vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Octavia 3 RS alustasarjat

Poissa Peke

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 36
    • Profiili
Ei kait nyt tommosilla madalluksilla arvot tuu ongelmaksi. Mutta joo tosiaan lappu suuntauksesta pitää olla, itselläkin edessä jumppaa ton takia keväällä possun kanssa et saa alustan leimaan. >:(
Ottaa lapun ennen madallusta ni on ainakin arvot kohillaan. ;D Ja madaltaa sit leiman jälkeen lisää.
Porsche 911 Turbo
Smart Fortwo Turbo
Skoda Octavia RS Combi


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Ei kait nyt tommosilla madalluksilla arvot tuu ongelmaksi. Mutta joo tosiaan lappu suuntauksesta pitää olla, itselläkin edessä jumppaa ton takia keväällä possun kanssa et saa alustan leimaan. >:(
Ottaa lapun ennen madallusta ni on ainakin arvot kohillaan. ;D Ja madaltaa sit leiman jälkeen lisää.

No jos nyt käytetään esimerkkinä tuota supe:n lappua, niin etupään camber on juuri ja juuri oikean puolen osalta ohjearvojen sisällä. II -korimallin vastaavassa RS:ssä takapään osalta loppui säätövara kesken, eikä sieltä saanut camberia tehtaan speksien mukaiseksi, joka siinä aiheutti yhdessä Falken:in renkaiden kanssa julmetun jurinan, kun ne renkaat kului rappuselle. Lisäksi jos mennään ihan virallisen kuvion mukaan, niin tuo kulmien säätö taitaa kustantaa useamman satasen merkkiliikkeessä, jolla on vehkeet sen tutkan kalibroimiseen. Tuon kun maksat vielä kahteen kertaan, eli leimalle oma ja sitten uudestaan lisämadalluksella, niin alkaa tulemaan aika kallista touhua. Ei minulla ainakaan ole tuollaisia rahoja ihan noin vaan heitellä... Toki suuntaamisen voi teettää sellaisellakin yrityksellä, jolla ei ole välineitä sen tutkan kalibrointiin, mutta pahin mahdollinen skenaario tuossa taitaa olla se että sen säätöarvot poikkeavat auton kulkukulmasta niin paljon että hätäjarruavustin vetää liinat kiinni vastaantulevan auton takia, vaikka se on omalla kaistallaan...  ;)


Poissa Peke

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 36
    • Profiili
Ei kait nyt tutka "vedä herneitä nenään" jonku 5cm madalluksen + asteen camberkulman muutoksesta. Ei yksinkertaisesti voi olla mahdollista et tommonen vaikuttas toimintaan. :o ??? :P
Jos miettii miten moni ei säädä koskaan autostaan kulmia, ajaa ylipainavalla lastilla jne jne jne jne jne jne.....
Porsche 911 Turbo
Smart Fortwo Turbo
Skoda Octavia RS Combi


Poissa supe

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 276
    • Profiili
Ei kait nyt tutka "vedä herneitä nenään" jonku 5cm madalluksen + asteen camberkulman muutoksesta. Ei yksinkertaisesti voi olla mahdollista et tommonen vaikuttas toimintaan. :o ??? :P
Jos miettii miten moni ei säädä koskaan autostaan kulmia, ajaa ylipainavalla lastilla jne jne jne jne jne jne.....

Itse en säädättäny,mitään muuta kun kulmat ja hyvin meni yli 2v.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Ei kait nyt tutka "vedä herneitä nenään" jonku 5cm madalluksen + asteen camberkulman muutoksesta. Ei yksinkertaisesti voi olla mahdollista et tommonen vaikuttas toimintaan. :o ??? :P
Jos miettii miten moni ei säädä koskaan autostaan kulmia, ajaa ylipainavalla lastilla jne jne jne jne jne jne.....

Lasti nyt ei vaikuta mitenkään auton kulkukulmaan, jonka takia oletan että kulmien suuntauksen yhteydessä tuo tutkan kalibrointi on merkkiliikkeen ohjeiden mukaan aina suoritettava. Kulkukulma muuttuu erittäin suurella todennäköisyydellä alkuperäisestä, jonka mukaan tehtaalla se tutka on kalibroitu. Supe:n tapauksessa auton alkuperäisestä kulkukulmasta ei ole tietoa, koska tuossa lapussa on alustasarjan asennuksen jälkeiset pielessä olevat kulmat ja uudet säädön jälkeiset kulmat. Voi siis olla hyvin että ne ovat suunnilleen samalla sektorilla tehtaalta lähtiessä kuin tuon säädön jälkeenkin. Mietin vaan voiko se vaikuttaa jos ovatkin ääripäissä toisistaan annetun toleranssin sisällä. Jos tuosta selityksestäni nyt ei saa mitään selvää, niin tässä kulkukulmasta kuva:



Erikoisesti tuossa supe:n lapussa kulkukulman ohjearvo on 0˚12', vaikka luulisi että nollaan pitää pyrkiä.

Voihan se tietty olla että tuo tutkan kalibroimisen tarve kulmien säädön yhteydessä on pelkästään VAG:n juoni, jolla saadaan höynäytettyä rahat tyhmiltä autoilijoilta ja rengasliikkeiden duuni vähenee, kun se ei taida olla ihan ilmainen härveli, jolla se kalibrointi suoritetaan, joten sitä ei joka paikkaan hankita...


Poissa Peke

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 36
    • Profiili
Joo mä en säädätä ainakaan. Sithän sen näkee.
Kulkukulma ei varmaan muutu, mut mun autotietoudella camberi muuttuu enemmän neg ku auto madaltuu = esim laitetaan paljon kuormaa. Ollu madallettuja autoja noin 17v ajan et jotain on tullu huomattua. Renkaat taittuu aina enemmän sisäänpäin (ylhäältä) esim heitossa. Näin käy myös madallettaessa. Mulla ollu monesti auto alustan asennuksessa ja kulmat säädetty heti. Auto asettuu alaspäin kilsojen tullessa ja yleensä olen säätänytkin alaspäin sentin-kaks ja kun on tarkastettu kulmia uudestaan, neg camberi on aina lisääntynyt.  ;)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 26, 2017, 12:01:05 ip kirjoittanut Peke »
Porsche 911 Turbo
Smart Fortwo Turbo
Skoda Octavia RS Combi