vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Kylmäkäyntihäiriö.

Poissa Ireland

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 507
  • VW Golf 1.4Tsi GT -07
    • Profiili
Mä ainaski lämmittelen autoani näillä keleillä 1-1,5 tuntia. Ihan hyvin pelittää.
Mulla tuo anturi on muistaakseni kertaalleen vaihdettu jonkun määräaikaishuollon yhteydessä.
Ex Skoda Octavia vRS -04
Ex Subaru Impreza WRX -04
Ex Skoda Fabia vRS -03


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
Mä ainaski lämmittelen autoani näillä keleillä 1-1,5 tuntia. Ihan hyvin pelittää.
Mulla tuo anturi on muistaakseni kertaalleen vaihdettu jonkun määräaikaishuollon yhteydessä.
::)

toi 1-1,5 tuntia on aikas pitkä aika ootella ;D palaa bensaa ja rössiä jumalattomat määrät  ;D
faster than a fast thing going fast


Poissa Ireland

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 507
  • VW Golf 1.4Tsi GT -07
    • Profiili
Joo, siis auto on piuhassa kiinni tuon ajan.   :)
Ex Skoda Octavia vRS -04
Ex Subaru Impreza WRX -04
Ex Skoda Fabia vRS -03


Poissa JaS

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 23
  • A4 quattro & Octavia RS
    • Profiili
Sen verran tuosta Ocun "ryypystä", että omassani moottori pitää ensimmäisen minuutin melkoista huminaa ja vaimeaa ulinan tapaista sillä 1200 kierroksella kunnes putoo 800 rpm:ään ja hiljenee. Vissiin normaalia?

Sitten toinen pointti on se, että kun kiihdyttää hieman reippaamin, niin väännön ja vauhdin kasvaessa konesalista kuuluu peltimäisen sirisevä ääni. Onko konesalissa jossain jotain levymäistä suojaa kenties, jonka kiinnitystä pitäisi tyypillisesti tarkistaa!? Kuuluuko muilla vastaavaa? Muuten peli toimii ja kukkuu oikein mukavasti.
The older I get the faster I was


Poissa Sampza

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 510
  • www.skystyle.fi
    • Profiili
Sen verran tuosta Ocun "ryypystä", että omassani moottori pitää ensimmäisen minuutin melkoista huminaa ja vaimeaa ulinan tapaista sillä 1200 kierroksella kunnes putoo 800 rpm:ään ja hiljenee. Vissiin normaalia?

Sitten toinen pointti on se, että kun kiihdyttää hieman reippaamin, niin väännön ja vauhdin kasvaessa konesalista kuuluu peltimäisen sirisevä ääni. Onko konesalissa jossain jotain levymäistä suojaa kenties, jonka kiinnitystä pitäisi tyypillisesti tarkistaa!? Kuuluuko muilla vastaavaa? Muuten peli toimii ja kukkuu oikein mukavasti.

on siellä se ahtimen lämpösuoja, se voi olla löystynyt. helppo tarkistaa vaikka rasvamontun päällä tai jos omaa "gorillan" ;D kädet ni voi koittaa suoraan konehuoneesta kurkotella
nykyinen: Nissan Almera GTi Evolution TA
ex: Skoda Octavia RS '01


Poissa mmM

  • vRS jäsen
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 122
  • RS Combi -02 + 130 Rapid -89
    • Profiili
Lämmittelen mielelläni jo nollakeleillä ja vähän plussallakin.

Sen olen myös huomannut, että jos en lämmitä suurin piirtein kokonaista tuntia vaan käynnistän sitä ennen moottorin, se käynnistyy hankalasti ja tuntuu hetken käyvän vain kolmella sylinterillä.

Olen laittanut tuon tietokoneiden syyksi, eli anturit eivät tietäisi onko moottori kylmä vai kuuma jos se saa eri tietoa eri päistä, eikä tiedä miten syöttäisi bensaa ja kipinää... Kiva saada vahvistusta olettamukselleen!

Tämän viikon alussa kun palasin työreissulta toimistolle, laitoin piuhan kiinni ja kävin sisällä mutta piti sittenkin lähteä heti töistä ja piuha oli kiinni vain 5 minuuttia, jouduin sahaamaan pitkään ja melkein akun tyhjäksi. Tänään olin ajastanut huolimattomasti ja piti lähteä 30 minuutin jälkeen liikkeelle, sahasin sitten akun *aivan* tyhjäksi... Kaapeleilla sain onneksi kaverilta sähköä  :-\


Sirinä käynnistettäessä, veikkaisin että kyseessä on ilmastoinnin kompressori? Se hiljenee tosiaan puolen minuutin-minuutin kuluessa käynnistyksen jälkeen. Joskus kun olen vaikka asioimassa jotain auton ulkopuolella moottori käyden, sama surina alkaa välillä kuulua ja loppuu taas joskus.

