vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Jokos talvirenkaat alla ?

miksa · 102 · 54099

Poissa miksa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 128
  • Occu II RS TDi, Corrado G60 -91, Polaris XLT 600
    • Profiili
Kunnon kitkoilla pysyy tiellä on sitten sohjoa, vettä tai peili jäinen tie. Toista talvee mennään Nokian RSi kitkoilla, enkä muita talvi renkaita enään hommaa.
Hyvät ajaa joka kelillä, hiljaaset ja mukava ajotuntuma. Eihän nastalliset talvirenkaatkaan pidä märällä tiellä yhtään sen paremmin kuin kitkatkaan. Kunnon vesi uria kun ei löydy.

Pitäähän niiden nastallistenkin renkaiden olla pehmeät jotta pitävät jäällä, ei ne nastat sitä yksin tee.
Vaikka kuinka olisi kaikki nastat tallella ja hyvässä kunnossa, mutta kumiseos mennyt kovaksi, ovat yhtä huonot ajaa kuin kesärenkaat jäällä.


Poissa ram1

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 130
    • Profiili
sanoinko että kitkoilla ei pärjäisi lumella sohjossa tai jäällä.sanoin vaan sen mikä on tutkittua faktaa.ja jos vertaat kitka/nastarenkaan pintaa kädellä niin kyllä kitka on löysempi, johtuen siitä että ainoa pitoon vaikuttava asia on juuri tuo pinta.nastoista pystytään tekemään jämäkämpiä kun pitoon vaikuttaa myös ne nastat.
tiedän myös ihmisiä jotka ajaa kitkoilla ja myöntää em:asiat ja ajaa silti mukavuuden takia kitkoilla ja se on mun mielestä ihan ok.
jos autossani ei olisi valmiiksi nastoja ollut kun sen ostin pari vuotta sitten nin luultavasti olisin itsekin päätynyt kitkoihin.
yritin vaan oikaista monien käsitystä missä oloissa kitkat parhaimmillaan.
ja jos joku nykyaikana kehtaa väittää etteikö nastakumit pidä paremmin märällä asfaltilla niin sitä en kyllä ymmärrä kun faktat jokaisen käsissä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2008, 10:55:23 ip kirjoittanut ram1 »


Tumeq

  • Vieras
Viime talvi meni normi pohjoismaakitkoilla ja nyt on Fabian alla ns. keskieurooppakitkat orkkiskoossa eli (205/45R16). Ainakin todella paljon paremmat ajaa märällä ja kuivalla asfaltilla nämä nykyiset renkaat. Lumella toimivat ihan riittävästi. Jäällä tietysti joutuu vähän kattomaan, että miten ajaa, mutta niin se taitaa olla joka renkaalla sama homma... Tuskin on enään paluuta "perinteisiin" talvirenkaisiin :)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 25, 2008, 11:05:47 ip kirjoittanut Tumeq »


Poissa ram1

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 130
    • Profiili
just lukasin ton talvirengastestin tm:stä ja kyllä toi contin h luokan keskieuroopan kitka sopis räsään mainiosti.
aivan huippukumi lukuunottaamatta jäätä mutta kyllä noi märän ja kuivan kelin tulokset huiput ja myös lumellakin ihan jees.


Poissa audioman

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 46
  • Octavia RS TDI CR HB
    • Profiili
Yli kahdenkymmenen nastarengastalven jälkeen otin autooni nastattomat Hakkapeliitta R:t, kokoa 225/45R17. Olen erittäin tyytyväinen. Meno on riittävän hiljaista ja mukavaa. Ohjattavuus ja suuntavakaus on jäättömällä ja lumettomalla asvaltilla talvirenkaaksi varsin hyvä, ilmeisesti juuri matalasta profiilista johtuen (16-tuumaista Hakkapeliita R:ää on haukuttu veteläksi ajettavaksi). Viime päivien lumimyräkässä ja loskassa pitoa on riittänyt oikein hyvin.

En epäile, etteikö nastarenkaalla saa VÄHÄN paremman pidon aikaiseksi. Vähämeluisuus ja hyvät lumiominaisuudet kuitenkin tekevät kitkarenkaista minulle oivan valinnan. Liikenteessä vaan täytyy pitää mielessä se, että on talvi, ja alla on kitkarenkaat. Nopeus tulee sovittaa olosuhteiden mukaan ja turvaväliä pitää tavallistakin tunnollisemmin.


