vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Octavia III RS vikalistaus.

Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Tämän topic:n alle voisi kerätä samalla tavalla kokemuksia tuon III koppaisen vioista, kun on tuonne II koppaisen forumin puolellekin...

Aloitan omalla listalla:

2500km ajettu manuaali RS TDI ja seuraavat viat nostaneet päätään ikävästi:

Ensimmäisen 1500 kilometrin aikana moottori kävi useaan kertaan kolmella pytyllä kesken ajon. Tuo kesti sekunnin, korkeintaan kaksi, mutta sen verran kuitenkin että sen ehti hyvin huomata. Tuon jälkeen sitä ei ole enää jostain syystä tapahtunut (onneksi?).

Maltillisissa kiihdytyksissä auto ikäänkuin huopaa vauhdin kasvamisen suhteen. Mennään - Ei mennäkään - Mennään. Hankala kuvata näin sanallisesti, mutta tuntuu kuin kiihdyttäessä joku nappaisi henkseleistä välillä kiinni ja kiskoisi taaksepäin. Tällä ei tunnu olevan tekemistä DPF:n polton kanssa, kun siinä oireet ovat erilaiset. Ilmeisesti sitä ei huomaamattomaksi edes saa...

Kuskin puolen ikkunan yläreunasta kuuluu häiritsevä surina moottoritiellä ajaessa vauhdin ollessa yli 100km/h. Erityisesti tuo surina korostuu sateisella kelillä.

Kuskin puolen turvavyön yläpään säätöpalikka narisee silloin tällöin. Oikealta puolelta peilikolmiosta tai kojelaudan sisältä kuuluu rätinä / ratina melkein joka kerta autolla ajaessa. Apukuski on koittanut painella kojelautaa yms. mutta ei ole löydetty tuon äänen lähdettä sillä konstilla. Sarjassamme kuitenkin erittäin ärsyttävä ääni.

Kytkinpoljin "ritisee" ylösnostettaessa. Ei tee tuota kuitenkaan silloin kun kytkimen nostaa hitaasti ylös. Normaaleissa vaihtotilanteissa pitää äänen aina.

Taka-akseliston puolelta kuuluu joskus peruuttaessa kolaus, mutta tuo on esiintynyt vain muutaman kerran.

Myyjäliikkeessä kävin noista narisemassa, niin ensin sanottiin että huoltoon on 2,5 viikon jono ja toiseksi todettiin noiden natinoiden ja muiden ylimääräisten äänten olevan normaalia uudessa autossa ja hukkuvat sitten kun paikat asettuu ajanmyötä... Moottorin pätkimisestä todettiin että tuskin on jättänyt vikamuistiin mitään. Auto kuitenkin menee viimeistään sitten tutkintaan kun saavat maahantuojalta / tehtaalta ohjeet, miten korjataan Webaston kauko-ohjain, jota eivät siis tehtaallakaan saaneet koodattua tuon auton kanssa. Josko samalla saisivat edes muutamat narinat korjattua.

En mitään mersua kyllä kuvitellutkaan ostavani, mutta tämä menee pikkuisen naurettavaksi. Taitaa vaan olla maanantaikappale tämä, tai sitten olen vaan liian pikkutarkka näiden peltilehmien kanssa.  :(


