vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Ajodiagnostiikkamittari Liquid Gauge

Poissa kirk

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
  • Octavia RS I
    • Profiili
Bongasin seuraavan briskoda:sta, joten propsit sinne. Kyseessä on siis OBD-porttiin kytketty ajodiagnostiikkamittari, jonka voi asentaa kuljettajan raitisilmaportin paikalle. Muutama kuva selventää:








Asennuksessa täytyy huomioida että kaapeli joutuu olemaan kiinni OBD-portissa koko-ajan, ja vetää kuulemma melko paljon virtaa. Tämä vaikuttaa siis jopa bensankulutukseen, mutta miten paljon, en tiedä.




Sillä voi mitata ainakin seuraavia määreitä:

Mitarit ja käyrät
  • Moottorin teho
  • Moottorin vääntö
  • Ahtopaine
  • Tehokäyrä
  • Ilma/bensa-suhde
  • Ilmavirtaus
  • Ottoilman lämpötila
  • Pakokaasun lämpötila
  • Jäähdyttimen lämpötila

Ajastus
  • 0-60 km/h kiihdytysnäyttö
  • 0-100 km/h kiihdytysnäyttö

G-voimat
  • G-voima kaarreajostatistiikat
  • Kiihdytys ja hidastavuusnäyttö

Vikakoodit
  • 12 viimeisintä vikakoodia
  • Vikakoodien nollaus
  • Vikakoodien luku (?)

Liquid gaugea saa tilattua ainakin kahdesta paikasta:

Race Diagnostics pelkkä mittausyksikkö hintaan £170, tai täältä saa valmiiksi modattuna raitisilmamoduuliin:
SWG Motorsport hintaan £209.95.

Molemmista tulee varmaan jonninverran postikuluja päälle.

On kuulemma myös mahdollista saada ryhmäalennusta SWG Motorsportista: 5% jos ostaa 5-9 yksikköä ja 10% jos ostaa 10 tai enemmän.

Lainaus
Yes, I offer 5% discount for 5 to 9 units and 10% for 10 or more.

Best Regards
Jim Stuart
Race Diagnostics Ltd
www.racediagnostics.com

Minua kiinnostaisi hieman, mutta mietityttää toi OBD-kaapelin pitäminen kokoajan kytkettynä, sekä bensankulutus.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 26, 2009, 09:34:12 ap kirjoittanut kirk »


Poissa gimp

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 39
  • Octavia vRS Mk1 -04
    • Profiili
Hmm, onpas tosi mielenkiintoinen laite!

Pari juttua jäin miettimään:
- Pystyyköhän mittari näyttämään arvot myös meikäläisittäin ymmärrettävässä muodossa (km/h, Celsius asteet, Nm, bar, etc.)
- Mahtaakohan laitetta saada kytkettyä pois päältä muutoin kuin ottamalla OBD-piuhan irti? Meinaan vaan, jos toi lisää polttoaineen kulutusta... Eihän laitetta kuitenkaan ole tarve pitää jatkuvasti päällä.
- Tuuletusventin paikkaan asennettuna epäillyttää, että huurtuuko kuskinpuoleinen sivuikkuna välittömästi, kun ilmankierto on estynyt. Itse lähtisin ehkä modaamaan laitteelle jotain toisenlaista kiinnitysratkaisua.

Kiinnostus kyllä heräsi siinä määrin, että saattaisin hyvinkin lähteä kimppatilaukseen mukaan.

t. gimp


Poissa kirk

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
  • Octavia RS I
    • Profiili
- Pystyyköhän mittari näyttämään arvot myös meikäläisittäin ymmärrettävässä muodossa (km/h, Celsius asteet, Nm, bar, etc.)

Tuotteen kotisivulta löysin vastauksen:
Lainaus
Imperial or Metric units
, eli toimii meilläkin ymmärrettävässä muodossa.

- Mahtaakohan laitetta saada kytkettyä pois päältä muutoin kuin ottamalla OBD-piuhan irti? Meinaan vaan, jos toi lisää polttoaineen kulutusta... Eihän laitetta kuitenkaan ole tarve pitää jatkuvasti päällä.

En ole varma, mutta luulen että ei saa. Sähköpostilla valmistajalle varmaan selviäisi.

- Tuuletusventin paikkaan asennettuna epäillyttää, että huurtuuko kuskinpuoleinen sivuikkuna välittömästi, kun ilmankierto on estynyt. Itse lähtisin ehkä modaamaan laitteelle jotain toisenlaista kiinnitysratkaisua.

Ei sitä ole pakko asentaa sinne. Itsekään en haluaisi sitä välttämättä sinne. Yksi vaihtoehto mitä briskodassa pohdittiin on käyttää ylimääräinen DIN-radiopaikka. Se vaatisi tosin jonkinlaisen muotin että se näyttää hyvältä. Itseäni kiinnostaisi jonkinlainen imukuppisysteemi (tyyliin navigaattori), mutta olisi jostain löydyttävä muovikuori johon piirikortin saa nätisti sisään.


Poissa jaripetteri

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 342
  • TFSi Combi -08
    • Profiili
    • OBD.fi
Lainaus
OBD-portissa koko-ajan, ja vetää kuulemma melko paljon virtaa. Tämä vaikuttaa siis jopa bensankulutukseen

Tuo on kyllä ihan huuhaata. OBD-portissa on sulake akkujännitteelle ja jos se sieltä niin paljon virtaa haukkaisi että kulutukseen jotenkin merkittävästi vaikuttaisi niin sulake ensimmäisenä palaisi. Tuollaisen virrankulutus on varmasti verrattavissa muihin autoon jälkeenpäin kytkettäviin medialaitteisiin. Tosin ongelman tuo voi aiheuttaa siinä että tuolla OBD-portissa on se akkujännite kokoajan eli vaikka auto on sammuksissa niin tuo syö virtaa ja voi vetää siten akun tyhjäksi.


Poissa gimp

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 39
  • Octavia vRS Mk1 -04
    • Profiili
Joop, ehkä toi polttoaineenkulutuksen lisääntyminen johtuu vain siitä, että kuskin tulee jatkuvasti testattua 0-100km/h -kiihtyvyyksiä  ;D


Poissa kirk

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
  • Octavia RS I
    • Profiili
Joop, ehkä toi polttoaineenkulutuksen lisääntyminen johtuu vain siitä, että kuskin tulee jatkuvasti testattua 0-100km/h -kiihtyvyyksiä  ;D

Tämä on varmaan se todennäköiksempi selitys. Luin sen briskoda-threadin läpi aika nopeasti, joten käsitin syyn sitten väärin.


Poissa RS_OCUstin

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 311
  • Octavia III vRS LB Challenge 2.0TDI DSG Metal Grey
    • Profiili
Hmm.
Joku kauppas II skodaan FFP:llä joku reilu vuosi sitten MAXI-DOTn liitettää pulikka jolla oisi saanut MAXssa näkymään nuo samaiset tiedot. Olen sitä tässä metsästellyt, en perkele vie vaan muista et minkä niminen se on  :) Pitää etsiä.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1050663.html
Octavia III vRS LB Challenge 2.0TDI DSG Meta


Poissa gimp

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 39
  • Octavia vRS Mk1 -04
    • Profiili
Tuolta vois ajatella tilaavansa Liquid Gaugen -> http://www.awesome-gti.co.uk/product.php?xProd=10706&xSec=296
Tilasin viime vuoden lopulla Awesome GTI:stä iskarit ja hyvin pelasi kommunikaatio ja toimitus. Briskoda-foorumilaisten luottopaikkahan tuo tuntuu olevan...