vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Jokos talvirenkaat alla ?

miksa · 102 · 54093

Poissa hana79

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 240
    • Profiili
^Erittäin hyvin sanottu  ;)
Ja peltivanteet on hienommat kun pölärit! Et paa mitään pöläreitä!
I´m not as think as you confused I am.
2xRäSä(ex), Fabia 1.4 HB Sport


Poissa kirk

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
  • Octavia RS I
    • Profiili
Ei sitä raaski ostaa uusia renkaita tai vanteita kun melkein uudet nastat on edellisen omistajan jäljiltä. Ehkä sit ensi talveksi.
Katsotaan nyt miten jatkossa mennään, josko pelkin peltivantein tai pölykapselein. Eittämättä aika häijyn näköinen kun musta auto ja mustat vanteet renkaineen :)


Poissa L.A.T.E.

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 619
  • Skoda Octavia 1.6 TDI, ex. Skoda Octavia VRS
    • Profiili
No niin. Ensimmäinen päivä kun oikeasti talvinakkeja tartti. Pikkutiet aivan peilijäässä. 1-, 2- ja 3-vaihteella kun "reippaammin" polki niin jatkuvaa sutimista. Oon tosiaan miettinyt ens talveksi kitkoja. Eli mites kitka-autoilijoilla pitää? Onko ajaminen ihan tuskaa jäällä vai voiko antaa luottoa renkaalle? Jos siis vertaa nastaan.


Poissa a.link

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 431
    • Profiili
Tänään ne oli sitten vaihdettava. Kyllä tuollainen 55-profiilin rengas on vain mukava ja pehmeä ajaa kun vertaa 40-profiilin kesärenkaaseen.


Poissa audioman

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 46
  • Octavia RS TDI CR HB
    • Profiili
Nyt on ajeltu viikon verran RS:llä. Auto tuli aluksi väärillä renkailla: alla oli Hakkapeliitta 5 - nastat 225/45R17 (piti olla samankokoiset Hakkapeliitta R - kitkat). No, ajeltiin sitten viikonloppu nastarenkailla. Vaihtoon menneessä vanhassa Octaviassa oli Hakkapeliitta 5 - nastat kokoa 195/65R15. En kyllä huomannut, että 17-tuumaiset RS:ssä olisivat olleet meluisammat kuin nuo 15-tumaiset 2.0 TDI:ssä. Vertailu on renkaiden osalta tosin hieman epävarmaa, kun TDI CR - moottori on PALJON hiljaisempi kuin vanha 2.0 TDI. Myös RS:n kori tuntuu tiiviimmältä, mikä vaikuttaa myös melutasoa alentavasti. Kokonaismelu on RS:ssä alhaisempi ja sävykin miellyttävämpi. Matalamman melutason huomasi varsinkin moottoritiellä, kun radion kuuntelu onnistui nyt kohtuullisella volumella, toisin kuin ennen.

Alkuviikosta tuli RS:n alle Hakkapeliitta R - kitkat kokoa 225/45R17. Näin hiljaista Octavia - kyytiä en kyllä osannut odottaa. Moottori kuiskaa ja rengasmelu on bemaritasolla.


Poissa Taneli

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 253
  • Bmw
    • Profiili
Lainaus
Oon tosiaan miettinyt ens talveksi kitkoja. Eli mites kitka-autoilijoilla pitää? Onko ajaminen ihan tuskaa jäällä vai voiko antaa luottoa renkaalle? Jos siis vertaa nastaan.

Kumpiakin renkaita on ollut enkä itse ole mitään oleellista eroa huomannut päivittäisessä käytössä. Viimeset 4vuotta on pysytty kitkarenkailla tiellä ilman minkäänlaista ongelmaa. Kaippa tämäkin on vain tottumuskysymys. Monilla vaan on ennakkoluuloja kitkoja kohtaan. Oli se sitten kitka- tai nastarengas niin eikös talvella ajeta kelin mukaan eikä vedetä ihan keke ruusperina.

Jos haetaan lisää positiivisia puolia niin ei lentele nastoja toisten autojen keuloihin/tuulilaseihin eikä tiet mene ihan niin paskaan kuntoon kun ajaa kitkoilla.  Varsinkin kun nämä talvet tuntuu olevan nyt vähälumisia ja tiet ovat sulia.


