vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Kysymyksiä Octavia vRS Combi -06:sta

Poissa Jani89

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 19
    • Profiili
Morjes,

Olen vihdoin siirtynyt nuoruuden haaveauton pariin, ja oma RS tuli hommattua helmikuussa. Autohan on ollut täysi unelma verrattuna vanhaan Mazda 626 1.8 vaikka vain 4 vuotta tuoreempi tapaus tämä.

Mutta siis itse asiaan. Minulla on ilmennyt pieniä ongelmia auton kanssa, jotka alkoivat omasta mielestäni 180tkm huollon jälkeen heinäkuussa. Huolto tehtiin myyntiliikkeen puolesta Rinta Joupin huollossa (onnistuivat myymään minulle huoltosopparin ties millä lupaavilla sanoilla). Huollosta noudettuani auton, huomasin että kytkin poljin oli melko jähmeä/palautui huonosti alkuasentoon. Tämä vaiva poistui kylläkin saman päivän aikana, mutta nyt tätä samaa vaivaa on ilmestynyt jo kolmatta kertaa. Pahimmillaan kytkin on jäänyt kokonaan pohjaan ja pitänyt nostaa jalalla ylös. Kytkin toimi myös tämän jälkeen täysin normaalisti tähän päivään saakka jolloin viat ilmestyi uudelleen. (Jähmeys kestänyt yleensä 3-7pv)

Foorumeita tovin selanneena löysin useamman samasta vaivasta kärsineen kohtalontoverin. Ajatuksena olisi tulevaisuudessa 1-2 v sisällä lastuttaa autoa, joten jos nykyinen kytkinpaketti on menossa rikki, niin voisin samantien päivittää kestävemmän kytkinpaketin. Siispä kysyisinkin teiltä viisaammilta suosituksia hyvän hinta/laatusuhteen omaavan kytkinpaketin? Sen verran tutkailin, että aika varmasti aion tilata suoraan Saksa/Englanti akselilta osat, Suomen kalliiden hintojen vuoksi.

Mitkä kaikki osat kytkimestä olisi suositeltavaa vaihtaa tehonlisäyksen vuoksi?

Lisäksi jos osaisitte suositella Jyväskylän seudulta osaavaa korjaamoa, joka tehnyt korjauksia RSsiin hyvällä hinta/laatusuhteella? Minkä verran työn osuus yleensä kytkinrempassa, jos osat on itse hommattu?

Toinen vika mikä on ilmennyt huollon jälkeen, on kovassa nopeudessa +140km/h alkava "nakutus" oikealla puolella. Nopeutta lisättäessä "nakutus" kiihtyy/voimistuu ja n. 180km/h nopeudessa ääni kuuluu vasemmalta puolelta ja melko kovaa. Ääni minusta kuulostaa siltä kuin mäntä hakkaisi sylinterin kantta tai jotain vastaavaa, ja tämä siis kuuluu vain yli 140km/h vauhdissa. Auto ei täristä eikä muuten käyttäydy oudosti. Aikaisemmin ennen elokuuta auto ei pitänyt 200km/h nopeudessa mitään normaalista poikkeavia ääniä. Pelkään että jotain on menossa rikki, mutta en osaa sanoa mikä äänen aiheuttaa.

Kuinka paljon vääntöä vakio kytkinpaketin tulisi kestää? Olen ajatellut lähinnä laitattaa korkeintaan lastut + kokoputkiston autoon tehon/möreämpien äänien toivossa. Tietääkö kukaan, minkälaisen väännön tämmöiset kombinaatiot suurinpiirtein tuottavat? Todennäköisesti laitattaisin Karalan lastun, koska asustelen Jyväskylässä ja Karalalta saisin suhteilla edullisempaan hintaan lastun.

Kiitoksia etukäteen vastauksista ja neuvoista!
-Jani
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2016, 11:09:42 ip kirjoittanut Jani89 »


Poissa LonGero

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 33
    • Profiili
Vakiokytkin kestää n. 400Nm vääntöä, softat saa yleensä rajoitettua tuohon. Kytkimen pääsylintereitä näistä on jonkin verran mennyt, vikasi vaikuttaa olevan sen tyylinen että sen korjausta kannattaa alkaa suunnittelemaan. Hinnasta en osaa sanoa.

Tuo naputus on jotenkin erikoinen kuvaus viasta. Ilmastoinnin läpät naputtavat joskus oikealla puolella kabiinissa, mutta sillä ei ole nopeuden kanssa mitään tekemistä.

Muihin asioihin en oikein osaa ottaa kantaa.


Poissa Mare

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Nakutukseen vaikea sanoa mitään kun niitä on niin monenlaisia, mutta jos se moottorista tulee nii pitäisi kuulua myös pienemmillä vaihteilla ja samoilla moottorin kierroksilla, eli vauhtia ei tarvitsisi olla niin paljoa. Jos taas vain kovassa vauhdissa kuuluu niin laittaa vaihteen vapaalle. Jos ääni ei lopu tai muutu niin ei oo koneessa vika! itselläni välillä voi paukuttaa/nakuttaa löysällä olevat pohjan tai rengaskaarten muovit :)
Octavia vRS -01


Poissa Jani89

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 19
    • Profiili
Nakutusäänen vika taisi selvitä tänään katsastuksessa. Moottorin pohjasuojan 3 mutteria olivat irronneet, eli todennäköisesti muovinen suojus kovassa vauhdissa ilmanvastuksen takia hakkaa vasten moottorin pohjaa. Nyt olen hieman kysellyt ympäri huoltamoita. Laakkosella SKoda huolto epäili poljinsylinteriä eli ilmeisesti pääsylinteri? Ja AD-korjaamo tarjosi suoraan kaikkien kytkin osien vaihtoa 1020,0 €:lla. Viikonloppuna kokeilen vielä kytkimen ilmaamisen, jos sillä olisi mitään vaikutusta asiaan.

