vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

fabian ovet ei pysy kiinni :)

Poissa kuusetti

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 19
    • Profiili
elikkäs alkaa olla taas vaivaa kun rupee olemaan -10 kelejä niin fabian kuskin ovi reistaa:

-ovi aukeaa aina mutta ei pysy kiinni ... tämä muutamana aamuna hieman kiristänyt pinnaa kun pitäis töihin lähteä ja ovi ei pysy kiinni :)

-lukon se muovi juttu kyllä pyörähtää mutta ei jää tavallaan pohjaan ja ei lukitu.

onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa tai ratkaisua tähän ?


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Itellä esiinty samaa parin päivän ajan kun pesin auton +3 keleillä ja jätin auton hallin pihaan, ja kun tulin takas illalla ni olikin pakkaselle jo mennyt, tuloksena joka paikan jäätyminen.. Tuolloin kuskin ovi teki siis juurikin sitä että aukesi muttei mennyt kiinni.

Vähän koitin tökkiä sitä lukitusmuovia aina käteen sattuvalla esineellä (tai sormella mut paperi välissä ettei tuu rasvaa käsiin) ni kyllä se siitä sitten antautui aina pikkuhiljaa :D

Tuli jälkeenpäin sitten mieleen että se vaikutti siltä että kun oven löi kiinni ni se lukitus ei tavallaan kerennyt menemään kiinni oikeassa kohdassa (eli silloin kun ovi paukahtaa koria vasten), vaan vasta sen jälkeen kun ovi lähti jo vastavoimasta avautumaan, eli toimisiko niin että kun pamauttaa ovea kiinni ni työnnättää sitä ovea koko ajan koria vasten jolloin se muovi kerkeis "laueta" kiinni ja ovikin silloin pysyisi kiinni? En voinut tuota itse enää testata kun tuo ongelma hävisi parin päivän jälkeen (vissiin lähti se jää/kosteus sieltä ovesta)..

Tietysti hyvä rasvaus/lukkosula voisi tuossakin auttaa että mekanismi ei jähmety pakkasilla.

Tuo että se muovi ei pyörähdä kunnolla viittaa mielestäni juurikin siihen että ne rasvat siellä välissä antautuu näille pakkasille eikä toimi kuten pitäis, eli jos jaksaa kunnolla tehdä ni mekanismi irti ja huolellinen puhdistus - vanhat rasvat ja lika pois - ja uudet kunnon rasvat tilalle, mutta käytännössähän meillä laiskoilla ihmisillä tämä menee niin että mekanismi puhdistetaan paikoillaan niin hyvin kuin pystyy ja uutta rasvaa vaan tilalle :)





P.S. Missäs kohtaa siinä mekanismissa on se valokytkin? Apukuskin ovi ei enää sytytä sisävaloja kun avaa oven (eli vetää ovet lukkoon vähän ajan päästä jos pelkästään sen oven avaa)..
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa kuusetti

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 19
    • Profiili
viime talvena "ammattimies" tuon lukon purki ja putsasi ja totes et jos ei auta niin oikeestaan voi vaan vaihtaa uuden lukon ..

yleensä tuo kans lukittuu kun sitä kovaa vetelee kiinni ja sitte lopus aina riuhtaisee niin paljo ku jaksaa niin sitte se pysyy :D (ainakin vielä ovipahvit ja ripa ovat ehjät:D)

joskus jossain luin että jossain seatissa oli ollu samanlaista vaivaa niin sinne oli pystyny laittaa jonku pienen jousen jolla tuo mekanismi tulisi paremmaksi ...


Poissa pe-te

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 235
    • Profiili
Octaviassa mulla oli samaa vikaa. pari kertaa sieltä hajos joku muovihärpäke samalla kertaa ja lopputulos oli et ovi meni viimein kiinni mutta aukesi vaan ulkokahvasta.


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
joskus jossain luin että jossain seatissa oli ollu samanlaista vaivaa niin sinne oli pystyny laittaa jonku pienen jousen jolla tuo mekanismi tulisi paremmaksi ...

Seateissa (mm. omassa Cordobassani) oli vähän erilainen tuo ongelma, se oli niin että ovet ei auenneet kovilla pakkasilla sen takia kun siellä oli yksi muoviosa minkä olisi pitänyt taipua eri asentoon kun ovien lukituksen avasi, mutta jäätyessään se ei taipunut joten kahvat löi tyhjää. Sen pystyi korjaamaan sillä pienellä jousella mikä sitten auttoi sitä muoviosaa taipumaan oikeaan asentoon, itsekin tämän Cordyyn tein aikanaan.

Eli se ei liittyne tähän ongelmaan :)
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa samppav

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 350
  • Ekoautoilija..
    • Profiili
    • v-tuning
Toisessa takaovessa samaa probleemaa pakkasilla, en ole tutkinut asiaa sen enempää.
Pitää tutkituttaa seuraavassa huollossa kun on vielä takuu voimassa.


Poissa a.link

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 431
    • Profiili
Mulla on yleensä auttanut, kun ruiskuttaa CRC:tä itse lukkoon reilusti.
Se lukon kieleke ei painu alas kun jäätyy.


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Mulla on yleensä auttanut, kun ruiskuttaa CRC:tä itse lukkoon reilusti.
Se lukon kieleke ei painu alas kun jäätyy.

Meinasitko tolla "itse lukkoon" sitä lukkopesää mihin avain laitetaan? Jos näin ni mites apukuskin puoli jossa ei avaimenreikää ole? :P

Pitää itekin jossain välissä puhdistaa ne vanhat rasvat sieltä lukon klipsistä ja laittaa aseöljyä tilalle, luulis auttavan kun se jäätyy vasta -52 :)
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.