vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Octavia III RS vikalistaus.

Poissa Härkä

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 5
    • Profiili
Vielä tuohon, eli kyseessä oli polttoainepumpun sulake, ei itse pumppu.

7.11. oli ollut pakkasta Turun seudulla noin -6 astetta. Aamulla startatessa, moottori pyöritti todella hyvin, muttei lähtenyt käyntiin. -> syy moottorin jäätyminen ja öljyjen vaihto Joupin toimesta yht. 157 eur.

7.12. pakkanen oli illalla noin klo.19 mennessä lauhtunut 0- asteeseen kun starttasin autoa, moottori ei pyörittänyt lainkaan vaan "tumppasi" eli löi "päin seinää". Ääni oli kuin romukoppaa olisi helistellyt. -> syy taas Joupilta jäätynyt moottori. Ja ei, en puhu paskaa...

Lähetin sähköpostitse kirjallisen reklamaation Helkama-auton jälkimarkkinointipäällikölle, Joupin huoltopäällikölle ja myyntijohtajalle. Tänään sain viestin että "harmittelevat asiaa ja selvittävät yhdessä myyjän ja maahantuojan korjaamon kanssa asiaa ja ottavat yhteyttä kun selvitys valmis".

Vaadin reklamaatiossa vastausta 12.12. mennessä tai kaupan purkua.

En tiedä kuka kusettaa tällä hetkellä ja ketä. Siksi juuri kirjoitin tänne foorumille koska oletusarvo oli että jonkun on tarvinnut törmätä vastaavaan ongelmaan?? Eniten pelottaa jos vaikka vuoden sisällä ongelma aiheuttaa juuri kansivian yms. muita lieveilmiöitä joita ei välttämättä takuussa yhdistetä tähän jäätymiseen. Silloinhan nämä "good will" -jutut menettävät merkityksensä!

Itseä vituttaa tällä hetkellä eniten tietämättömyys!! Ajan autolla, joka saattaa minä tahansa pakkasaamuna olla starttaamatta tai pahimmillaan hajota koko paska. Cooleria ei ole huollossa varmastikaan purettu eli kukaan ei voi sanoa varmaksi mistä moinen johtuu ja onko kyse edes jäätymisestä? Kuitenkin faktaa on että ajan viallisella ajoneuvolla, katsoo asiaa mitenpäin hyvänsä.
Octavia RS 2.0 TDI vm.2015
"Ei tähän kukaan oo koskaan ennenkään jäänyt"


Poissa Artturi

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 89
    • Profiili
Neste cuuleri voi tietty vuotaessaan ton tehdä,vähän mietityttää toikin,itse veikkaan kansitiiviste/lohko/kansi/imusarja?egr?Olen nähnyt moottoreita jossa on männän päälle päässyt vettä ja kiertokanget on aina vinot/banaanit,nää on menny jossain syvässä lätäkössä tms.Ilmacuuleri ei tee kondenssia,ei edes koko keulan kokoinen.Kahdella kaverilla rs tdi mk3 ja yhdellä 210 bensa,ei mitään tän tyyppistä ole ilmennyt ja Turun suunnalta ollaan.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2016, 03:56:36 ip kirjoittanut Artturi »


Poissa Petunet

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 8
  • Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 225 4x4 RS DSG
    • Profiili
Cooleria ei ole huollossa varmastikaan purettu eli kukaan ei voi sanoa varmaksi mistä moinen johtuu ja onko kyse edes jäätymisestä?

Eikä se purettavissa olekaan, kenno ja imusarja on hitsattu yhteen...


Poissa Härkä

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 5
    • Profiili
Cooleria ei ole huollossa varmastikaan purettu eli kukaan ei voi sanoa varmaksi mistä moinen johtuu ja onko kyse edes jäätymisestä?

Eikä se purettavissa olekaan, kenno ja imusarja on hitsattu yhteen...


Ajattelin lähinnä että miten mielestänne asian kanssa tulisi toimia?

Jos syy ei olekkaan jäätyminen vaan jokin muu mekaaninen vika niin ei se hyvältä kuulosta. Kummallakaan kerralla ei ongelmaa selvitetty loppuun vaan vaihdettiin öljyt ja toivotettiin hyvää matkaa. Onko tarkoitus siis ajaa ja toivoa että kaikki menee hyvin?
Octavia RS 2.0 TDI vm.2015
"Ei tähän kukaan oo koskaan ennenkään jäänyt"


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Omassa autossa tuli juuri 10tkm täyteen ja auto menee perjantaina kuskin turvavyön korkeussäädön vaihtoon sen nitinän takia. Samalla pyysin että vilkaisevat kytkinpoljinta, kun se naksahtaa joka kerta ylös nostettaessa. Alustassakin joku kolisee edessä käännöksissä, jos osuu joku monttu sopivasti kohdalle, mutta pistetään se toistaiseksi pakkasen piikkiin.

