääse piikkaamaan, niin paineen saa pidettyä sallitun rajoissa, mutta voimaa ei tietenkään tule ulos koska kaasupoljin on liian ylhäällä... Ja mitään koodeja ei tosiaan tule, vaikka tuon paineen päästää ylärajalle.
Mikä anturi nyt ei toimi? MAF, MAP, moottorin lämpötila...?