vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Columbus (RNS-510) navigaattori jälkiasennuksena

Male80 · 162 · 122152

Poissa Gotoni

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 3
    • Profiili
Morjens kaikille.

Hommasin tosiaan eBaysta mun ocatavia -06 Rns 510. Uuden gatewayn ja kehyksen skodateilestä. Alkuun haluan kiittää todella Paljon TPi:tä avusta ja Leppävaaran koodaria.

Itse en osaa tehdä mitään autoille ja en oikeastaan edes haluakkaan., mutta projektistani tarkemmin:
Laitoin eilen itse navin paikoilleen ja ajoin koodarin luo. Alkuun oli vaikeuksia saadaa koodeja läpi. Antoi koko ajan virhe koodia :"Coding rejected, Error 22 Conditions not correct or request sequence error"
Mutta Google tuli apuun ja saimme selville, että vcds:ssä alkuun pitää Wsc:n laittaa koodit sisään :
"If you go into VCDS, in settings you will have to enter a WSC (work shop code).
You can just enter 12345 123 12345
After this restart VCDS and now you will be able to enter the gateway and code it."

Voila, alkoi koodit meneen sisään. Lisää ongelmia ilmeni, kun teimme vika skannauksen. Ohjaus ja Eps herjas koko ajan ja ei nollaukset auttaneet. Taas mietittiin ja soiteltiin joka puolelle, kunnes Leppävaaran koodari velho keksi, että voisi kokeilla ajaa hetken autolla.  Joten ajoin siis noin 100m ja kuin taivaan lahjasta kaikki varoitusvalot lähti pois ja tuike syttyi silmiini takaisin. (Olin jo melkein kironnut mun uutta hankitaani). Nyt siis kaikki toimii. YES!!.... Paitsi :( . Mun vanhassa soittimessa on yksi plaki (faktra) samoin kuin mun antennissa, mutta uudessa navissa on antennireikiä kaksi ja tuo antenni ei sovi niihin. Soitin TPi:lle, joka laittoin hyvän linkin mulle ongelmasta. Soitin siis vw varaosiin ja kysyin löytyisikö sieltä tuommoista adapteria. Löytyi. Maksaa 4,9€. Saan sen maanantaina.

Maanantaina siis pitäisi kaikki olla täysin kunnossa.

Tarinan opetus. Jos näin kädetän automekaanikko onnistuu itse asentamaan fyysisesti tuon laitteen, niin kuka tahansa tuohon pystyy. Hyvä koodari tekee tuon erittäin nopeasti pelikuntoon. Kiitos tästä keskustelupalstasta ja mukavista ja avuliaista ihmisistä.

PS. kokonaishinta yhteensä kaikkineen noin 700€. Kysyin hintaa myös merkkihuolto liikkeestä ja he antoivat hinnaksi kaikkineen osiin noin 5000€ + työt. :)

Gotoni


Poissa mtbe

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 3
    • Profiili
Morjens Gotoni!
Lisättäköön että tuo WSC pitää lisätä VCDS:ään Options->User Interface and identification. Sieltä löytyy Shop name,code (12345), VZ/Importer (123) ja Equipment number (12345). Noilla tosiaan onnistui, ensinmäinen auto johon eivät kelvanneet 00000,000,00000.(oletuksena). Home leaving valot jäivät hieman vaivaamaan, kokeile jos toimii näin: kun otat virta-avaimen pois "väläytä" pitkiä. Noin on useassa seatissa ja vw.


Poissa KONE

  • Administrator
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 146
    • Profiili
    • http://www.fikkari.fi
Itse laitoin soittimen kiinni tänään.

Ei ongelmia asennuksessa ja opasteet ilmestyi maxidottiin heti oikein.

2 Erroria jäi vikatietoihin johtuen antennisplitteristä + parkkitutkan poksista.

AUtossa on parkkitutka edessä ja takana joten vain edessä toimii nyt oikein ja takana on pimeetä.

Onneksi on olemassa tuo uus ohjain poksi + piipperi jospa noilla sais sitten näyttöön tuon tiedonkin

Laite on loistava ja harmittaa miksen aikaisemmin vaihtanu tuota soitinta =(


Poissa TPi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 119
    • Profiili
Hommasin tosiaan eBaysta mun ocatavia -06 Rns 510. Uuden gatewayn ja kehyksen skodateilestä. Alkuun haluan kiittää todella Paljon TPi:tä avusta ja Leppävaaran koodaria.