Poissa Ilves

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 57
  • Ahdin määrää tahdin
    • Profiili
Kitka pitää ihan riittävän hyvin Mitä paremmin on lunta sen kivampi kitkalla on ajaa Ja peli jäällä ei kyllä pidä mikään muu kuin ihka aito piikkirengas..
Ulos kun vilkaisee niin kyllä nyt on viimonen hetki laittaa niit M+S renkaita pyörimään..


Poissa L.A.T.E.

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 619
  • Skoda Octavia 1.6 TDI, ex. Skoda Octavia VRS
    • Profiili
Ulos kun vilkaisee niin kyllä nyt on viimonen hetki laittaa niit M+S renkaita pyörimään..

Niin ja lunta näyttäis tulevan ainakin etelässä aina tiistai yölle asti. Ainoa vaan, että lämpötilat ei näyttäis laskevan tarpeeks ja kun tälläkin hetkellä taas lumipäivystäjien puhelimet pirisee tauotta niin sen tietää, että suolasulilla teillä tässä taas ajellaan prkl  >:(
Mutta joo, kyllä nyt jo pikkuhiljaa pitäis koko maassa olla kaikissa liikkuvissa autoissa talvinakit.


Poissa a.link

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 431
    • Profiili
Ajoin kolme talvea CVC3 kitkoilla. Viime talvi alkoi olla aika liukasta... Nyt uuden karheat HKPL4 alla. Auto pysyy tiessä kuin tauti.
Kitkat ottaisin ehdottomasti ajomukavuuden takia. Mutta kyllä mun perstuntumalla nasta pitää paremmin.


Poissa kirk

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
  • Octavia RS I
    • Profiili
Jes!

Vihdoinkin tuli lunta, et pääsee sladittelemaan. Tai ainakin niin luulin. Kävin eilen tankkaamassa halpaa bensaa Herttoniemestä, ja tietenkin kaikki tiet oli auraamatta. Ei siinä mitään, paitsi että kuului *skraaap* koko matkan, kun etuspoikka ja öljypohja (kai) otti kiinni lumeen. Lisäksi tuli huomattua että Ocu I on aika huono pidoltaan. Helposti lähtee luisumaan, ja aliohjaa pahasti, painava kun on.

Tänä aamuna tuli toinen kiva yllätys kun lähdin puoli kahdeksan maissa töihin ja kerrostalopiha oli *tietenkin* auraamatta, ja siinä oli noin 40 cm kinoslunta. Aijai että pääsin hienosti jumiin keskelle parkkia  ;D Sain yli puoltuntia kaivaa lunta auton alta että se irtosi. No, sain sen lopulta irti tyttöystävän avittamana, ja pääsen sen jälkeen ihmettelemään miten hyvin PK-laiset osaa ajaa lumessa. Voin sanoa, että aika heikko näyttäisi olevan osaaminen muutamilla. Tosin, myönnän että itsekin olen noviisi lumimaisemissa. Toivotaan että iltapäiväksi saavat aurattua tiet että pääsee hieman nopeammin kuin puolessatoista tunnissa töistä, mitä tänä aamuna meni.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 24, 2008, 09:53:42 ap kirjoittanut kirk »


Poissa Taneli

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 253
  • Bmw
    • Profiili
Lainaus
Tänä aamuna tuli toinen kiva yllätys kun lähdin puoli kahdeksan maissa töihin ja kerrostalopiha oli *tietenkin* auraamatta, ja siinä oli noin 40 cm kinoslunta. Aijai että pääsin hienosti jumiin keskelle parkkia

Täällä oli myös 06:30 piha auraamaton ja lunta varmaan yli polvien. Jännitti kyllä sen verran ajaa nelivedollakin, että oli ihan pakko käydä katselemassa ensin jalkasilteen että uskaltaako ajaa. Siitä sitten pienen vauhdin saattelemana pääsin pois pihasta ja mutta varmasti olisi käyny samoin kuin sinulle ellei takapyörät olisivat auttaneet. Tuli tehtyä naapureille aika suuri palvelus, koska kukaan muu ei ollut vielä lähtenyt ennen minua. Korkeussäädettävä alusta säädettynä matalimmalle ja edessä orkkis puskuriin kiinnitetty etuhelma niin auraus oli varsin hyvä  ;D Ajattelin että pitäisikö laittaa tuonne rappukäytävään ilmoitustaululle lappu että 50euroa hinaus ja puhelinnumero perään  ;D


