vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Octavia 3 RS alustasarjat

Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Tämän topic:n alle voisi kerätä kokemuksia tuon 3-korisen RS:n alustasarjoista.

Itseä lähinnä kiinnostaa nuo säädettävät alustasarjat ja jos porukalla täällä olisi jotain kokemusta asiasta, niin ei tarvitsisi sokkona tavaraa ostaa...

Perinteiset H&R monotube ja KW variante sarjan tuotteet on varmaan melko varmoja valintoja, mutta muistelenko väärin, että toisella noista ei autoa kovin kenttään saa? Katselin tuossa myös mustana hevosena tuota ST xa -alustaa, joka näyttäisi olevan KW:n pumpuilla, mutta siinä olisi vaimennuksen säätökin. Hintakin sillä olisi kohtuullinen n. 1k€. Tosin valmistajan omilla sivuilla sitä ei ole tarjolla tuohon 5e RS malliin, mutta Ebay:stä sitä taas löytyy 55mm tolpalla olevia sarjojakin... KW on ilmeisesti melko kova sarja, mutta mikäli tuo H&R on samaa kaliiberia kuin 2-korimallin tapaus, niin ei sekään kovin pehmeä alusta ole? Bilsteinilläkin taitaa olla jo tähän jotain alustaa tarjolla, mutta niissä lienee edelleenkin sama "ongelma", että säädettävän sarjankin madallus on varsin maltillinen?

Jos täällä sattuu olemaan madallettujen RS:ien omistajia, niin tähän voisi myös kerätä alustan speksit ja kuvan autosta, niin on helpompi ehkä hahmottaa omaa valintaa alustan osalta.


Poissa Spoonie

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 869
    • Profiili
Vagarenan puolella on hieman enempi keskusteltu aiheesta. Joko Tigu lähti vaihtoon?
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic
Ford S-Max 2,0 TDCi EcoBlue 190hv A8 AWD ST-Line


Poissa Klasu81

  • Administrator
  • Apukuski
  • *****
    • Viestejä: 400
  • Skoda Octavia Combi vRS 2.0 TSI -14
    • Profiili
Itsellä kanssa hakusessa omaan Räsään alustasarja mikä ei olisi liian kivireki.
Olen tässä ensin odotellut tuon takuun päättymistä ennen isompien muutosten tekemistä.

Jos tosiaan porukalla olisi kokemuksia 3-koppaisen alustasarjoista niin kertokaa ihmeessä!
Bad company corrupts


Poissa Erno

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 744
    • Profiili

Poissa supe

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 276
    • Profiili
Itsellä toi H&R monotube ja melkoinen kivireki kyllä on..
Tuossa kuva viime kesältä! Kierteissä varaa vielä edessä/takana n.+1cm
mitat nyt edessä ja takana lokarin reunasta vanteen keskelle edessä/takana 325mm
Vakiona oli 375/374mm





« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2016, 06:57:16 ip kirjoittanut supe »


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Äkkiseltään kun noita vertailee, niin näyttäisi että Härkösen ja supe:n pirssit on suhteellisen samanlaisella stanssilla. Eli madallusmäärät on suht samat KW variante 1 ja H&R monotube sarjojen välillä. Vagarenan keskustelut on kyllä luettu läpi, mutta siellä mennään enemmän kiinteiden satsien kanssa ja keskustelun sävy on yleensä aika kriittistä, jos joku menee autonsa madaltamaan "pilalle"...

Tässä tuo ST xa ebay linksu ja valmistajan kotisivut. Klasu81 mainitsema kivireki ominaisuus saattaisi olla vältettävissä tuolla vaimennuksen säädöllä...? Itsellä ei ole tuollaisista sarjoista kokemusta, joissa voi tuota vaimennustakin säätää, että pääseekö niillä lähellekään alkuperäisen alustan mukavuutta? Tosin ei tuo RS:n alusta mikään mukava vakionakaan ole, mitä kävin koeajamassa sellaisen 18" kitkoilla varustettuna. Tai sitten olen vaan tottunut tuohon Tigun lullamaisuuteen.  ;D