Poissa 4x4_184_2016

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 7
    • Profiili
2,5kk/6000km takana ajoa RS 184 4x4 Combilla.
Ei kolinoita, moottoriveto-ongelmia, nitinöitä tms, mutta jotain kuitenkin:
- Apukuskin turvavyö on keskeltä halki pitkittäissuunnassa. Ei nyt irtipoikki ole, mutta valo näkyy selvästi läpi. En ole vielä tätä käynyt valittamassa.
- Radion kaatuilu, mikäli käyttää mirrorlinkkiä Sony Z5:n kanssa. Eipä tuota google mapsia oikein viitsi ampua keskikonsoliin, kun keskikonsoli kaatuu vauhdissa joka toinen kerta puhelinta kytkettäessä (kosketusnäyttö ei reagoi mihinkään). Plussaa on että toipuu itsestään n. 2min kuluttua. Android auto ei puolestaan löydy google play kaupasta, eikä suostu asentumaan annettujen linkkienkään takaa Z5:een vaikka pitäisi. Eli melko nihkeästi saa tuota kännykän integrointia käytettyä.
- Moottorin tuuletin jää todella monesti huutamaan pysäköidessä auton 10 asteen lämpötiloissakin. Polttaako sitten DPF:ää vai mistä johtunee.
- Ei varsinainen auton vika, mutta Octavia 2:sta Octavia 3:en siirryttäessä hattuhylly on vaihtunut muovista alumiiniin. Ihan kiva, mutta yhden kerran vaan olen kuljettanut talvirenkaat pystyssä 3km matkan ja koko alumiini hattuhylly on täynnä kirkkaita alumiinin värisiä naarmuja (todella selvästi näkyvät). Kannattaa muistaa, että ei kuljeta renkaita pystyssä.
- Lisäksi sama vika kuin ketjun aloittajalla:
"Kuskin puolen ikkunan yläreunasta kuuluu häiritsevä surina moottoritiellä ajaessa vauhdin ollessa yli 100km/h. Erityisesti tuo surina korostuu sateisella kelillä."


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
- Moottorin tuuletin jää todella monesti huutamaan pysäköidessä auton 10 asteen lämpötiloissakin. Polttaako sitten DPF:ää vai mistä johtunee.

Tuota tekee myös minulla hyvin usein. Melkein joka kolmas tai neljäs ajokerta ja olen yhdistänyt sen DPF:n polttoon, mutta en ole varma asiasta. Tosin usein tuon yhteydessä olen huomannut kulutuksen olevan hieman suurempaa, joka myös tukisi tuota oletusta DPF:n tyhjennyksestä... Tai sitten kuvittelen vaan. Täytyy varmaan alkaa kirjaamaan ylös nuo kerrat kun se jää pyörimään ja raportoida siitäkin sitten huollolle.

Android auto on kertaalleen minulla kipannut soittimen kun otin puhelimen johdon päästä irti ilman mitään "safe release" toimintoa, josko tuossa sellaista edes on.


Poissa jardze

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
    • Profiili
7000km TDI M6 MY16 ainoa ärsyttävä ominaisuus on tuo turvavöiden säätöjen resonointi. Kaistavahdin kanssa on edelleen erimielisyyksiä ajolinjoista, joten vääntö jatkuu.


Poissa admiral

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 9
    • Profiili
2kk/11000km RS 184 4x4 Combi Automaatti

Vähemmän murheita kuin 2014 mallisella manuaali 2WD versiolla aikanaan mutta Multimediajärjestelmän kaatuilu sekä
mirrorlinkin ja Android Auton toimii/ei toimi on alkanut oikeasti ottaa päähän. Ensimmäisellä kerralla koko järjestelmän
toiminnot olivat kuin hidastettuja mutta järjestelmä palautui normaaliksi muutaman tunnin jälkeen. Skodan tiepalvelun
tukilinja ei osannut näihin ottaa kantaa lainkaan kun järjestelmä kaatui keskieuroopassa eikä muuta navia ollut tarjolla..
Veholle jonotin puhelimitse kolme varttia eikä apua sieltäkään suunnasta löytynyt.


Poissa jardze

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
    • Profiili
2kk/11000km RS 184 4x4 Combi Automaatti

Vähemmän murheita kuin 2014 mallisella manuaali 2WD versiolla aikanaan mutta Multimediajärjestelmän kaatuilu sekä
mirrorlinkin ja Android Auton toimii/ei toimi on alkanut oikeasti ottaa päähän. Ensimmäisellä kerralla koko järjestelmän
toiminnot olivat kuin hidastettuja mutta järjestelmä palautui normaaliksi muutaman tunnin jälkeen. Skodan tiepalvelun
tukilinja ei osannut näihin ottaa kantaa lainkaan kun järjestelmä kaatui keskieuroopassa eikä muuta navia ollut tarjolla..
Veholle jonotin puhelimitse kolme varttia eikä apua sieltäkään suunnasta löytynyt.