Poissa audioman

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 46
  • Octavia RS TDI CR HB
    • Profiili
Auraamaton piha oli tänä aamuna meilläkin. Ja auto parkkialueen pohjoisnurkassa, kaikkein komeimmassa nietoksessa. Ei muuta kun pakkia silmään, vähän taaksepäin, ratista kaikki oikealle, ja niin se kiipesi 225 leveillä kitkarenkailla nietoksen yli. Sitten auttamaan naapuria, jonka Octavia upposi kapeine renkaineen hankeen ja jäi pohjasta kiinni  ;D


Poissa L.A.T.E.

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 619
  • Skoda Octavia 1.6 TDI, ex. Skoda Octavia VRS
    • Profiili
Parkkipaikoista puheenollen nyt kun on koko alkuilta/yö tullut suhattua Helsingin keskustassa niin ei käy yhtään kateeksi ihmisiä joilla on auto ollut tienvarsiparkissa. Katujen reunat on aivan täynnä pelkkiä lumikasoja joiden alla on oletettavasti autoja. Sääliksi on käynyt katsella ihmisiä kun ovat epätoivoisen näköisenä kaivaneet autojaan esiin.
Se siitä keskustassa asumisen ihanuudesta.


Poissa kirk

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
  • Octavia RS I
    • Profiili
Etkö sinä tiedä että keskustassa kun asuu niin ei tarvitse autoa kun paikallisliikenne kulkee :)


Poissa ram1

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 130
    • Profiili
Lainaus
Oon tosiaan miettinyt ens talveksi kitkoja. Eli mites kitka-autoilijoilla pitää? Onko ajaminen ihan tuskaa jäällä vai voiko antaa luottoa renkaalle? Jos siis vertaa nastaan.

Kumpiakin renkaita on ollut enkä itse ole mitään oleellista eroa huomannut päivittäisessä käytössä. Viimeset 4vuotta on pysytty kitkarenkailla tiellä ilman minkäänlaista ongelmaa. Kaippa tämäkin on vain tottumuskysymys. Monilla vaan on ennakkoluuloja kitkoja kohtaan. Oli se sitten kitka- tai nastarengas niin eikös talvella ajeta kelin mukaan eikä vedetä ihan keke ruusperina.

Jos haetaan lisää positiivisia puolia niin ei lentele nastoja toisten autojen keuloihin/tuulilaseihin eikä tiet mene ihan niin paskaan kuntoon kun ajaa kitkoilla.  Varsinkin kun nämä talvet tuntuu olevan nyt vähälumisia ja tiet ovat sulia.
monilla myös ennakkoluuloja nastoista.ne kuitenkin etelän oloissa aina paremmat juuri sen takia että täällä lämmintä ja harvoin lunta koska kitkat juurikin huonot ajaa märällä jä lämpimässä ja jäällä.omista renkaista ei ole irronnut ainoatakaan nastaa ja kolmatta talvea mennään.
melun ja teiden kulutuksen myönnän kyllä vaikkakin nykynastakumitkin kohtuuhiljaisia.
se mitä yritin tässä kertoa oli juuri tuo epäsuhta kun monet luulee juuri etelässä kitkan olevan parempi kuin asia juuri niin että pohjosessa kitkat omimmillaan kun lunta ja pakkasta.
itse harkitsen vakavasti seuraavaan autooni keskieuroopan kitkoja jotka nimenomaan hyvät märällä ja lämpösissä olosuhteissa enkä noita lullia pohjosen kitkoja koska tiellä olen pysyny kesärenkaillakin deeäxällä yhden talven nuorena poikana.
eli en periaattessa nastojen puolestapuhuja vaan hyvien ajo-ominaisuuksien jotka jäykempirunkoinen kumi tarjoaa sulalla asfaltilla