vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Räsä vie öljyä?

Poissa Unelmavävy

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 116
  • Octavia RS 2.0 TFSI HB
    • Profiili
Kyllähän noi öljyä tuntuvat syövän. Toiset enemmän, toiset vähemmän, toiset ei juuri ollenkaan, se on ihan yksilöstä kiinni. Onhan ohjekirjassakin maininta, että kulutus voi olla jopa 0.5 l / 5000 km. :o


Poissa harza1976

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 2
    • Profiili
?-ljyn kulutuksesta...Ostin -04 räsän ja ajoin sillä n.100 tkm. Ei piru vienyt juurikaan öljyä (shell longlife 5w-30)
Nyt ajelen -08 räsällä ja kyllä kuluttaa öljyä. Nyt mittarissa 108 tkm ja meno vain näyttää yltyvän. Monenmerkkisiä öljyjä on kokeiltu. Aluksi yllä mainittu, sitten mobil 5w-30, ei hyvä, sitten taas välissä shell. Nyt tehtiin huollossa Forte käsittely koneelle ja vaihdettiin Castrol Edge...ei vaikutusta vielä ainakaan (3000 km) tikun alarajaa lähestytään. Katsotaan alkaako vaikutta vasta 10000 tuh. jälkeen kulutukseen niinkuin yksi kaveri tässä ketjussa sanoi  ;)
   Moottori rallattaa silloin tällöin käynnistyksessä, väittivät huollossa, että jää solenoidi startissa hakkaamaan päälle (potaskaa) en ole vaggineista kuullut starttien ronklaavan kovin helposti. Kyllä ne paineet sieltä tippuu...
Juuri kuulin asentajalta, että olivat vaihtaneet Audi Q5 2.0 tsi koneen kokonaan uuteen jatkuvan öljynkulutuksen takia.
Onko kukaan kysynyt maahantuojalta mitä tälle voitaisiin tehdä ja tulevatko vastaan? Onko vika sylinterien seinämissä vai renkaissa vaiko missä? Meinaa välillä potuttaa tuo kalliin lonlife öljyn lisäily.


Poissa hajoje

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 344
    • Profiili
Eipä vie munkaan 06vm diesel räsä juuri yhtään öljyä, ei ainakaan joudu lisäämään vaihtojen välillä.


Poissa Jiimies

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 26
  • -06 RS Combi
    • Profiili
Omakohtainen kokemus -06 Pensoliino-Räsäsestä on, että öljyä kyllä kuluu! Yhteistä taivalta takana nyt n. 10 tkm ja edellisestä öljynvaihdosta aikaa 12 tkm. Kahdesti on mennnyt litra koneeseen lisäöljyä! Epäilin ensimmäisen lisäyksen yhteydessä, että edellinen omistaja olis laittanu liian vähän.

Seuraavana testiin menee Castrollin Magnatec vielä tämän viikon puolella. Harmi vaan, että ei saa kun isoissa kannuissa.

Melekosta on tuo kulutus kyllä...


Poissa Jiimies

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 26
  • -06 RS Combi
    • Profiili
...ja nyt tässä öljyt vaihtaneena on ihan pakko kysellä kokemuksia muilta: onko teillä ollu öljykorkissa sellasta vaaleata, löysän saven oloista kuraa...? Mikäli en ihan väärin tulkitse, niin autot, joissa nesteet on sekoittunut öljyyn on tuollaista väriä havaittavissa öljyn joukossa. Omalla kohdalla öljyt olivat kirkkaat ja tummat, mutta tuo korkki jaksaa kummitella mielessä koko ajan. Liekkö kondensoitunutta vettä korkissa? Jänskää käkätintä alko pukkaamaan, kun korkin tosiaan aukas...

- J -


Poissa Unelmavävy

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 116
  • Octavia RS 2.0 TFSI HB
    • Profiili
...ja nyt tässä öljyt vaihtaneena on ihan pakko kysellä kokemuksia muilta: onko teillä ollu öljykorkissa sellasta vaaleata, löysän saven oloista kuraa...? Mikäli en ihan väärin tulkitse, niin autot, joissa nesteet on sekoittunut öljyyn on tuollaista väriä havaittavissa öljyn joukossa. Omalla kohdalla öljyt olivat kirkkaat ja tummat, mutta tuo korkki jaksaa kummitella mielessä koko ajan. Liekkö kondensoitunutta vettä korkissa? Jänskää käkätintä alko pukkaamaan, kun korkin tosiaan aukas...

Itellä sama homma. Kyselin tosta huollosta ja kerrottiin, että lyhyellä ajolla vesihöyryä tuppaa kondensoitumaan kun se koppa on osa huohotinsysteemiä. Pidemmässä ajossa pitäisi sitten höyrystyä pois. Ei syytä huoleen.


Poissa Tune

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 88
    • Profiili
Samanlaista mönjää löytyy myös oman räsän öljykorkista. Ja saman jutun olen tuosta kondesensoitumisesta kuullut, joten ei hätää.


