vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Tilaus lähti tehtaalle: Skoda Octavia 2,0 TDI 184 4x4 RS

Poissa Valojuova

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
    • Profiili
Tämänhetkisessä -06 Octaviassa alkoi olemaan kilometrejä jo sen verran, että uusi auto oli löydettävä. Hyvien RS-kokemuksieni vuoksi päädyin tilaamaan ensi kertaa elämässäni tuliterän auton suoraan tehtaalta. Sieltä on siis tulossa nelivetoinen, sedan-mallinen neliveto-RS. Toimitusaika 3-4 kuukautta, joten keväästä on tulossa pitkä. Aikaisemmin minulla ei ole ollut yhtään autoa, jossa olisi ollut automaattivaihteisto saati diesel-moottori. Koeajossa vaikuttivat kuitenkin mahtavilta ominaisuuksilta.

Täysin lisävarusteitta en toki tilannut. Päädyin ottamaan autoon Canton soundsystemin ja Challenge-paketin (tähän kuuluu Black-paketti, Gemini-vanteet, automaattivaihteiston aluesäädöt). Tammikuun kampanjaan kuului myös Winter-paketti eli lämmitettävä tuulilasi, webasto sekä takaistuinten lämmittimet. Jäiköhän jotain oleellista tilaamatta?

Värin valinta oli vaikea. Nykyinen RS on Race blue, johon päädyin uudessakin autossa. Mietin vain, että tuleeko autoon liian "vähän" uutta, kun värikin on sama. Toisaalta sininen auto ja mustat vanteet on mielestäni hyvä kombo, millä perustelinkin päätöstäni.

Ovatko muut Ocu III:n omistajat tehneet mitään radikaaleja muutoksia auton ulkonäköön? En tiedä, onko hieman teinimäistä, mutta ajattelin tilata II-mallisen Ocun spoilerin autoon. Mielestäni uudessä RS:ssä on melko mitäänsanomaton takalippa. Myös madallussarjaa harkitsen, kun autolla on hetki ajeltu.

Niin ja kaupanpäälliseksi lähti Skoda-pikeepaita.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2016, 10:18:02 ip kirjoittanut Valojuova »


Poissa RS_OCUstin

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 311
  • Octavia III vRS LB Challenge 2.0TDI DSG Metal Grey
    • Profiili
Onnea valinnasta varmaan on hyvä valinta. Mielenkiinnolla odotan kommetteja kun auto saapuu.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1050663.html
Octavia III vRS LB Challenge 2.0TDI DSG Meta


Poissa 4x4_184_2016

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 7
    • Profiili
Ovatko muut Ocu III:n omistajat tehneet mitään radikaaleja muutoksia auton ulkonäköön? En tiedä, onko hieman teinimäistä, mutta ajattelin tilata II-mallisen Ocun spoilerin autoon. Mielestäni uudessä RS:ssä on melko mitäänsanomaton takalippa. Myös madallussarjaa harkitsen, kun autolla on hetki ajeltu.

Täällä myös tilaus lähti tammikuun alusta 4x4 RS Combista ja tosiaan itsellenikin on tämä ensimmäinen täysin uusi Skoda. Edellinen 4x4 Ocu olikin saavuttanut 9v iän. Olin menossa ostamaan jo esittelyauto Scouttia, mutta siihen vanhan auton vaihtohyvitys oli tosi huono. Lisäksi kun tuo Winter-paketti tuli kaupanpäälle ja lisäksi kampanjaviikonloppuna sai vielä 3v huolenpitosopimuksen kaupan päälle, niin ei tarvinnut kauaa miettiä. Itseasiassa uusi tuli jo esittelyautoa halvemmaksi, jos huolenpitosopimukselle ja talvipaketille antaa listahinnan.

Väriä mietin minäkin kauan, Race Blue oli toinen vaihtoehto, mutta se tuntuu olevan niin yleinen täälläpäin, että päädyin lopulta kuitenkin mustaan. Varusteiksi otin vain vetokoukun (ja siis tuon metallivärin).

Black paketin olisin ottanut, mutta se vaati, että kattokaiteet on myös kiiltävän mustat (nyt mattamustat). Kokemuksesta en halua maalattuja kattokaiteita, koska sen verran tulee käytettyä kattotelineitä ja maalin kestävyydessä on omat riskit. Koska tuota etumaskia ei saanut rahallakaan siis, suunnitelmana on vetää etumaskin kromiosa kumimaalilla mustaksi. Kikkailun puolelle menee, mutta uskon että saa ihan kelvollisen lopputuloksen tuosta. Kokemuksesta tiedän, että tuo maali pysyy aika hyvin kiinni.