Turvavyön korkeudensäätö palikan vaihtaminen vähensi sitä nitinää, mutta ei poistunut silti kokonaan. Nyt se on kyllä sen verran harvoin kuuluva ääni, ettei viitsi siitä enää narista huollolle. Kytkinpoljin sitten juuri silloin päätti olla hiljaa kun tuo auto oli huollossa katsottavana, joten toivotaan että seuraavalla kerralla vika ilmenisi oikeaan aikaan. Auto on nyt muutaman kerran startannut melko nahkeasti, eli pyörittää todella pitkään ennenkuin lähtee käyntiin. Kovilla pakkasilla tuon ymmärtäisin, mutta en näillä suojakeleillä. Ilmeisesti moottorinohjaukseen olisi päivitys saatavilla, mikäli oikein lueskelin Briskoda:n juttuja, joten jos tuo vielä jatkaa temppuilua, niin pitänee kysyä huollosta saisiko sen ajettua tuohon omaan autoon.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Onkos muilla ollut havaittavissa että jarrut puoltaa märällä kelillä ajettaessa? Jostain syystä tuo on nyt useampaan otteeseen tehnyt sen että joutuu oikein kunnolla ohjaamaan vastaan, ettei olla ojassa tai vastaantulevien kaistalla kun jarruttaa vähän reilummin. Aika ikävä ominaisuus sen jarrujen sateella häipymisen ohella. Pitänee ottaa taas luuri kauniiseen käteen ja soitella huoltoon.  :(


Poissa jukra

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 1
    • Profiili
Vielä tuohon, eli kyseessä oli polttoainepumpun sulake, ei itse pumppu.

7.11. oli ollut pakkasta Turun seudulla noin -6 astetta. Aamulla startatessa, moottori pyöritti todella hyvin, muttei lähtenyt käyntiin. -> syy moottorin jäätyminen ja öljyjen vaihto Joupin toimesta yht. 157 eur.

7.12. pakkanen oli illalla noin klo.19 mennessä lauhtunut 0- asteeseen kun starttasin autoa, moottori ei pyörittänyt lainkaan vaan "tumppasi" eli löi "päin seinää". Ääni oli kuin romukoppaa olisi helistellyt. -> syy taas Joupilta jäätynyt moottori. Ja ei, en puhu paskaa...

Lähetin sähköpostitse kirjallisen reklamaation Helkama-auton jälkimarkkinointipäällikölle, Joupin huoltopäällikölle ja myyntijohtajalle. Tänään sain viestin että "harmittelevat asiaa ja selvittävät yhdessä myyjän ja maahantuojan korjaamon kanssa asiaa ja ottavat yhteyttä kun selvitys valmis".

Vaadin reklamaatiossa vastausta 12.12. mennessä tai kaupan purkua.


Piti kirjautua ihan tämän vuoksi foorumille.

Minulla on elokuussa käyttöönotettu -17 mallin Combi TDI ja myös siinä esiintyy moottorin jäätymisongelmaa. Autolla on ajettu nyt n. 22tkm, öljyt vaihdatin ekan kerran 5tkm kohdalla ja nyt maahantuojan ohjeistuksesta vaihdettiin toisen kerran. Samalla asennettiin maskisuoja joka voi auttaa vikaan.

Pistin jo VAGArenalle messua, tässä hiukan miten minulla ilmenee:
Lainaus
Torstaina oli yritys lähteä aamusta työreissuun, pakkasta n. -20c. Webasto oli ehkä sammuttanut itsensä jostain syystä turhan aikaisin -> auton sisällä oli kyllä lämmin mutta webasto ei ollut enää päällä vaikka asetetun starttiajan mukaan olisi pitänyt olla. Joka tapauksessa, hyppäsin siis auton rattiin ja painoin starttia niin nitkautti hiukan konetta mutta ei edes yrittänyt startata. Kojetaulussa alkoi vaan hehkun valo vilkkua. Teki tämän kaksi kertaa.
Laitoin napista webaston päälle (lähti ok) ja 20min myöhemmin yritin uudelleen -> vaati kaksi kertaa ennenkuin lähti käyntiin.

