vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Jokos talvirenkaat alla ?

miksa · 102 · 54071

Poissa ram1

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 130
    • Profiili
laitan nyt hana tähän muutamia tuloksia.
jarrutus märkä asfaltti 80 km/h
nasta.nokia5: 38.3
pohj.kitka.conti5: 44.1
k.eur.kitka.conti 810: 30.3

jarrutus jäällä 50km/h
52
62
73

jarrutus lumella 80km/h
59.5
59
62.5

väistökoe märkä asfaltti 80km/h
30.6
31.1
22.2

tässä vain osa tuloksista ja kuten olettaa saattaa niin jos ajo eteläsuomessa jossa tosiaan kuivat tai märät kelit melkein koko talven niin mikäköhän näistä on sitten oikeasti se turvallisin.sitä sopii miettiä.kaikissa muissa olosuhteissa kuin jäällä ja lumella tuo 810 conti on aivan ylivoimainen mihinkään pohjosen kitka tai edes nastarenkaaseen.

ja lumella erot eri renkaiden välillä hämmästyttävän pieniä
ja kuten sanottu itsellähän nastat.







« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2008, 11:16:51 ip kirjoittanut ram1 »


Poissa Petteri

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 598
  • Ocu vRS TDi Combi
    • Profiili
3 metriä lumella on vaan ero siinä osuuko peräänajossa auton keula takapuskuriin vai kuskin selkärankaan. ;)
Typo sinne, toinen tänne...


Poissa ram1

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 130
    • Profiili
entäs märällä.perustele se.tuo ero on aivan valtava mutta ei kai sillä merkitystä.asutaanhan suomessa jossa aina metri lunta ja joulupukki on olemassa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2008, 11:22:06 ip kirjoittanut ram1 »


Poissa Petteri

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 598
  • Ocu vRS TDi Combi
    • Profiili
Erohan on valtava koska talviominaisuudet ja märkäpito vaatii täysin eri asioita renkaalta. Kuten lumi ja jääkin. Eiköhän turvallisessa ajossa tärkeintä oo se molopää joka sitä autoa ohjaa eikä se mitkä renkaat siinä kattilassa pyörii. Mullä on nastat omassa okussa.
Typo sinne, toinen tänne...


Poissa Taneli

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 253
  • Bmw
    • Profiili
Jospa nyt opeteltaisiin ajamaan yleensäkin. Se ennakointi on talvella kaiken aa ja oo. Aivan sama mitkä pyörät pyörii alla jos ajaa kuin kesällä.

Lainaus
Järvenpäässä on nyt ollut 3 päivää lunta. Tänään fillarilenkillä työnsin pakua pihasta ulos, kun ei kitkoilla ja syncrolla sieltä muuten päässyt. Perässä tuli mummomicra nastoilla ja etuvedolla ylös ihan ilman ongelmia. Maanantaina Terholan Teboilin valoissa oli kaksi Bemaria paikoillaan kitkojen kanssa, molemmilla puolilla risteystä. Ohan se tietty kivaa, kun perä hakee sivulle mutta kai se liike eteenpäin auttais myös.

Eihän tuo talvi kestä kuin n. 6kk. Meinasitko että neliveto kitkoilla on huonompi kuin etuveto nastoilla vai? ;D  Ei sen puoleen, että mulla nastoja mitään vastaan olisi. Valintakysymyksiä. Bemarikuskeilla harvemmin on tarkoitus pistää sitä perää irti. Ei sen puoleen,en minäkään takavetoa haluaisi vaikka funfactorya siitä löytyykin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2008, 11:32:24 ip kirjoittanut Taneli »


Poissa ram1

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 130
    • Profiili
juu en laskis tähän keskusteluun jumissa olevia bemuja.sehän voi tapahtua vaikka lumiketjuilla.tämä oli vaan eräs mielipide rengaskeskusteluun ja mun mielestä ihan osuva näköjään.onnettomuudet tuskin kovin usein renkaista johtuvia


Tumeq

  • Vieras
Tärkeintähän on tietysti se että, kuljettaja tiedostaa minkälaiset renkaat siinä omassa kinkerissä on alla. Jos on jääkeli ja keskieurooppakitkat niin ei tarvitse roikkua ihan edessä ajavan takapuskurissa kiinni ja muutenkin voi harrastaa sitä kuuluisaa ennakointia enemmän. Itselleni tulee n. 100km päivässä ajoa Kehä III sisällä ja välillä visiittejä esimerkiksi Järvenpää - Nurmijärvi "korkeudelle" :) Näiden ekojen talvikelien perusteella ei ole enää keskieurooppakitkoista paluuta muihin talvirenkaisiin, ainakaan näillä etelän teillä. Täällä kun kylvetään tuota suolaa reippaalla kädellä ja lämpötilat pyörii nollan tuntumassa, ovat päätiet suurimman osan talvea sulat. Toki niitä jääpäiviä mahtuu mukaan esim. viimeviikolla oli tiet pari päivää ihan jäässä, mutta ei kyllä ollut mitään ongelmia vaikka keskieuroppakitkat olikin alla eikä tuossa fabiassa ole edes ESP:tä.