Myyjä suositteli 17" vanteita, koska ne on mm. hiljaisemmat  ja ei niin kovat. Päädyin sitten siihen ratkaisuun, että otan nuo vakio Dorado 17" vanteet ja laitatan niihin kesällä Nokia Hakka renkaat. Kesävanteiksi hommaan sitten uudet 17" mustat tai tummanharmaat vanteet.


Poissa tommix

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 3
    • Profiili
Ovatko muut Ocu III:n omistajat tehneet mitään radikaaleja muutoksia auton ulkonäköön? En tiedä, onko hieman teinimäistä, mutta ajattelin tilata II-mallisen Ocun spoilerin autoon. Mielestäni uudessä RS:ssä on melko mitäänsanomaton takalippa. Myös madallussarjaa harkitsen, kun autolla on hetki ajeltu.

Täällä myös tilaus lähti tammikuun alusta 4x4 RS Combista ja tosiaan itsellenikin on tämä ensimmäinen täysin uusi Skoda.
Mulla lähti msamaan aikaan LB tilaukseen, toukokuussa luvattiin maahan saapuvan.
Octavia III LB RS 2.0 TSI DSG 245
ex:t Octavia III LB RS 2.0 DSG TDI 4x4, Octavia III LB 1.8 TSI DSG
Harraste: ///M4


Poissa 4x4_184_2016

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 7
    • Profiili
Täysin lisävarusteitta en toki tilannut. Päädyin ottamaan autoon Canton soundsystemin ja Challenge-paketin (tähän kuuluu Black-paketti, Gemini-vanteet, automaattivaihteiston aluesäädöt).

Kerrotko vielä mikä tämä on Challenge-paketin "automaattivaihteiston aluesäädöt"? En törmännyt tähän ominaisuuteen missään esitteessä, eikä automyyjäkään maininnut kun kysyin Challenge-paketista..Tarkoitatko tällä WRS nappia keskikonsolissa, mutta se taas tulee kyllä vakiona ilman tätä pakettiakin?


Poissa Valojuova

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
    • Profiili
Täysin lisävarusteitta en toki tilannut. Päädyin ottamaan autoon Canton soundsystemin ja Challenge-paketin (tähän kuuluu Black-paketti, Gemini-vanteet, automaattivaihteiston aluesäädöt).

Kerrotko vielä mikä tämä on Challenge-paketin "automaattivaihteiston aluesäädöt"? En törmännyt tähän ominaisuuteen missään esitteessä, eikä automyyjäkään maininnut kun kysyin Challenge-paketista..Tarkoitatko tällä WRS nappia keskikonsolissa, mutta se taas tulee kyllä vakiona ilman tätä pakettiakin?

Hmm, perehdyin tarkemmin tähän mainitsemaani ominaisuuteen. Vaikuttaa pahasti siltä, että nyt minua on viilattu linssiin. Kyseinen ominaisuus ilmeisesti tosiaan on vakiona RS-mallissa, eli tuossa Challenge-paketissa tulee lisänä resonaattori, johon paketin PFD-termi viittaa... Sähköpostitse varmistin vielä asian ennen kaupan tekemistä, että aluesäädöt olisivat nimenomaan lisävaruste eikä vakio-ominaisuus. No, enpä tiedä, miten vaikuttaa kaupan hintaan tuo väärä tieto, koska se kuuluu Challenge-pakettiin, eikä ole siis erillinen lisä?