No äsken lähdin kauppaan, lämpötila n. -4c. Webasto oli ollut varmasti päällä ja auton sisällä oli lämmin. Taas ei startannut napista vaan alkoi vaan hehkun valo vilkkua. Toisella kertaa "pitkä painallus" ja auto lähti käyntiin vaikeasti mutta hehkun valo jäi vilkkumaan. Ajelin kauppaan ja parkkihallista startetessa lähti taas ok käyntiin. Outona asiana tästä jälkimmäisestä, että auton lämpömittari näytti pitkän aikaa eilisiä pakkaslukemia ennenkuin pikkuhiljaa nousi oikeaan lukemaan.

Ohjekirjan mukaan auton pitäisi hehkuttaa itseään automaattisesti startti-nappia painaessa. Ei kyllä minun Ocu sellaista tee vaan yrittää rykäistä suoraan koneen käyntiin. Onko tähän jotain kikka kolmosia vai tuleeko marmorireissu eteen?

Lainaus
Päivitellääs tilannetta tämän osalta..

Eli auto ei tosiaan tykkää lähteä aina kovilla pakkasilla, tai niiden jälkeen käyntiin. Soittelin huoltoon asiasta ja käytin vikakoodin luvussakin - kyseessä on tyyppivika eli koneeseen kertyy vettä joka sitten jäätyy ja estää mäntien pyörähtämisen yläkuolokohdan yli (kyllä luit aivan oikein). Vikakoodina tuo ilmenee starttimoottorin mekaanisena vikana kun ei riitä jerkku pyörittää jäistä konetta kunnolla käyntiin. Koneen saa pakotettua käyntiin kun painaa starttimoottorin pohjaan ja kuuntelee rutinaa hetken. Huollon mukaan maahantuoja oli tietoinen asiasta ja tehtaalta odotetaan "softapäivitystä" joka korjaa vian.

No meni tuon kanssa takutessa hermot niin olin Helkamaan yhteydessä, tosiaan tiedossa oleva vika ja ei ole korjausta. Kyselin useaan otteeseen rikkooko koneen, mutta ei kuulemma ole tiedossa olevia tapauksia. Jännä tosin, että Googlella löytyy vastaavasta VAG tyypiviasta jopa ihan Ylen tekemää juttua jossa mainitaan konerikon mahdollisuus.
Maahantuojan kautta järkkääntyi ylimääräinen öljynvaihto ja maskisuoja autoon jotka voivat auttaa vikaan. Näistä ei ole vielä käytännön kokemuksia kun tänään vasta laitettiin.


Poissa Abandoned

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 1
    • Profiili
Moro!

Ostin Elokuussa vm2013 Octavia III RS:n dieselinä ja dsg- vaihteistolla. Ostohetkestä lähtien autoa on vaivannut satunnainen nykiminen. Koeajolla sitä ei esiintynyt, mutta keskimäärin noin kerran/ 100km. Kyseessä siis yksi terävä nykäisy, vähän samanlainen kuin nopea vaihteen vaihto. Ihan kuin moottori kävisi kolmella hetken aikaa, paremmin en osaa oireita kuvailla. Vikakoodeja ei muistiin jää, huollossa todettiinkin että ei auta kuin ajaa vika esille. Onko muilla ollut vastaavanlaisia oireita? Ei tuo nyt maailman vakavin vaiva ole, mutta mukava olisi saada sekin kuntoon. Autolla ajettu nyt 129tkm.


Muita havaittuja vikoja/ ominaisuuksia

- Soittimen kosketusnäyttö sekoilee satunnaisesti
- Jarrut tosiaan menee tunnottomiksi kostealla kelillä, onneksi ei kuitenkaan puolla.
- ?-ljyn kulutus noin 4dl/ 1000km (ilmeisesti aika normaali kulutus?)
- Ajotietokoneen kulutustiedot ja laskettu kulutus eroaa useasti jopa puoli litraa

Näistäkin huolimatta en vaihtaisi enää vanhaan kakkoskoppaiseen RS:ään tuota nykyistä. Ajomukavuus, rengasmelutasot, soitin yms paljon parempaa tasoa.



Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Moro!