Androidi tuntuu tökkivän monella. ipuhelin toimunut tähän mennessä itsellä kiitettävästi, vaikka vanha onkin.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Kaukovaloautomatiikka ei toiminut tänä aamuna ollenkaan, vaikka oli pilkko pimeätä... Sen symboli kyllä syttyi tauluun, mutta pitkät sai laittaa itse päälle ja pois. Muilla ollut samoja oireita?


Poissa jardze

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
    • Profiili
Kaukovaloautomatiikka ei toiminut tänä aamuna ollenkaan, vaikka oli pilkko pimeätä... Sen symboli kyllä syttyi tauluun, mutta pitkät sai laittaa itse päälle ja pois. Muilla ollut samoja oireita?

Sama vaiva oli lisättynä liikennemerkkitunnistimen lasinpesu pyynnöin, mutta "viat" poistui kun pesin auton.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Kaukovaloautomatiikka ei toiminut tänä aamuna ollenkaan, vaikka oli pilkko pimeätä... Sen symboli kyllä syttyi tauluun, mutta pitkät sai laittaa itse päälle ja pois. Muilla ollut samoja oireita?

Sama vaiva oli lisättynä liikennemerkkitunnistimen lasinpesu pyynnöin, mutta "viat" poistui kun pesin auton.

Ok, eli siis pikaisella analyysillä vika saattaisi olla valoisuuden tunnistimessa, jonka arvaan sijaitsevan peruutuspeilin jalassa, kuten se on II -koppaisessakin Octavia:ssa...? Lieneeköhän tuo liikennemerkit tunnistava kamera samassa paikassa. Pitänee tutustua aiheeseen vähän paremmin, ettei tarvitse mutuilla. Auton pesu vaan ei oikein enään näillä keleillä pihalla houkuta, mutta kai sitä pitää koittaa putsata edes sen tunnistimen kohta. Kiitos vinkistä.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Ok, eli siis pikaisella analyysillä vika saattaisi olla valoisuuden tunnistimessa, jonka arvaan sijaitsevan peruutuspeilin jalassa, kuten se on II -koppaisessakin Octavia:ssa...? Lieneeköhän tuo liikennemerkit tunnistava kamera samassa paikassa. Pitänee tutustua aiheeseen vähän paremmin, ettei tarvitse mutuilla. Auton pesu vaan ei oikein enään näillä keleillä pihalla houkuta, mutta kai sitä pitää koittaa putsata edes sen tunnistimen kohta. Kiitos vinkistä.

Nyt kun tarkemmin asiaa mietin ja googletin, niin vika taisi tällä kertaa olla ratin ja penkin välissä. Tuo kaukovaloavustinhan toimii vain jos nopeus on yli 60km/h ja tuossa pätkällä jossa aamulla olisin niitä pitkiä kaivannut, ei nopeus noussut noin korkeaksi. 80km/h alueella taas oli niin paljon liikennettä, ettei niiden olisi kuulunutkaan palaa... Kannattaisi varmaan lukea se ohjekirja ainakin kerran, mutta perinteet velvoittaa oppimaan kantapään kautta.  ;D


Poissa Petunet

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 8
  • Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 225 4x4 RS DSG
    • Profiili
Itse muutin tuon niin että alkaa jo nopeudesta 20km/h käyttää pitkiä jos tarvitsee.


Poissa Härkä

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 5
    • Profiili
Tervehdys kaikille foorumilaisille.

Ostin kesällä (27.6.2016) Turun Rinta-Joupilta TDI RS Octavian vm.2015 aj. 44tkm, jossa tehdastakuuta jäljellä vielä vuoden 2017 loppuun.

Marraskuussa talven ensimmäisten pakkasten saapuessa, ei Skoda lähtenyt maanantai-aamuna käymään kun olin lähdössä työreissulle Espooseen. Soitin ajoturvaan, joten auto hinurilla Rinta-Joupille ja vianhakuun.

Vikadiagnoosiksi tuli "jäätynyt moottori", joka oli aiheuttanut myös polttoainepumpun sulakkeen palamisen. Samalla käynnillä olivat vaihtaneet öljyt koneeseen. Vikaa ei korjattu vaan asia jäi sikseen ja itselle ainakin todella epmukava olo, kun ei voi olla varma mitä seuraavaksi tapahtuu ja uusiutuuko vika.