Kiitoksia vastauksista.

T. Jani


Poissa Jani89

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 19
    • Profiili
Vakiokytkin kestää n. 400Nm vääntöä, softat saa yleensä rajoitettua tuohon. Kytkimen pääsylintereitä näistä on jonkin verran mennyt, vikasi vaikuttaa olevan sen tyylinen että sen korjausta kannattaa alkaa suunnittelemaan. Hinnasta en osaa sanoa.

Tuo naputus on jotenkin erikoinen kuvaus viasta. Ilmastoinnin läpät naputtavat joskus oikealla puolella kabiinissa, mutta sillä ei ole nopeuden kanssa mitään tekemistä.

Muihin asioihin en oikein osaa ottaa kantaa.

No suunnittelemaan ei enää tarvitse ryhtyä. Kytkin otti ja sanoi riks raks ja poks tänään ajossa. Nyt on Räsä hinattuna huollon nurkille :(. Toivottavasti ei mennyt nyt enempää kuin mitä huollossa epäilivät, eli pääsylinteriä.


Poissa aamuna87

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 14
    • Profiili
Vakiokytkin kestää n. 400Nm vääntöä, softat saa yleensä rajoitettua tuohon. Kytkimen pääsylintereitä näistä on jonkin verran mennyt, vikasi vaikuttaa olevan sen tyylinen että sen korjausta kannattaa alkaa suunnittelemaan. Hinnasta en osaa sanoa.

Tuo naputus on jotenkin erikoinen kuvaus viasta. Ilmastoinnin läpät naputtavat joskus oikealla puolella kabiinissa, mutta sillä ei ole nopeuden kanssa mitään tekemistä.

Muihin asioihin en oikein osaa ottaa kantaa.

No suunnittelemaan ei enää tarvitse ryhtyä. Kytkin otti ja sanoi riks raks ja poks tänään ajossa. Nyt on Räsä hinattuna huollon nurkille :(. Toivottavasti ei mennyt nyt enempää kuin mitä huollossa epäilivät, eli pääsylinteriä.

Onkos tästä mitään uutta? Kuinka kävi?


Poissa Jani89

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 19
    • Profiili
Vakiokytkin kestää n. 400Nm vääntöä, softat saa yleensä rajoitettua tuohon. Kytkimen pääsylintereitä näistä on jonkin verran mennyt, vikasi vaikuttaa olevan sen tyylinen että sen korjausta kannattaa alkaa suunnittelemaan. Hinnasta en osaa sanoa.

Tuo naputus on jotenkin erikoinen kuvaus viasta. Ilmastoinnin läpät naputtavat joskus oikealla puolella kabiinissa, mutta sillä ei ole nopeuden kanssa mitään tekemistä.

Muihin asioihin en oikein osaa ottaa kantaa.

No suunnittelemaan ei enää tarvitse ryhtyä. Kytkin otti ja sanoi riks raks ja poks tänään ajossa. Nyt on Räsä hinattuna huollon nurkille :(. Toivottavasti ei mennyt nyt enempää kuin mitä huollossa epäilivät, eli pääsylinteriä.

Onkos tästä mitään uutta? Kuinka kävi?


Huollossa totesivat, että pääsylinteri rikkinäinen, eli sen vaihtoivat. Tosin jotain mainitsi rahastaja että huoltomies oli jotain maininnut paineasetelmasta tjsp, että se ehkä olisi voinut aiheuttaa myös vian.

Nyt hieman jänskättääkin ja kokoajan kytkintä käyttäessä ajattelee, että jäikö tää ny vähän pohjaan vai palautuuko hitaasti. Kytkin toiminut aivan normaalisti nyt pääsylinterin vaihdon jälkeen. Vaikka hieman arveluttaa, että jos siellä nyt oli vielä jotain muuta vialla ettei vain käy sama homma uudelleen. Nyt ei olisi muutenkaan hinkuja sijoittaa +1000e koko paketin vaihtoon.


Poissa Timetuned

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 208
    • Profiili
Autonomi M.Pulkkista Seppälässä voi suositella korjauksessa.. vaihto ollut 300e/350e nurkilla kun pariin autoon kytkimen vaihdattanut tuolla.
Omat osat molemmilla kerroilla mukana, mutta vakio osat saat kohtuu hintaan myös sieltä.

Jos tuntuma normaali niin ite en vielä lähtisi tuota vaihtamaan. Jos ei vielä luista niin kovaa ajoa vaan. Omassa Cuprassa vielä vakio kytkin ja vuosi menty 430nm väännöillä ilman ongelmia.

Motestille voi antaa myös suosituksen kolmen auton pohjilta.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2016, 11:06:53 ap kirjoittanut Timetuned »