Poissa Taneli

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 253
  • Bmw
    • Profiili
Itselläkin keskieurooppalainen kitkarengas alla ja pitää varsin hyvin märällä. Viime talvena oli RSI:t ja ne ei taas pitäny yhtään mitään märällä asfaltilla.


Poissa ram1

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 130
    • Profiili
jos alla olisi quattro en todellakaan miettis kauaa vaan alle tulis contin "keskieuroopan kitkat"
ja vielä kerran sanon että kaikilla pärjää mutta totuus eroista löytyy kirjoista ja kansista.
kukin ostaa kumit oman mieltymyksensä mukaan mutta faktat on vaan faktoja ja jos niitä ei myönnä niin sitä minä en tajua.


Poissa kirk

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
  • Octavia RS I
    • Profiili
Huomasin sitten eilen kun tulin töistä kotiin kotipihassa muovisen lärpäkkeen. Hoksasin heti että siinä on mun moottorialussuoja, tai ainakin puolet siitä. No, kai se pitää sit ostaa uus keväällä muutamalla satkulla. Kiva kun parkkipaikan auraus on hoidettu kunnialla.

Lisäksi tie joka johtaa meidän kerrostalolle oli ihan uurteisessa sekasohjassa eilen iltapäivällä, uurteet suurin piirtein 25cm korkeat. Kivasti otti pohjaan taas :) Kai se on pakko siirtyä itsekin katumaasturiin.


Poissa hana79

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 240
    • Profiili
Niin talvirenkaanhan ei tarvi pitää lumella/jäällä vaan märällä ja kuivalla...
Pari talvea on tiellä pysytty RSi:llä  ;)
I´m not as think as you confused I am.
2xRäSä(ex), Fabia 1.4 HB Sport


Poissa Taneli

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 253
  • Bmw
    • Profiili
Lainaus
Niin talvirenkaanhan ei tarvi pitää lumella/jäällä vaan märällä ja kuivalla...

Hieman jo odottelinkin tuota lausetta. Tosi asia on myös se, että Uudellamaalla on tässä nyt ollut muutaman edellisen talven jo huomattavasti enemmän niitä märkiä teitä kuin lumisia/jäisiä joten kannattaahan tuokin asia puntaroida. Ostaako RSI:t vai puolet halvemmat saksakitkat :)


Poissa miksa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 128
  • Occu II RS TDi, Corrado G60 -91, Polaris XLT 600
    • Profiili
älkäähän nyt pelihousuja repikö...
mutta eikös talvirenkaiden tärkein ominaisuus ole sen pitokyky lumella ja jäällä ?
noiden takia tulee ne syksyllä heitettyä alle, muutenhan voisi ajella kesärenkailla kokoajan...

Kertokaa mikä ero on keski-euroopan ja pohjoismaiden kitkoilla ?
Lainaus
aivan huippukumi lukuunottaamatta jäätä
Onko se juuri tuo hyvä pito kuivalla ja märällä, jolloin huono pito jäällä ja lumella ?
Ja tuon ominaisuudenko takia siellä etelä-suomessa on täysi kaaos liikenteessä kun tulee vähän lunta ja tiet jäässä ?  ;)

Mulle riittäisi syyksi ostaa sellaiset kitkat/nastalliset renkaat, joissa on eritäin hyvä jäällä ja lumella pito, eikä niinkään paljon märällä/kuivalla ajo. Sitä katotaan sitten kesärenkaissa. Olkoon sitten sitä jäätä muutamana päivänä kuukaudesta talvella, turvallisuutta enemmän ajatellen.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2008, 08:48:14 ip kirjoittanut miksa »


Poissa ram1

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 130
    • Profiili
toki se on talvirenkaan tärkein ominaisuus jos olis joskus talvi.aluperin tämä juttuhan lähti siitä kun sanoin että nastarengas on tutkitusti parempi kuin kitka etenkin eteläsuomessa toisin kuin monet olettavat.
mutta kun 95% talvesta tiet sulia niin tuo keskieuroopan kitka varteenotettava vaihtoehto etenkin jos alla quattro.
ja ne hässäkät etelässä myös tutkitusti vähäisempiä kuin muualla suomessa jos suhteutetaan liikennemääriin.
noin isoon joukkoon mahtuu todella paljon ihmisiä jotka ei vaan uskalla/osaa ajaa liukkaalla tai jopa vaan lumisateessa oli alla mikä auto tai mitkä renkaat tahansa.