Välillä tuntuu että olisi helpompaa tulla toimeen takavetoisella Skodalla kuin näillä lisälaitteita täynnä olevilla uudemmilla. Siitä ainakin tiesi että kun tuli joku uusi ääni, se tarkoitti mitä todennäköisimmin oikeata vikaa :p
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2010, 01:22:42 ap kirjoittanut mmM »
--
 Matti "mmM" Jurvanen
 Oct I Combi RS -02
 130 Rapid -89


Poissa kirk

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
  • Octavia RS I
    • Profiili
Sirinä käynnistettäessä, veikkaisin että kyseessä on ilmastoinnin kompressori? Se hiljenee tosiaan puolen minuutin-minuutin kuluessa käynnistyksen jälkeen. Joskus kun olen vaikka asioimassa jotain auton ulkopuolella moottori käyden, sama surina alkaa välillä kuulua ja loppuu taas joskus.

Ilmastoinnin kompressorin ei pitäisi mennä päälle jos lämpötila on alle +5 astetta. Jos auto luulee että lämpötila on sen yläpuolella niin se ei voi olla hyväksi.
Oletan että sinulla on lohkolämppäri? Itselläni on säteilijälämppäri, ja siinä ei vastaavia ongelmia ole ilmennyt, tosin lämmitystehoa ei voi verrata lohkoon.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2010, 10:17:02 ap kirjoittanut kirk »


Poissa JaS

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 23
  • A4 quattro & Octavia RS
    • Profiili
No niin, eli palatakseni tähän "sirinään/huminaan". Tuo äänekäs ilmiö tosiaan esiintyy "ryypyn" ollessa päällä, ensimmäisten moottoriminuuttien aikana. Sen jälkeen kierrokset putoaa n. 800 rpm:ään, kuten pitääkin ja humina loppuu samoin. Mutta muutaman minuutin päästä humina palaa kuvioihin, kierrokset pysyy 800 rpm:ssä ja loppuu taas aikanaan. Ilmiö kuulostaa todellakin ilmastoinnin kompuralta, jota kovasti alan kyllä uskoa, sillä tämä ilmiö toistuu aamuisin töihin lähtiessä, kun RS on ajettu lämpimästä autotallista ulkoilmaan.

Mutta miksi kompura aktivoituu, vaikka manuaali-ilmastointi on kytketty pois päältä? Ajoneuvoautomatiikkaakohan?

Kiitoksia vielä kaikille vastaajille hyvistä vinkeistä.
The older I get the faster I was


Poissa kirk

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
  • Octavia RS I
    • Profiili
No niin, eli palatakseni tähän "sirinään/huminaan". Tuo äänekäs ilmiö tosiaan esiintyy "ryypyn" ollessa päällä, ensimmäisten moottoriminuuttien aikana. Sen jälkeen kierrokset putoaa n. 800 rpm:ään, kuten pitääkin ja humina loppuu samoin. Mutta muutaman minuutin päästä humina palaa kuvioihin, kierrokset pysyy 800 rpm:ssä ja loppuu taas aikanaan. Ilmiö kuulostaa todellakin ilmastoinnin kompuralta, jota kovasti alan kyllä uskoa, sillä tämä ilmiö toistuu aamuisin töihin lähtiessä, kun RS on ajettu lämpimästä autotallista ulkoilmaan.

Mutta miksi kompura aktivoituu, vaikka manuaali-ilmastointi on kytketty pois päältä? Ajoneuvoautomatiikkaakohan?

Ei ole ilmastoinnin kompura, vaan ns. secondary air pump. Se on aika yleinen murheenkryyni, ja on aika helppo korjata, tai sen voi poistaa kokonaan. Ohjeet täällä: http://www.pimpmyskoda.co.uk/V2Images/ModsEngine/AirSystemRemoval.htm


Poissa mmM

  • vRS jäsen
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 122
  • RS Combi -02 + 130 Rapid -89
    • Profiili
Ei ole ilmastoinnin kompura, vaan ns. secondary air pump.

