vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Pyöränlaakeriko???

kepi · 36 · 31369

Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
ters..
taitaa tos omassaki vähä juristaa etupyöränlaakeri(t) mut käykö sinne perus - 03 octavian laakeri?

-sepu-
faster than a fast thing going fast


Poissa Ireland

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 507
  • VW Golf 1.4Tsi GT -07
    • Profiili
Hyvä kysymys. Uskoisin et kyseessä on samanlainen osa. Onhan RäSässä jopa samankokoinen pyörännapamutterikin, kuin ns. vakiossakin. Varmaa tietoa ei minulla ole.
Ex Skoda Octavia vRS -04
Ex Subaru Impreza WRX -04
Ex Skoda Fabia vRS -03



Poissa gimp

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 39
  • Octavia vRS Mk1 -04
    • Profiili
Jaahas, nyt on alkanut munkin -04 räsän (ilmeisesti kuskinpuoleinen) laakeri pitämään ärsyttävää jurnutusta.

Ireland, kävitkö jo vaihtamassa laakerit omaan autoosi? Ja jos kävit, niin missä ja paljonko kustansi?


Poissa Sampza

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 510
  • www.skystyle.fi
    • Profiili
Jaahas, nyt on alkanut munkin -04 räsän (ilmeisesti kuskinpuoleinen) laakeri pitämään ärsyttävää jurnutusta.

Ireland, kävitkö jo vaihtamassa laakerit omaan autoosi? Ja jos kävit, niin missä ja paljonko kustansi?

kävin vaihdattaa keväällä omaan kummatkin etupyöränlaakerit kellokosken autohuolto m.suomella niin osat ja työt yhteensä 210euroa.
harvinainen sattuma et kumpikin laakeri räjähti yhtä aikaa, apukuskin puoli ei vaan pitänyt silloin vielä ääntä. kuskinpuoli sitäkin enemmän ja sai pelko persiissä ajella joutsan talviratapäivän :DD kesti kumminkin.
nykyinen: Nissan Almera GTi Evolution TA
ex: Skoda Octavia RS '01


Poissa L.A.T.E.

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 619
  • Skoda Octavia 1.6 TDI, ex. Skoda Octavia VRS
    • Profiili
Mulla meni myös molemmat ja kilsoja oli n.70000. Lisäksi molemmat alapallot vaihdettiin.

Vaihtaja oli muistaakseni Olarin Vianor. Kävi tuuri, että sovittiin etukäteen hinnaksi 200€. Loppupeleissä työtunteja tuli aika perkeleesti kun laakerit piti koneistaa muualla. Eli ilman sovittua hintaa olisi ollut paljon kalliimpi.


Poissa Ireland

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 507
  • VW Golf 1.4Tsi GT -07
    • Profiili
Jaahas, nyt on alkanut munkin -04 räsän (ilmeisesti kuskinpuoleinen) laakeri pitämään ärsyttävää jurnutusta.

Ireland, kävitkö jo vaihtamassa laakerit omaan autoosi? Ja jos kävit, niin missä ja paljonko kustansi?


Kävin jo vaihdattamassa. Ongelma oli kuskinpuoleinen pyöränlaakeri. Teetin työn Keuruulla, Autohuolto Takasella. Hintaa tuli yhteensä 172,90 euroa. Osa oli jotain 70 euroa ja loput työtunneista. Olivat pajalla sitä mieltä, että kannattaa ajaa toinenkin ns. loppuun ennenkuin vaihtaa. Onhan se toisaalta niin edullisempaakin.  ???

Asustelen tätä nykyä Keuruulla. En siis enään Tampereella. 
Ex Skoda Octavia vRS -04
Ex Subaru Impreza WRX -04
Ex Skoda Fabia vRS -03


Poissa Sampza

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 510
  • www.skystyle.fi
    • Profiili
Jaahas, nyt on alkanut munkin -04 räsän (ilmeisesti kuskinpuoleinen) laakeri pitämään ärsyttävää jurnutusta.

Ireland, kävitkö jo vaihtamassa laakerit omaan autoosi? Ja jos kävit, niin missä ja paljonko kustansi?


Kävin jo vaihdattamassa. Ongelma oli kuskinpuoleinen pyöränlaakeri. Teetin työn Keuruulla, Autohuolto Takasella. Hintaa tuli yhteensä 172,90 euroa. Osa oli jotain 70 euroa ja loput työtunneista. Olivat pajalla sitä mieltä, että kannattaa ajaa toinenkin ns. loppuun ennenkuin vaihtaa. Onhan se toisaalta niin edullisempaakin.  ???