Poissa hana79

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 240
    • Profiili
Lainaus
Kertokaa mikä ero on keski-euroopan ja pohjoismaiden kitkoilla ?
Lainaus
aivan huippukumi lukuunottaamatta jäätä
Onko se juuri tuo hyvä pito kuivalla ja märällä, jolloin huono pito jäällä ja lumella ?
Ja tuon ominaisuudenko takia siellä etelä-suomessa on täysi kaaos liikenteessä kun tulee vähän lunta ja tiet jäässä ?  Iskee silmää

"Keski-euroopan kitkojen" ominaisuudet on käsittääkseni parhaimmillaan lumettomalla/jäättömällä tiellä. Toimii asfaltilla "lähes" kesärenkaan tavoin? Ei huoju ja vetele kuin esim. Nokialainen, joka ei minua ole häirinnyt yhtään. Talvikelillä taas ei pito ole läheskään samaa kun kunnon kitkalla, ehkä sen vuoksi Kehän sisällä rytisee usein.........pakollinen ;) 

En ole lukenut testejä mutta luulen että kun kesk.eurooppa kitkalla vs. pohjois kitka jarrutus 100-0km/h märällä/kuivalla asfaltilla vertaa niin ero ei ole niin suuri eu kitkan hyväksi, kun vertaa 100-0km/h lumella/jäällä, jonka varmaan pohj.kitka vie kirkkaasti...? Oliko selvästi kerrottu....

Kukin ajaa milla haluaa  :) 

Ja kyllähän se nelikko lähtee mutta se pysähtyminen...
I´m not as think as you confused I am.
2xRäSä(ex), Fabia 1.4 HB Sport


Poissa Taneli

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 253
  • Bmw
    • Profiili
Lainaus
mutta eikös talvirenkaiden tärkein ominaisuus ole sen pitokyky lumella ja jäällä ?
noiden takia tulee ne syksyllä heitettyä alle, muutenhan voisi ajella kesärenkailla kokoajan...
Kukaan ei varmastikaan ole tuota asiaa kieltänyt etteikö talvirengas olisi talveksi juurikin sen ominaisuuksien vuoksi. Ja miksei sitä ajelis vaikka sillä kesärenkaalla ympäri vuoden jos kelit sen sallii. Kyllä se mulle kävis :)  Ei kai sitä kiveen ole kirjoitettu, että pakko ajaa nastarenkaalla vaikka tiet olisivat sulat ympäri vuoden?

Lainaus
Kertokaa mikä ero on keski-euroopan ja pohjoismaiden kitkoilla ?
keski-Eurooppalainen kitkarengas on kovempi/jäykkä runkoisempi ja ymmärtääkseni vähemmän uria.Ns. välikelinrengas mitä valmistetaan eri keliolosuhteisiin kuin pohjolankitkat. Hinta on noin 50% halvempi kuin pohjolankitkalla.

Lainaus
Ja tuon ominaisuudenko takia siellä etelä-suomessa on täysi kaaos liikenteessä kun tulee vähän lunta ja tiet jäässä ?
Kyllähän tuota peltiä menee täällä kasaan mutta usein saa lukea kuolonkolareista myös muualta. Uudellamaalla asuu 1,4miljoonaa ihmistä joten liekö tuo ihmeellinen asia jos täällä tapahtuu hieman enemmän kuin siellä missä liikkuu ainoastaan porot ;D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2008, 10:23:37 ip kirjoittanut Taneli »


Poissa Petteri

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 598
  • Ocu vRS TDi Combi
    • Profiili
Järvenpäässä on nyt ollut 3 päivää lunta. Tänään fillarilenkillä työnsin pakua pihasta ulos, kun ei kitkoilla ja syncrolla sieltä muuten päässyt. Perässä tuli mummomicra nastoilla ja etuvedolla ylös ihan ilman ongelmia. Maanantaina Terholan Teboilin valoissa oli kaksi Bemaria paikoillaan kitkojen kanssa, molemmilla puolilla risteystä. Ohan se tietty kivaa, kun perä hakee sivulle mutta kai se liike eteenpäin auttais myös. Toki jos ajaa pelkästään kehä I ja lahdenväylä niin siellä menee ihan mukavasti kitkoilla.
Typo sinne, toinen tänne...