Näihin liikennemääriin mahtuu kyllä tosiaan kaikenlaista kuskia ja ennenkaikkea kaikenlaista rengasta. Esimerkiksi itselläni ei tuntuneet oikeen missään autossa nastat pysyä tallella, mutta ymmärtäähän sen kun ajaa paljon paljaalla asfaltilla... Toki vika voi olla kuljettajassakin :D mutta väittäisin, että täällä PK-seudulla on monella pari talvea ajetut nastattomat nastarenkaat...  :-\

Se on vaikea jääkelillä ajaa kuin Hirvonen vaikka ois piikkirenkaat, neliveto ja 300hv jos on miljoona muuta autoa edessä köröttelemässä 20km/h alle rajotusten...  ;)


Poissa Petteri

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 598
  • Ocu vRS TDi Combi
    • Profiili

Eihän tuo talvi kestä kuin n. 6kk. Meinasitko että neliveto kitkoilla on huonompi kuin etuveto nastoilla vai? ;D  Ei sen puoleen, että mulla nastoja mitään vastaan olisi. Valintakysymyksiä. Bemarikuskeilla harvemmin on tarkoitus pistää sitä perää irti. Ei sen puoleen,en minäkään takavetoa haluaisi vaikka funfactorya siitä löytyykin.


Enhän minä meinannut mitään. Kunhan vaan kerroin mitä tuli iltapuhteena tehtyä ja eräänä aamuna liikennevaloissa havaittua. Oli se tapahtumana ihan huvittava, kun molemmin puolin liikennevaloissa on penarit joissa perä menee puolelta toiselle kuin kellon heiluri.
Typo sinne, toinen tänne...


Poissa Male80

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 294
  • Superb Combi 2.0 TDI CR DSG
    • Profiili
Kyllä se on ihan kuskista kiinni pysyykö auto tiellä. Henkilökohtainen mielipide on se että nykyrenkaiden erot on kuitenkin niin pienet, että se on aivan sama mitkä sielä on alla jos olosuhteet on vaaralliset. Kuskin järki sen auton tiellä pitää.

.
Ei sen puoleen,en minäkään takavetoa haluaisi vaikka funfactorya siitä löytyykin.


Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Henkilökohtaisesti etuveto menee sinne äitien suuntaan  ;)

Itellä edellisenä autona -04 320i Tourinki kitkoilla ja pysyi tiessä millä tahansa kelillä paremmin, kuin nykyinen -08 RS TDi Ocu (myös kitkoilla). Sama koski paikaltaan lähtemistä.

Esim lumikelillä ohittaessa Ocu vetelee kaistojen väliin kertyneessä lumessa mihin sattuu, kun taas Bemari meni siitä yli kuin kiskoilla...

Ei se perä nykyisissä takavedoissa lähde sieltä yhtään mihinkään, ellei ota ESP:tä pois ja väkisin yritä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2008, 04:26:12 ip kirjoittanut Male80 »


Poissa hana79

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 240
    • Profiili
Oli miten oli Nokian kitkat on parhaat!  ;) ::) Aivan sama...

Ja rengastestit on aina maksettuja...
I´m not as think as you confused I am.
2xRäSä(ex), Fabia 1.4 HB Sport


Poissa ram1

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 130
    • Profiili

Poissa OctaviaRS-08

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 193
  • vRS TDi -08
    • Profiili
Oli miten oli Nokian kitkat on parhaat!  ;) ::) Aivan sama...

Kuulemma ihan hyviä puhelimia ja tyylikkäitä saappaita tekevät...  :P

Kannatta myös muistaa, ettei vertaa omia nasta renkaita (ellei 5:sia) noksun5:een! Saattavat olla ja ovatkin ihan eri planeetalta, jolloin eurokitka vetääkin vertoja! Itse huristelen W300 koreankitkoilla ilman ongelmia lumella, jäällä tai asvaltilla!
Octavia II vRS TDi -08