Pahoittelut, yritin olla vain hassun hauska... nopeamminhan tuon spacerin kirjoittaa googleen kun foorumille. Ei vaan, kysymyksiä ja vastauksia vartenhan nämä foorumit ovat ja no tuossa on nyt molemmat...
Spcerit = levikepalat vanteen ja navan väliin jolla voidaan kasvattaa raideleveyttä. Käytetään siis esim. "vanteen" ET:n pienentämiseen jolloin vanne saadaan ulommas navasta vaikkapa tilanteessa jossa vanne ottaisi kiinni ripustuksiin tai jos halutaan mm. ulkonäkösyistä vanteen reuna lokarin kaaren tasalle. Spacerilla ei voi yllättäen kasvattaa ET:tä.
Keskittäminen taas tässä yhteydessä tarkoittaa sitä että kun vanteen ja navan väliin laitetaan jotain ei vanteen ja navan alkuperäinen keskitys enää välttämättä toimi ja vanne ei mene kohdalleen jolloin se pyöriessään alkaa tärisemään. Keskittävissä spaceri keskittyy napaan ja vanne spaceriin mutta hirveän ohuisiin tuota ei oikeen pysty toteuttamaan.
Suomessa spacerit ovat kiellettyjä tieliikennekäytössä poislukien vanteet jotka ovat hyväksytty käytettäväksi valmistajan omilla spacereilla/pulttijakomuuntimilla.