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Bongasin Briskodan puolelta topic:in, jossa joku Liettualainen on asentanut autoonsa H&R monotube sarjan ja kirjoitti siitä arvostelun. Ei vaikuta tuokaan kovin lupaavalta ja tukee supe:n huomiota kivirekimäisyydestä kun madallus on lähes tapissa. Tosin kertoo tuolla että 40mm madalluksella on mukavampi kuin WRX STI, mutta miksi ostaa säädettävä sarja tuollaista madallusta varten, kun sen saa vakioiskareilla ja madallusjousillakin aikaiseksi...  :(


Poissa Klasu81

  • Administrator
  • Apukuski
  • *****
    • Viestejä: 400
  • Skoda Octavia Combi vRS 2.0 TSI -14
    • Profiili
En tiedä olenko kovinkin pihalla, mutta muistelen lukeneeni jostakin että iskareiden jäykkyyden säätö olisi tarkoitettu lähinnä kompensoimaan niiden väsymistä. Eli kun iskarille tulee ikää ja alkuperäinen jäykkyys vähenee niin sitten tällä säädöllä siihen saadaan lähes alkuperäiset asetukset takaisin.

En tiedä miten on näissä säädettävissä alustasarjoissa? Onko niissäkin jäykkyyssäätö vain kompensoimassa ikääntymistä vai alunperinkin tarkoitus hakea kuskia miellyttävä jäykkyys ja käytös?

Tämä on vain tällaista pohdiskelua kun yritän miettiä ostaako kiinteäsarja vai säädettävä.

Säädettävässä etuna on se että saa kerralla haluaman madalluksen kun kiinteällä se on mikä on...

Ehkäpä meni jo OT:n puolelle...
Bad company corrupts


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Tämän ST suspensions sivuilla olevan kuvauksen perusteella vaikuttaisi mukavuuteen:

Lainaus
ST XA coilovers feature KW damping technology which allows the suspension to be made either stiffer or softer depending on the driving conditions. This damping adjustment is made on the upper end of the chromed piston rod allowing the setup to be changed almost instantly. If the rebound force is increased, the car will drive with even more track stability and further reduced bodyroll. If the rebound force is decreased, the car will feel more comfortable when on the move.

Saman suuntaisia kommentteja löytyy muualtakin, mutta harmittavan vähän suomen kielisiltä forumeilta.


Poissa Valojuova

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
    • Profiili
Voisiko joku kertoa aiheeseen perehtymättömälle, että onko välttämätöntä tilata koko alustasarja vai riittävätkö pelkät madallusjouset? Esim olisiko tämä Slamitin paketti ok: http://www.slamit.net/product/15553/eibach-pro-kit-octavia-iii-sedan-madallussarja-dsg ? Entä miten nämä sarjat yleensäkin sopisivat nelivetoon?


Poissa Erno

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 744
    • Profiili
Voisiko joku kertoa aiheeseen perehtymättömälle, että onko välttämätöntä tilata koko alustasarja vai riittävätkö pelkät madallusjouset? Esim olisiko tämä Slamitin paketti ok: http://www.slamit.net/product/15553/eibach-pro-kit-octavia-iii-sedan-madallussarja-dsg ? Entä miten nämä sarjat yleensäkin sopisivat nelivetoon?

Pelkät jousetkin saa, mutta silloin ei voi hieroa korkeutta just sopivaksi, vaan tulee se minkä jouset antaa. Madallukset noissa on yleensä ilmoitettu perus-Octaviasta, RS on matalampi ja nelivetoon sopivuudesta yleensä ilmoitetaan. Kannattaa katsella valmistajien sivuilta tarkempia tietoja.

Eli saattaa löytyä jousia, jotka pudottaa samalla korkeudelle kun mikä oli lähtötilanne. Tosin ajo-ominaisuudet saattaa parantua.