29.11.2016 tiistaina lähtiessäni illalla kotiin työpaikalta ei Skoda taaskaan käynnistynyt. Tällä kerralla sama tilanne, mutta moottori ei pyörittänyt ollenkaan. Akkujännittteet ok ja kaikki sulakkeet ehjät. Soitto taas ajoturvaan ja auto takaisin Rinta-Joupille. Vian diagnoosi jälleen "jäätynyt moottori", öljynvaihto ja nouto kotiin.

Jäätynyt moottori aiheutuu ilmeisesti lauhduttimen kehittämästä kondenssivedestä, joka huollon mukaan ajautuu mäntien päälle!! Vikaan ei maahantuojan erikoishuollonkaan toimesta ole ratkaistu. Huolestuttavin asia kuitenkin on siinä ettei ostajia ole informoitu asiasta. Kertoessani perjantaina myyjälle asiasta tuli tämä tieto ilmeisesti heillekin yllätyksenä.

Ajan tällä hetkellä siis "viallisella" ajoneuvolla, tiedon kanssa että moottori saattaa levitä koska tahansa. Vastaavia vikoja on ilmeisesti tullut vastaan vag-konsernin muilla merkeillä. Täydellisiä moottorin hajoamisia on esiintynyt alle 2 vuotta vanhoissa ajoneuvoissa. Tietoa ei ole asiakkaille ilmoitettu, koska konsernin mukaan vika on niin pieni???!!!

Toivoisinkin teiltä foorumilaisilta kokemuksia vastaavista tapauksista ja miten niiden kanssa on menetelty, sillä tehtaalla ei ole ratkaisua tällä hetkellä ongelman poistamiseksi. Tämä asia varmistui perjantaina haastatellessani RInta-Joupin huoltoa ja myyjää.

Itse olen sitä mieltä että Skodan tulisi ottaa nämä vikaantuneet ajoneuvot takaisin tai tehsä jotain ongelman poistamiseksi. Ei tällaista ongelmaa voi lakaista maton alle ja toivoa että kaikki asiakkaat pitävät suunsa kiinni ja tyytyvät kohtaloonsa.

Mielestäni ainut vaihtoehto näissä tilanteissa on kaupan purku.
Octavia RS 2.0 TDI vm.2015
"Ei tähän kukaan oo koskaan ennenkään jäänyt"


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Tuo jäätynyt moottori -vika kuulostaa kyllä sen verran mielenkiitoiselta, että asiaa voisi penkoa hieman lisää internetin ihmeellisestä maailmasta... En tosin nyt osaa yhdistää miten mäntien päälle päätynyt vesi voi polttoainepumpun polttaa...  ???

Omassa autossa tuli juuri 10tkm täyteen ja auto menee perjantaina kuskin turvavyön korkeussäädön vaihtoon sen nitinän takia. Samalla pyysin että vilkaisevat kytkinpoljinta, kun se naksahtaa joka kerta ylös nostettaessa. Alustassakin joku kolisee edessä käännöksissä, jos osuu joku monttu sopivasti kohdalle, mutta pistetään se toistaiseksi pakkasen piikkiin.


Poissa Petunet

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 8
  • Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 225 4x4 RS DSG
    • Profiili
Jäätynyt moottori aiheutuu ilmeisesti lauhduttimen kehittämästä kondenssivedestä, joka huollon mukaan ajautuu mäntien päälle!!

Tuo kuulostaa kovasti Octavia 2 TDI:n välijäähdytinongelmalta.
Octavia 3:ssa on erilainen, nestevälitteinen välijäähdytin ja tuota ongelmaa ei pitäisi olla.

Minkä vuoksi ne öljyjä vaihtoivat? Oliko siellä vettä seassa?


Poissa Artturi

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 89
    • Profiili
Nyt kuulostaa hevonP.ltä   :thup: Lohko tai kansi halki tms.
Mulla menossa jo toinen 2koppanen tdi rs,eikä ikänä jäätyny,kummatkin +220tkm ajettuja..
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2016, 11:12:38 ip kirjoittanut Artturi »