Poissa NKH

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 111
  • Skoda Octavia Combi vRS Typ:1U5 132kW AUQ -05
    • Profiili
    • Skodatkin pajottaa NK-Huolto
VW moottoreissa tuttu näky niin kauan kun ne on nestejäähdytteisiä tehny. Aina on korkki ja kaulus täynnä däddää.
Vanhat 8v moottorit muovisella öljyroiskelevyllä on vielä pahempia.
- Skoda Octavia Combi vRS 1.8T AUQ -
- VW Vento 1.8 ABS - *MYYTY*
- VW Transporter T4 2.4D AAB -
- VW Jetta II 1.6 EZ -


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
joskus erimerkkisen öljynvaihto/käyttö auttaa..  jos häiritsee

jossain bemmuissa ja edellisessä oopeelissa oli tämmöstä ominaisuutta et tietty öljy ei vaan soveltunut koneeseen.
faster than a fast thing going fast


Poissa A-J

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 25
    • Profiili
-07 TDI RS, 149980 oli mittarissa kun kävi huollossa joulukuussa, nyt mittarissa 154400 ja huutelee öljyä... WHAT!!??  :D No ei siinä mitään, annetaan janoon juomaa.

Kyllä tuo niin öljysyöppö ratsu on, että aina täytyy olla litra öljyä mukana takakontissa.


Poissa sepu

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 601
    • Profiili
tuntuu vievän,omaan kulutukseen autto kun vaihdoin öljy merkkiä
faster than a fast thing going fast


Poissa JaQu

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 28
    • Profiili
HUH! Olin siis oikeessa, eli öljyä "kuuluukin" kulua... Mietin vaan että miten on mahdollista, että edellisillä öljyillä porasin yli 20tkm lisäämättä tippaakaan ja huollon jälkeen ehdin mennä n. 12000km, jolloin rupes auto vihjaamaan että jos viitsisit millään laittaa öljyy....

Oma johtopäätös on, että ei näköjään ihan mitä tahansa paskaa kannata koneeseen laittaa! Huollossa laittoivat kuulemma liqui molyn öljyt koneeseen - ei laita enää kun en vie sinne hoitoon tätä katiskaa!


Poissa Juusok

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 3
    • Profiili
Samanlaista mönjää löytyy myös oman räsän öljykorkista. Ja saman jutun olen tuosta kondesensoitumisesta kuullut, joten ei hätää.

Huomasin samaa majoneesia öljykorkin alla kun jouduin lisäämään öljyä. Lyhyen ajon jälkeen kun ottaa korkin pois niin korkista tippuu jopa vähän vettä  :-\

Itsellä on suurin osa ajosta sellaista että saattaa EHKÄ lämmöt nousta normaaliin kun ajelee töihin...
Itsekkin soitin huoltoon ja sanoivat että pidempää ajoa ja voisi olla hyvä vaihtaa öljyt jos sitä mönjää on paljon ja oikein paksua


Poissa masa

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 18
    • Profiili
Kuinka paljon olette öljyä lisäilleet, kun auto alkaa sitä pyytämään? Tikustahan ei näe hevon persettä. Viime talvena lisäsin pari desiä kun pyyteli öljyä eikä se riittänyt kun pariksi päiväksi. Puolella litralla valo sammui viikoksi. Tänä talvena samantyyppinen homma. ?-ljynvaihto ollut aina tulossa, kun ongelma on lyönyt päälle. Sinne on sinnitelty tikkua tarkkailemalla ja konepeltiä availemalla kun öljyvalo alkaa hulluttelemaan.

Välissä tuntuu jo, että onko räsässä joku hieno ominaisuus, että herjailee alarajavaloa jos haluaa vaihtoa huonon öljynlaadun takia? Tai sitten on vain öljyntasoanturissa jotain häikkää.


Poissa Unelmavävy

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 116
  • Octavia RS 2.0 TFSI HB
    • Profiili
Kuinka paljon olette öljyä lisäilleet, kun auto alkaa sitä pyytämään? Tikustahan ei näe hevon persettä. Viime talvena lisäsin pari desiä kun pyyteli öljyä eikä se riittänyt kun pariksi päiväksi. Puolella litralla valo sammui viikoksi. Tänä talvena samantyyppinen homma. ?-ljynvaihto ollut aina tulossa, kun ongelma on lyönyt päälle. Sinne on sinnitelty tikkua tarkkailemalla ja konepeltiä availemalla kun öljyvalo alkaa hulluttelemaan.

Välissä tuntuu jo, että onko räsässä joku hieno ominaisuus, että herjailee alarajavaloa jos haluaa vaihtoa huonon öljynlaadun takia? Tai sitten on vain öljyntasoanturissa jotain häikkää.

Minkähän vuotisesta autosta on kyse? Kyllä ainakin -06 bensa RS:n tikusta näkee mitä pitääkin. Onko toikin muuttunut uudemmissa että öljyntaso näkyykin jostain ajotietokoneen kätköistä?