Nelikko-RS on sen verran uusi laitos, joten tuskin löytyy siihen vielä alusta/jousisarjoja..
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 10, 2016, 10:52:22 ip kirjoittanut Erno »


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Voisiko joku kertoa aiheeseen perehtymättömälle, että onko välttämätöntä tilata koko alustasarja vai riittävätkö pelkät madallusjouset? Esim olisiko tämä Slamitin paketti ok: http://www.slamit.net/product/15553/eibach-pro-kit-octavia-iii-sedan-madallussarja-dsg ? Entä miten nämä sarjat yleensäkin sopisivat nelivetoon?

Pelkät jousetkin saa, mutta silloin ei voi hieroa korkeutta just sopivaksi, vaan tulee se minkä jouset antaa. Madallukset noissa on yleensä ilmoitettu perus-Octaviasta, RS on matalampi ja nelivetoon sopivuudesta yleensä ilmoitetaan. Kannattaa katsella valmistajien sivuilta tarkempia tietoja.

Eli saattaa löytyä jousia, jotka pudottaa samalla korkeudelle kun mikä oli lähtötilanne. Tosin ajo-ominaisuudet saattaa parantua.

Nelikko-RS on sen verran uusi laitos, joten tuskin löytyy siihen vielä alusta/jousisarjoja..

Tuolla 2wd malliin soveltuvalla sarjalla on aika turha todennäköisesti yrittää muutoskatsastusta, jos on tarkoitus autosta laillinenkin saada.

Briskoda:n puolella on yhteen nelivetoiseen RS:ään laitettu tämä H&R 28833-3 sarja ja TüV:n mukaan käy myös siihen, vaikka taitaa alunperin olla tarkoitettu ei RS -malliin.


Poissa tommix

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 3
    • Profiili
En tiedä olenko kovinkin pihalla, mutta muistelen lukeneeni jostakin että iskareiden jäykkyyden säätö olisi tarkoitettu lähinnä kompensoimaan niiden väsymistä. Eli kun iskarille tulee ikää ja alkuperäinen jäykkyys vähenee niin sitten tällä säädöllä siihen saadaan lähes alkuperäiset asetukset takaisin.
En tiedä miten on näissä säädettävissä alustasarjoissa? Onko niissäkin jäykkyyssäätö vain kompensoimassa ikääntymistä vai alunperinkin tarkoitus hakea kuskia miellyttävä jäykkyys ja käytös?
Tämä saattaa pitää paikkansa halvimpien kiinasarjojen kohdalla. Silloinhan tuolla on jo jotain rikki jos "jäykkyyttä" aletaan kompensoimaan. Laatusarjoissa kuten omassa KW Variante III:ssa (harrasteautossa) on sekä sisäänmenon että ulostulon säädöillä on vaikutusta. Kadulla medium säädöt, varttimaililla löysimmillään ja radalla jäykimmillään noin karrikoidusti sanottuna.

Tämä on vain tällaista pohdiskelua kun yritän miettiä ostaako kiinteäsarja vai säädettävä.

Säädettävässä etuna on se että saa kerralla haluaman madalluksen kun kiinteällä se on mikä on...
+1 :thup:
Octavia III LB RS 2.0 TSI DSG 245
ex:t Octavia III LB RS 2.0 DSG TDI 4x4, Octavia III LB 1.8 TSI DSG
Harraste: ///M4


Poissa Pepeto

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
    • Profiili
Itselläni on kolmos kopan farkku octaviassa juuri nuo eibachin (http://www.slamit.net/product/15553/eibach-pro-kit-octavia-iii-sedan-madallussarja-dsg) madallusjouset. Auto on jämäkkä ja miellyttävä ajaa, lisäksi eron vakiojousilla olevaan huomaa. Ovat olleet alla 1,5 vuotta, eikä ainakaan täällä ole moittimista
Koodia: [Valitse]


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Itselläni on kolmos kopan farkku octaviassa juuri nuo eibachin (http://www.slamit.net/product/15553/eibach-pro-kit-octavia-iii-sedan-madallussarja-dsg) madallusjouset. Auto on jämäkkä ja miellyttävä ajaa, lisäksi eron vakiojousilla olevaan huomaa. Ovat olleet alla 1,5 vuotta, eikä ainakaan täällä ole moittimista
Koodia: [Valitse]

Kuva olis kiva?