Poissa mehtäkonekuski

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 130
    • Profiili
Tuossa kävin tiistaina koeajaan ensin 2016 Audi A4 2.0TDI Quattro Sportin. Oli ihan ok auto, ei siinä mitään. Tämän jälkeen painelinkin skodan liikkeeseen ja otin tuo 4x4 RS:n koeajolle.
Totesin jo alkumetreillä että kyllä nyt on skoda osannut tehä todella toimivan paketin. Alusta on sitä tuttua RS:n laatua. Joku sanoo että quattro on nelikoista parhain mutta kyllä omasta mielestä tuo haldexi toimi paremmin :D
Skoda Octavia RS 2.0 TSI, FL Combi -2010


Poissa Erno

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 744
    • Profiili
Joku sanoo että quattro on nelikoista parhain mutta kyllä omasta mielestä tuo haldexi toimi paremmin :D

Taitaa olla sama paketti eri nimellä paketoituna. Piti käydä Laakkosella kyselemässä milloin tulee bensa-manuaali -versio tuota nelikosta, mutta eivät osanneet sanoa...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2016, 06:46:11 ap kirjoittanut Erno »


Poissa jaska74

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 739
    • Profiili

 Joku sanoo että quattro on nelikoista parhain mutta kyllä omasta mielestä tuo haldexi toimi paremmin :D

Vähän ohi aiheen, mutta kyllä ainakin tuossa mun toissapäivänä ostamassa quattrossa on haldex  ;)
Audi A3 2.0 tfsi quattro
Vcds @ nummela


Poissa mehtäkonekuski

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 130
    • Profiili

 Joku sanoo että quattro on nelikoista parhain mutta kyllä omasta mielestä tuo haldexi toimi paremmin :D

Vähän ohi aiheen, mutta kyllä ainakin tuossa mun toissapäivänä ostamassa quattrossa on haldex  ;)

Jumalauta :D. Myyjä väitti kiven kovaa että tuossa uudessa audissa on täysin erilainen neliveto kuin haldex. Joo, hieno homma lahden laakkonen.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI, FL Combi -2010


Poissa jaska74

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 739
    • Profiili

 Joku sanoo että quattro on nelikoista parhain mutta kyllä omasta mielestä tuo haldexi toimi paremmin :D

Vähän ohi aiheen, mutta kyllä ainakin tuossa mun toissapäivänä ostamassa quattrossa on haldex  ;)

Jumalauta :D. Myyjä väitti kiven kovaa että tuossa uudessa audissa on täysin erilainen neliveto kuin haldex. Joo, hieno homma lahden laakkonen.

Riippuu mallista..

http://www.audi.fi/fi/brand/fi/models/a3/a3-saloon/quattro/audin_nelivetojaerjestelmaet.html
Audi A3 2.0 tfsi quattro
Vcds @ nummela


Poissa 4x4_184_2016

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 7
    • Profiili

Täällä myös tilaus lähti tammikuun alusta 4x4 RS Combista ja tosiaan itsellenikin on tämä ensimmäinen täysin uusi Skoda. [/quote]
Mulla lähti msamaan aikaan LB tilaukseen, toukokuussa luvattiin maahan saapuvan.
[/quote]

Tänään vahvistui luovutuspäivämäärä RS:lle toukokuun puoliväliin, kokonaisodotusajan ollessa tasan 4,5kk. Kun ostin tuon ensiesittelystä, niin varmaan lienee ensimmäisten joukossa liikenteessä tuolla. Eipä ihme, että noita RS nelivetoja ole liikenteessä juuri näkynytkään :).

Odottavan aika on pitkä, joten kävin vielä kuuntelemassa tuon Canton kaiutin systeeminkin esittelyautossa. Ei kyllä vakuuttanut, eli en nähnyt suurta etua ainakaan radion kuunteluun siitä. Suberbin Cantonissa puolestaan on suurempi subwoofer ja siitä johtuen hieman massiivisempi ääni. Uskoisin että rahalle saa paremman vastineen, kun vaihtaa etuoviin 2-tie kaiuttimet ja samalla äänieristää ovet. Vinkkejä saa heittää kesäprojektiksi 2-tie sarjoista, jotka sopisi ja soivat vakiostreoilla parhaiten?



Poissa Chrisu

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 1
    • Profiili

Täällä myös tilaus lähti tammikuun alusta 4x4 RS Combista ja tosiaan itsellenikin on tämä ensimmäinen täysin uusi Skoda.
Mulla lähti msamaan aikaan LB tilaukseen, toukokuussa luvattiin maahan saapuvan.
[/quote]

Tänään vahvistui luovutuspäivämäärä RS:lle toukokuun puoliväliin, kokonaisodotusajan ollessa tasan 4,5kk. Kun ostin tuon ensiesittelystä, niin varmaan lienee ensimmäisten joukossa liikenteessä tuolla. Eipä ihme, että noita RS nelivetoja ole liikenteessä juuri näkynytkään :).