Ostin Elokuussa vm2013 Octavia III RS:n dieselinä ja dsg- vaihteistolla. Ostohetkestä lähtien autoa on vaivannut satunnainen nykiminen. Koeajolla sitä ei esiintynyt, mutta keskimäärin noin kerran/ 100km. Kyseessä siis yksi terävä nykäisy, vähän samanlainen kuin nopea vaihteen vaihto. Ihan kuin moottori kävisi kolmella hetken aikaa, paremmin en osaa oireita kuvailla. Vikakoodeja ei muistiin jää, huollossa todettiinkin että ei auta kuin ajaa vika esille. Onko muilla ollut vastaavanlaisia oireita? Ei tuo nyt maailman vakavin vaiva ole, mutta mukava olisi saada sekin kuntoon. Autolla ajettu nyt 129tkm.


Muita havaittuja vikoja/ ominaisuuksia

- Soittimen kosketusnäyttö sekoilee satunnaisesti
- Jarrut tosiaan menee tunnottomiksi kostealla kelillä, onneksi ei kuitenkaan puolla.
- ?-ljyn kulutus noin 4dl/ 1000km (ilmeisesti aika normaali kulutus?)
- Ajotietokoneen kulutustiedot ja laskettu kulutus eroaa useasti jopa puoli litraa

Näistäkin huolimatta en vaihtaisi enää vanhaan kakkoskoppaiseen RS:ään tuota nykyistä. Ajomukavuus, rengasmelutasot, soitin yms paljon parempaa tasoa.



Tuota samaa kolmella pytyllä käymistä esiintyi omassa autossanikin uutena, mutta se poistui 5 tkm ajon jälkeen. Tosin tuo minun autoni on ensimmäisiä MY17 malleja... Marmoritiski ei osannut sanoa asiaan yhtään mitään.
Jarrujen katoaminen kostealla kelillä on valitettavasti ominaisuus, josta ei taida päästä eroon. Voi tietty koittaa vaihtaa esimerkiksi EBC:n palat ja rei'itetyt levyt tilalle, jos ne auttaisi. Jostain lueskelin että pyyhkijän viiksen ollessa tietyssä asennossa, auto tekisi automaattisesti jarrujen kuivausta, mutta en nyt suoraan muista oliko se tihkuasento, vai pitikö kovempaa pyyhkiä. Lisäksi tuo kuivauksen toimintaperiaate ei ole tuttu, mutta oletan että se käyttää ajon aikana vähän jarruja, jotta levyt lämpenee ja vesi haihtuu pois niistä.
?-ljyn kulumisen osalta toivottavasti tuosta kilometrimäärästä on unohtunut ainakin yksi nolla.  ;)
Omassa autossa tuo ajotietokoneen ilmoittama kulutus täsmää kyllä melko tarkasti lasketun kanssa.


Poissa TTE

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 92
  • Octavia RS TSI
    • Profiili
Itsellä ollut nyt käytössä vm.2013tsi räsä ja tuo ohjaus tuntuu tuossa kyllä hiukan ihmeelliseltä ??? Joskus ratti on kevyt ja joskus raskas kääntää.voi olla raskaampi käännellä ja kun vaikka ajat 10km ja käyt jossain ja virrat käy autosta pois,niin seuravan kerran kun lähtee ajaa,niin on taas muuttunut kevyemmäksi toi ohjaus,tuntuu,että aina kun virrat on käyny pois,niin ei tiedä,että onko ohjaus keyempi vai raskaampi!# onko toi räsään normaalia..


Poissa Rapeleppis

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 6
    • Profiili
Tässä meikäläisen havaintoja -13 vuoden 2.0 VRS TDI combista jolla jo 65tkm takana.

-Long life moottoriöljy kestää sen maksimissaan 15tkm. Tämähän on siis valmistajan mukaan "normaalia". En pidä itse kovin isona kulutuksena kun se "normaali" on 0.5l/1000km valmistajan mukaan. Muilta olen kuullut että öljyä täytyy lisätä jopa muutaman tonnin ajon jälkeen.

-Nokkahihna vaihdettiin takuutyönä kun se vinkui. Johtui kuulemma hihnan materiaalista. Muuta vikaa ei huomattu muuta kuin alkava Stefan vuoto joka korjattiin samaan syssyyn.

-Aurauskulmat olivat jo heti uutena väärässä.

-Jos muistan oikein niin 5000tkm jälkeen jouduin lisäämään jarrunestettä mutta sen jälkeen ei ole tarvinnut. Lie varmaankin jokseenkin normaalia uuden auton jarrujärjestelmän käyttäytymistä.