Kuulostaa järkevämmältä.

Tuota vinkkilinkkiä kun selaili, osui silmään "an excuse for removal Especially as I plan to de-cat". Offtopicina, missäköhän katalysaattoria saa poistella ja millä perusteilla, ja mahtaako mennä missään katsastuksissakaan läpi?
--
 Matti "mmM" Jurvanen
 Oct I Combi RS -02
 130 Rapid -89


Poissa L18

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 118
  • Skoda Fabia vRS -06 (Myyty :( )
    • Profiili
Autoissa joissa on letkulämmitin, on ollut tällaista ongelmaa. Lämmitin lämmittää jäähdytysnestettä, joka lämmittää tietysti lämpöanturia -> ECU luulee että kone on kuuma. Tämän takia se ei lähde oikein kunnolla käyntiin.
Tuohon ei vaan oikein mitään korjausta ole, joko konetta pitää lämmittää pitkän aikaa, tai sitten lyhyen aikaa jonka jälkeen ottaa piuhan irti ~vartin ajaksi.  :-\
Tällöin lämpö vähän ehtii tasaantua...

Lämmittelen mielelläni jo nollakeleillä ja vähän plussallakin.

Sen olen myös huomannut, että jos en lämmitä suurin piirtein kokonaista tuntia vaan käynnistän sitä ennen moottorin, se käynnistyy hankalasti ja tuntuu hetken käyvän vain kolmella sylinterillä.

Olen laittanut tuon tietokoneiden syyksi, eli anturit eivät tietäisi onko moottori kylmä vai kuuma jos se saa eri tietoa eri päistä, eikä tiedä miten syöttäisi bensaa ja kipinää... Kiva saada vahvistusta olettamukselleen!

Tämän viikon alussa kun palasin työreissulta toimistolle, laitoin piuhan kiinni ja kävin sisällä mutta piti sittenkin lähteä heti töistä ja piuha oli kiinni vain 5 minuuttia, jouduin sahaamaan pitkään ja melkein akun tyhjäksi. Tänään olin ajastanut huolimattomasti ja piti lähteä 30 minuutin jälkeen liikkeelle, sahasin sitten akun *aivan* tyhjäksi... Kaapeleilla sain onneksi kaverilta sähköä  :-\


Poissa jones

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 233
    • Profiili
Mulla on joskus pakasella sellasta, että kone ei ymmärrä ite antaa kaasua startattaessa, eli pitää ite painaa ::)
Kunhan akku on ladattu niin lähtee kyl laakista -20 asteessaki käyntiin.
Digital Designs, Phoenix Gold, Hybrid Audio.


Poissa JaS

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 23
  • A4 quattro & Octavia RS
    • Profiili
Suuret kiitokset kirkille ja muille. Tämä ko. secondery air injection härveli siellä siraa ja sihisee.
Täytyy alkaa syventymään tähän erikoiseen järjestelmään.

Epäilen, että kuitenkaan pimppaan pakettia pois kolmen kilon säästö mielessä, kuten linkissä oli tehty. 
The older I get the faster I was


Poissa kirk

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
  • Octavia RS I
    • Profiili
Epäilen, että kuitenkaan pimppaan pakettia pois kolmen kilon säästö mielessä, kuten linkissä oli tehty. 

Tässä on jotkut ohjeet miten sen voi korjata, jos et halua sitä kokonaan poista (en minäkään sitä poistaisi).
http://uk-mkivs.net/forums/p/141240/1411070.aspx


Poissa tuplavee

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 85
    • Profiili
Itsellä tekee tosiaan vähän samaa, ainostaan äänen paikantamista vaikeuttaa, että ei mielestäni kuulu paikallaan kaasuteltaessa, eli ainostaan veto päällä kuuluu...

Jos tosiaan sen minuutin-pari antaa käydä tyhjäkäyntiä niin ei tuota tee... Eipä se sinäänsä haittaa, ainostaan hieman nolottaa mokoma vihellys :)

Vikakoodit katsoin, mitään moottoriin liittyvää ei ollut. Loggasin ahtoja ja normaalilta näytti, ilmastoinnissa pari koodia, toimii kumminkin kai normaalisti:
00603 - Footwell/defroster Flap Positioning Motor (V85)
            37-10 - Faulty - Intermittent
01274 - Air Flow Flap Positioning Motor (V71)
            37-10 - Faulty - Intermittent
-02 Octavia Vrs