Eipä kestä, hyvä homma että kaikki toimii niinkuin pitääkin! Nyt pääset sitten nauttimaan loistavasta soittimesta.


AUtossa on parkkitutka edessä ja takana joten vain edessä toimii nyt oikein ja takana on pimeetä.

Onneksi on olemassa tuo uus ohjain poksi + piipperi jospa noilla sais sitten näyttöön tuon tiedonkin
Kyllä saa, eli tosiaan Columbus vaatii uudemman version parkkitutkan ohjainboxista että saat näkyviin tutkan tiedot näytöllä. Boxin vaihdon yhteydessä ja VCDSllä koodatessa kannattaa huomioida, että moduulin numero on eri uuden ja vanhan välillä (vanha on module 76 ja uusi on module 10)


Poissa KONE

  • Administrator
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 146
    • Profiili
    • http://www.fikkari.fi
Laitoin tänään testinvuoksi tuon uuden 1z0 919 475c laatikon tuon vanhan tilalle takakonttiin ja gateway ei tunnistanut ollenkaan ko. laatikkoa.

VOisiko se olla juuri tuon 76 ja 10 välinen säätösuo =)

Pitäisikö tuon kuvan tulla laitteelle kuitenkin vaikkei itse dataa etäisyyksisät tulekkaan ennekun tuo kaapeli vedetää takapoksilta gateway laatikolle ?



Poissa TPi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 119
    • Profiili
Laitoin tänään testinvuoksi tuon uuden 1z0 919 475c laatikon tuon vanhan tilalle takakonttiin ja gateway ei tunnistanut ollenkaan ko. laatikkoa.

VOisiko se olla juuri tuon 76 ja 10 välinen säätösuo =)

Pitäisikö tuon kuvan tulla laitteelle kuitenkin vaikkei itse dataa etäisyyksisät tulekkaan ennekun tuo kaapeli vedetää takapoksilta gateway laatikolle ?


En ole varma tuleeko kuva näkyviin vielä tuossa vaiheessa.. Mutta kolme asiaa pitää siis koodata:
-Uusi peruutustutkan ohjainyksikkö Can väylään (module 10) ja vanha samalla pois sotkemasta (module 76)
-Navigation: parkkitutkan kuva ruudulle (monitoring active)
-Peruutustutka: Optical illustration active

Noilla voit kokeilla näkyykö kuva ilman johtoa  :)


Poissa KONE

  • Administrator
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 146
    • Profiili
    • http://www.fikkari.fi
Joo taitaa olla tuo parkkitutkapoksi paskana kun ei tunnistu liitettynä ollenkaan tuolle module 10:lle.

Pitänee vissiin tilata uusi =(


Poissa TPi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 119
    • Profiili
Joo taitaa olla tuo parkkitutkapoksi paskana kun ei tunnistu liitettynä ollenkaan tuolle module 10:lle.

Pitänee vissiin tilata uusi =(

Hold your horses! Boxissa ei tod.näk. ole mitään vikaa vaan uutta boxia varten tulee vetää kaksi uutta piuhaa CAN-väylään. Muistaakseni johdot täytyy vetää edestä asti, en ole varma voiko ohjainboxilla jo olemassaolevia johtoja hyödyntää. Omassa autossa ei ollut peruutustutkaa alunperin joten vedin johdotukset edestä asti. Tässä samassa threadissa oli tästä juttua aiemmin (Male80 taisi selvitellä tätä ongelmaa)

Tuolla hieman lisäluettavaa:
http://www.my-gti.com/739/upgrading-of-volkswagen-park-distance-control-pdc-to-optical-parking-system-ops
http://www.r36owners.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=173&view=next

Minkä vuoden autosi on? Onko alkuperäinen tutka?

Ps. Samalla paikkakunnalla näköjään liikutaan, sinistä farkku räsää saa moikata  :D


Poissa KONE

  • Administrator
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 146
    • Profiili
    • http://www.fikkari.fi
Morjens =)

Auto on 2008 vuosimallin peli missä tehtaalta edessä ja takana sensorit.

Edestä asti canväylän liittimiltä tuo data pitää vetää.



Tuossa kytkentäkuva =)

AJattelin vaan että luulis löytyvän tuo purkki suoriltaan ilman tuota hyppylankaa.

ps. Ai sitä ollaan järvenpäässä =) Heilutellaa lapaa jos tulee vastaan =)


Poissa KONE

  • Administrator
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 146
    • Profiili
    • http://www.fikkari.fi
LÄhinnä kiinnostaa tuon gatewayn: päästä tuo jumppa. Onko se vittumainen säätö ja paljon siinä pitää purkaa rojua edestä.