Asustelen tätä nykyä Keuruulla. En siis enään Tampereella. 

mulle on sanottu että ei kannata yhtä laakeria lähtee vaihtamaan koska se vaihtamatta jätetty ei yleensä paljoa pidempään kestä... ja säästäähän siinä kahdet työn hinnat.
nykyinen: Nissan Almera GTi Evolution TA
ex: Skoda Octavia RS '01


Poissa Deme

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 8
    • Profiili
Itellä alko toissaviikonloppuna kuuulumaan edestä kuskinpuolelta jurnutusta. Kävin varaamassa ajan Kuopion leväsen Shellilltä. Kävivät koeajamassa ja epäilivät kyseessä olevan pyörän laakeri. Vaihtoivat samalla toisenkinpuolen. Laakerit makso yht. 114€ ja töitä tekivät 2.75h. Vänkärinpuolen laakeri oli kuulemma vaihdon tarpeessa. Kuitenkaan kuskinpuolen jurnutus ei loppunut... Missä muualla mahdollisesti vika?  ???
Octavia -09 TSI Combi


Poissa blueberry

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 10
    • Profiili
Omaan RS:ään vaihdettiin molemmat etupyörän laakerit ja auto muuttui melko paljon mukavammaksi.
Tarkemman ja jämäkämmän tuntuinen ohjaus sekä matkustamon mukavuus parani moninkertaisesti. Mm. radion volumea sai pudotta melkein puolella aiemmasta.  ;D


Poissa mECH

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 2
    • Profiili
Kuinka usein autoon tarvitsisi laakerit yleensä vaihtaa? :P

Vuosi sitten alkoi '03 Octavia RS:n etupää kolisemaan ja huollossa vaihdettiin jarrulevyt ja -palat.
Rahina jatkui ja laakeritkin menivät vaihtoon, jonka jälkeen auto toimi moitteettomasti.

Nyt kuitenkin katsastuksessa tuli merkintä "etupää välyksellinen", kuskinpuoleinen laakeri vinossa, jonka johdosta 27% heitto etupään jarruissa.
Onko huollossa tapahtunut mahdollisesti jonkinmoinen asennusvirhe, vai meneekö laakerit vuodessa normaalisti tuohon kuntoon?
Ei vaan kiinnostaisi laittaa taas suuria summia autoon, varsinkaan jos vika johtuu toisen tekemästä virheestä.. :]
Skoda Octavia vRS I 2003


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Ei ne liukulaakerit nyt vuodessa hajoa. Eri asia on nuo joissain autoissa käytössä olevat kartiolaakerit, jotka ainakin oman kokemuksen perusteella saattavat olla entiset vuodessa.

Mahdollinen on tietenkin asennusvirhe tuossa sinun autosi tapauksessa, mutta melkoisella voimalla se laakeri on sinne pitänyt survoa, jotta on mennyt vinoon ja vielä suhteellisen pohjaan asti.

Miten ne muuten totesi katsastuksessa tuon 27% heiton jarruissa? En nyt oikein tajua, mitä tuolla tarkoitetaan tässä yhteydessä...


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
Ei ne liukulaakerit nyt vuodessa hajoa. Eri asia on nuo joissain autoissa käytössä olevat kartiolaakerit, jotka ainakin oman kokemuksen perusteella saattavat olla entiset vuodessa.

Mahdollinen on tietenkin asennusvirhe tuossa sinun autosi tapauksessa, mutta melkoisella voimalla se laakeri on sinne pitänyt survoa, jotta on mennyt vinoon ja vielä suhteellisen pohjaan asti.

Miten ne muuten totesi katsastuksessa tuon 27% heiton jarruissa? En nyt oikein tajua, mitä tuolla tarkoitetaan tässä yhteydessä...
kuvittelisin että jos jarruissa on 30% heittoa sen huomaisi jo jarruttaessa,mikäli siis on etujarruista kyse.tuota ihmettelin itsekkin että millä mittauksella tuo todetaan että laakeri on vinossa ja että se vaikuttaa noin paljon jarruihin.luultavasti satulan mäntää/liukuja tarvii herkistellä...
faster than a fast thing going fast


Poissa puhis78

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 21
    • Profiili
Nostoa  ;D

Piti itekkin käytä oikein korjaamolla näyttämässä autoa, kun ajossa kuuluu sellainen matala ja ontto "ulina". Epäilin laakeria, mutta mekaanikko Mikko totesi kaiken olevan kunnossa. .. sano toki et joku matala ääni sieltä kuuluu, mutta laittoi renkaiden piikkiin. Nyt ei oikein tiiä et ostaako uudet gummit ( vanhat jo aika huonot ) vaihtaako laakerit vai käyttäskö pyörät suuntauksessa  ??? Tai sitten laitetaan musiikkia kovemmalle ;D
Ääni kyllä kuuluu lähes joka nopeuksissa, mutta muuttuu / häviää kun ajaa urasta pois tai uudella piki tiellä :O
Octavia Vrs -09 2,0TDI DSG


Poissa tuplavee

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 85
    • Profiili
Itsellä melkonen humina kun nopeusnousee yli 60kmh, ei juuri muutosta uudella ja vanhalla asfaltilla..

Aikasempien kokemuksien mukaan laakerivikaiset tosiaan alkaa jollottaa enemmän kun tiukasti kurvailee, mutta nyt ei semmoista tapahdu joten uskottelen äänen kuuluvan reilu 3vuotta vanhoista Kumhoista.

Kait ne katsatuksessa sitten kertoo :)
-02 Octavia Vrs