Odottavan aika on pitkä, joten kävin vielä kuuntelemassa tuon Canton kaiutin systeeminkin esittelyautossa. Ei kyllä vakuuttanut, eli en nähnyt suurta etua ainakaan radion kuunteluun siitä. Suberbin Cantonissa puolestaan on suurempi subwoofer ja siitä johtuen hieman massiivisempi ääni. Uskoisin että rahalle saa paremman vastineen, kun vaihtaa etuoviin 2-tie kaiuttimet ja samalla äänieristää ovet. Vinkkejä saa heittää kesäprojektiksi 2-tie sarjoista, jotka sopisi ja soivat vakiostreoilla parhaiten?


[/quote]

Oma tilattiin tammikuun alussa (9.1.) ja luovutuspäivämäärä oli 11.4.2016 eli meni aikalailla nopeasti meidän auton kohdalla. On kyllä ollut ihan mukava, joskaan muutos edellisestä juuri 2 vuotta täyttäneestä RS Octaviasta ei ole ollut massiivinen, eikä pitänytkään olla. Pari vuotta ehti olla ikävä nelivetoa, joten oikeastaan siitä syystä tuli vaihdettua.

Pikkasen selailin nettiä, sillä etujarrut näyttivät silmämääräisesti pienemmille kuin aiemmassa 2014 vuosimallin RS:ssä oli. Eli, mitä ilmeisimmin 2016 vuosimallin kipoissa on nuo pienemmät levyt/satulat ainakin edessä Suomessakin ja eroaa siis siitä mitä "tuote-esite" kertoo. Tosin siinä dokkarissa taitaa aina olla disclaimer, jolla muutoksia voi tehdä siitä sen kummemmin ilmoittamatta. Kokonaiset 800km on tullut ajeltua kohta kk aikana, joten ihan tolkutonta jarrutestiä ei ole ennättänyt tehdä. Paha sanoa siis onko mitään muutosta aiempaan malliin. Jostain olin lukevinani, että jarrutusmatka pitenee 100->0kmh noin puoli metriä pidemmäksi noilla pienemmillä. Ei ehkä merkittävää mutta mietiskelin sitä että verraten ed. autoon, niin voisin uumoilla että neliveto on painavampi kuin etuveto-> tarvitsisi enemmän jarrutehoa?

Nooh, noilla levyillä/satuloilla ny mennään vaikka snadisti näyttääkin pienelle 18" vanteiden sisällä...19" puhumattakaan.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Oma tilattiin tammikuun alussa (9.1.) ja luovutuspäivämäärä oli 11.4.2016 eli meni aikalailla nopeasti meidän auton kohdalla. On kyllä ollut ihan mukava, joskaan muutos edellisestä juuri 2 vuotta täyttäneestä RS Octaviasta ei ole ollut massiivinen, eikä pitänytkään olla. Pari vuotta ehti olla ikävä nelivetoa, joten oikeastaan siitä syystä tuli vaihdettua.

Pikkasen selailin nettiä, sillä etujarrut näyttivät silmämääräisesti pienemmille kuin aiemmassa 2014 vuosimallin RS:ssä oli. Eli, mitä ilmeisimmin 2016 vuosimallin kipoissa on nuo pienemmät levyt/satulat ainakin edessä Suomessakin ja eroaa siis siitä mitä "tuote-esite" kertoo. Tosin siinä dokkarissa taitaa aina olla disclaimer, jolla muutoksia voi tehdä siitä sen kummemmin ilmoittamatta. Kokonaiset 800km on tullut ajeltua kohta kk aikana, joten ihan tolkutonta jarrutestiä ei ole ennättänyt tehdä. Paha sanoa siis onko mitään muutosta aiempaan malliin. Jostain olin lukevinani, että jarrutusmatka pitenee 100->0kmh noin puoli metriä pidemmäksi noilla pienemmillä. Ei ehkä merkittävää mutta mietiskelin sitä että verraten ed. autoon, niin voisin uumoilla että neliveto on painavampi kuin etuveto-> tarvitsisi enemmän jarrutehoa?

Nooh, noilla levyillä/satuloilla ny mennään vaikka snadisti näyttääkin pienelle 18" vanteiden sisällä...19" puhumattakaan.