Katkaisitko tuon pin16 ja pin6 viennin ja juotit / kutistesukka ympärille vai jollain ryöstäjätekniikalla tuo käyttöön ?

Tuolla Peräpäässä tuon poksin säätö on helppo homma kun on tilaa hyvin.

Taitaa olla todella, ettei purkki löydy ilman tuota gateway dataa. Pitääköhän joitain pinnejä vaihtaam yös tuolta perästä poksin päästä ? LÄhinnä katsoa, että nuo + ja - osuu kohdalleen + spiikkesin kaapelit.

Niitä pieniä kontaktinastoja ( mitkä ovat noiden liittimien sisällä) ei vissiin taida mistään löytyä joten pitäisi käyttää suoraan alkuperäisiä. Tiedä edes millänimellä niitä vois tiedustella =)


Poissa mtbe

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 3
    • Profiili
VAG autoissa on yleisimmät nastat N 103 189 05 (n2,8mm uros) N 906 844 05 (n2,8mm naaras) ja kapeammat mallit N 103 358 07 (n1mm, en muista tarkaan, naaras) Ja tolle uros N 103 361 05. Can piuha (2 piuhaa, kierretty n 10m) 000 979 987. Toivottavasti muistin nyt osanrot oikein. Ite Olen Slamitilta ja Laakkoselta tilaillu noita. Slamitilta 25kpl pusseja, Laakkoselta yksitellen. Taitaa Slamitilla minua odotella noita laihempia pussit tällä hetkelläkin.


Poissa mtbe

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 3
    • Profiili
Liittimien pinnejä pdf:nä, noita siis käytetään muissakin liittimissä kuin nuo mitä tuossa on mainittuna http://www.vaglinks.com/Docs/Catalogues/nsxjr.com_Audipins.pdf


Poissa TPi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 119
    • Profiili
LÄhinnä kiinnostaa tuon gatewayn: päästä tuo jumppa. Onko se vittumainen säätö ja paljon siinä pitää purkaa rojua edestä.

Katkaisitko tuon pin16 ja pin6 viennin ja juotit / kutistesukka ympärille vai jollain ryöstäjätekniikalla tuo käyttöön ?

Tuolla Peräpäässä tuon poksin säätö on helppo homma kun on tilaa hyvin.

Taitaa olla todella, ettei purkki löydy ilman tuota gateway dataa. Pitääköhän joitain pinnejä vaihtaam yös tuolta perästä poksin päästä ? LÄhinnä katsoa, että nuo + ja - osuu kohdalleen + spiikkesin kaapelit.

Niitä pieniä kontaktinastoja ( mitkä ovat noiden liittimien sisällä) ei vissiin taida mistään löytyä joten pitäisi käyttää suoraan alkuperäisiä. Tiedä edes millänimellä niitä vois tiedustella =)

Ei tunnista uutta boxia koska uusi boxi kytketään eri can-väylään kuin vanha (autossa yhteensä kolme eri can-väylää, jokaisella omat johtonsa) Eli näin ollen on hyvin tarkkaa että uusi boxi yhdistetään juuri oikeaan can-väylään  ;)

Itse totesin helpommaksi päästä oikeaan can-väylään kiinni käyttämällä xenon-ohjainboxin liitintä. Kyseille ohjainboxille tulee oikean can-väylän johdot joten yhdistin peruutustutkan boxin can-johdot samaan yhteyteen.  Xenon-boxin osanumero on 1T0 907 357 ja se löytyy radion/lämmistylaitteiden säätimien takaa, melko paljon helpompi paikka kuin CAN-ohjainboxin sijainti  :) Kannattaa käyttää aina juottamista ja kutistesukkaa tällaisissa tapauksissa!


Poissa KONE

  • Administrator
  • Mekaanikko
  • *****
    • Viestejä: 146
    • Profiili
    • http://www.fikkari.fi
Ett sattumoisin muista liittimiä mitkä kytketään ?

Onhan tuo kieltämättä paljonkin helpompi paikka saadaa tarvittava data sisään =)



Poissa TPi

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 119
    • Profiili
Ett sattumoisin muista liittimiä mitkä kytketään ?

Onhan tuo kieltämättä paljonkin helpompi paikka saadaa tarvittava data sisään =)



Tuolla on samantyyppisen projektin kertomus (tosin saksaksi, mutta googlen kääntäjä auttaa  :) )

 http://www.daniundalex.de/cms_neu/index.php?page=166