-Nyt viimeisenä on kaksi kertaa ei säännöllisesti pakokaasujärjestelmä antanut vikavalon. Tarkemmin koodi P2196 joka on O2 lambda vikakoodi. Antaa liian rikkaan signaalin. Päästöt on ok ja auto käy normaalisti joten anturissa todennäköisesti vika tai ohjelmistossa sillä johtosarja on tutkittu ja ehjä.


Poissa JaVa^

  • Administrator
  • Tallipäällikkö
  • *****
    • Viestejä: 2429
    • Profiili
Tässä meikäläisen havaintoja -13 vuoden 2.0 VRS TDI combista jolla jo 65tkm takana.

-Long life moottoriöljy kestää sen maksimissaan 15tkm. Tämähän on siis valmistajan mukaan "normaalia". En pidä itse kovin isona kulutuksena kun se "normaali" on 0.5l/1000km valmistajan mukaan. Muilta olen kuullut että öljyä täytyy lisätä jopa muutaman tonnin ajon jälkeen.

-Nyt viimeisenä on kaksi kertaa ei säännöllisesti pakokaasujärjestelmä antanut vikavalon. Tarkemmin koodi P2196 joka on O2 lambda vikakoodi. Antaa liian rikkaan signaalin. Päästöt on ok ja auto käy normaalisti joten anturissa todennäköisesti vika tai ohjelmistossa sillä johtosarja on tutkittu ja ehjä.

Omalla ajettu nyt 20 tkm, eikä ole öljyvaloa vielä ainakaan vilkuttanut...

Tuon vikakoodin aiheuttaja on todennäköisesti se lambda -anturi. Samanlaisia tapauksia löytyy netistä ja niissä se ongelma on korjaantunut edellä mainitun anturin vaihdolla.


Poissa Artturi

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 89
    • Profiili
Paljonko 3 koppanen tdi kuluttaa öljyä esim. 15-20 tkm vaihtovälillä ? 2x kakkoskoppasia tdi.iit ollu ja ei tarvitse lisätä yhtään.Puntaroin vaihtoa uudempi koppaseen siksi tiedustelen..
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 22, 2017, 02:03:33 ip kirjoittanut Artturi »


Poissa hajoje

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 344
    • Profiili
-14vm diesel rs "vinkuu" kylmänä, ihan kun joku hihna luistais.
Ihan jokapäivä tätä vinkumista ei kuulu, mutta muutamina pakkasaamuina joka aamu sama helvetin vinkuna.
Ääni tulee koneen vasemmalta puolelta, mutta tarkkaan en ole pystynyt paikantamaan.
Tänään sit kävin entisessä marmorilla, nykyinen autoasi kyselemässä mistä saattaa johtua.
Kesäkuussa tullu skodalta ohjeistus samaiseen vaivaan että jakohihna ja kiristimet pitää vaihtaa ja oli heidän sivuilla myös ääninäyte laitettu ja oli erittäin identtinen omaan autoon.
Toinen paska homma että auto hukkaa pakkasnestettä, nyt kolmen viikon aikana lisäny 1,5l ja auton alle se ei tipu vaan häviää jonnekkin.
Pelotteluna tuli vesipumppu, kansipahvi tai kansi halki.
Xenon poltin kyrvähti pari päivää sitten, autolla ajettu 100tkm, poltin vaan suorastaan räjähti, joka myös kuulemma normivika, joissain polttimoissa ballastilla vikaa ja tekee tuota.
Autoasi ei halunut alkaa korjaamaan, vaan mun edun kannalta fiksuin viedä marmorilli korjaukseen.
Eniten tässä vituttaa se että auto ollu mulla alta kuukauden, mutta muuten kiva auto.

Muilla samaa vikaa??


Poissa hansu

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 2
    • Profiili
Minun 2015 mallisen diesel RS:n jakohihna menee vaihtoon 80 tuhannen kilsan kohdalla. Pikkasen on nopeasti kulunut näköjään, tässä vaiheessa vielä hieman epäselvää jääkö tuosta mitään itselle maksettavaa, vaihdon hinta on 850 euroa ja maahantuoja kuulemma osallistuu toki kuluihin noin 600 eurolla, korjaamon mukaan tuo nopea kuluminen ei ole mitenkään yllätys joten hieman ihmettelen että huolto-ohjeissa yhä vaan on noinkin paljon pitempi vaihtoväli kuin 210 tuhatta. Tällä kulumistahdilla joudun vaihtamaan jakohihna kolmesti samoilla kilsoilla kuin ohjekirjan mukaan olisi vain yksi vaihto. Apinaa koijataan???