Nelikon omamassa on 20kg suurempi kuin etuvetoisen, joten sillä tuskin on hirveän isoa merkitystä jarrutusmatkojen osalta. Kulutukseen nuo pienemmät levyt ja satulat vaikuttaa taas positiivisesti. Nimimerkillä II Octavia:an 370mm TT-RS:n levyt ja satulat vaihtaneena kulutus lisääntyi 0,5 litralla sataa kilometriä kohti verrattuna alkuperäisiin jarruihin.


Poissa 4x4_184_2016

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 7
    • Profiili
Täysin lisävarusteitta en toki tilannut. Päädyin ottamaan autoon Canton soundsystemin ja Challenge-paketin (tähän kuuluu Black-paketti, Gemini-vanteet, automaattivaihteiston aluesäädöt).

Kerrotko vielä mikä tämä on Challenge-paketin "automaattivaihteiston aluesäädöt"? En törmännyt tähän ominaisuuteen missään esitteessä, eikä automyyjäkään maininnut kun kysyin Challenge-paketista..Tarkoitatko tällä WRS nappia keskikonsolissa, mutta se taas tulee kyllä vakiona ilman tätä pakettiakin?

Hmm, perehdyin tarkemmin tähän mainitsemaani ominaisuuteen. Vaikuttaa pahasti siltä, että nyt minua on viilattu linssiin. Kyseinen ominaisuus ilmeisesti tosiaan on vakiona RS-mallissa, eli tuossa Challenge-paketissa tulee lisänä resonaattori, johon paketin PFD-termi viittaa... Sähköpostitse varmistin vielä asian ennen kaupan tekemistä, että aluesäädöt olisivat nimenomaan lisävaruste eikä vakio-ominaisuus. No, enpä tiedä, miten vaikuttaa kaupan hintaan tuo väärä tieto, koska se kuuluu Challenge-pakettiin, eikä ole siis erillinen lisä?

RS saapui viimein taloon ja ensi kilometrit on ajettu. Tähän ylläolevaan keskusteluunkin saatiin nyt vastaus viimein, eli ei paljon noilla automyyjien vastauksilla tai esitteillä ole virkaa. Summa summarum:
Jos siis ei ota Challenge pakettia, EI tule myöskään WRS nappia keskikonsoliin. Tähän ajomoodin valintaa pääsee kuitenkin setupin kautta, eli sama menu on olemassa, mutta hankala käyttää. Kuitenkin DSG:hän tarjoaa Sport ja Normal moden vaihdon vaihdekepistä alaspäin nykäisyllä, joten käytännössä tuo Eco moodi on ainoa, jonka päälle saaminen on hankalaa (onko sillä sitten niin käyttöäkään).

Ensi töikseen tein "tee se itse Black paketin" Rubber Comp kumimaalilla keulaan, eli kromiosasta tuli yllättävän kiiltävä musta. Teippauksineen maalaus kesti n. 1,5h. Harmi että tuota ei saa järkevästi ostettua. Kromiosan olisi kyllä voinut vaihtaa 300e:llä varaosana, tai ottaa myös kattokaiteet mustalla maalilla n. 300e tai Challengepaketilla, joka olisi pakottanut 18" jyriseviin renkaisiin. Nyt noilla 17" renkailla auto on hiljaisempi, kuin Octavia 2:n, vaikkakin rengasmelua kuitenkin on edelleen. Korvakuulo kertoisi itsellä että kaverin 18" RS on kyllä jonkin verran kovaäänisempi.

Tiskiltä lähti vielä mukaan takapuskurin lastaussuojamuovi, jonka sai vielä pienen maalihankauman (olisi vaatinut kevyen myllytyksen) takia sopuhintaan. Hankauma jää nyt suojamuovin alle. Talvirenkaat ja mustat kesävanteet on vielä hakusessa, tarjoukset jo näistä kyselty ja vanne enää vaatii lopullisen päätöksen.

Mutta kyllähän tuo oli yhtä mukava ajettava, kun talvella sitä koeajoin. Puhelinkin (Lumia) synkkautui auton kanssa todella nätisti, eli mm. kun joku luettelossa oleva tuttu soittaa, tulee soittajan kuvakin näkyviin ruudulle. Eli kaikin puolin tyytyväinen olen ollut ja jotenkin kaikki varusteet toimineet juuri niinkuin pitää. Erityisesti olen tykännyt tuosta vakioetäisyyden säätimestä, toimii ruuhkassakin hyvin, eli polkimia ei juuri tarvitse enää käyttää.