vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Teho-ongelma - apua kaivataan

Poissa Petrus

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 5
    • Profiili
Noniin, seuraavanlaista ongelmaa on pukannut. Alla Diesel räsä -06, 118tkm ajettu ja pääsiäisen korvilla Karalan ohjelmalla piristetty.

Nyt alkanut oireilla:
- Autosta häviää tehot -> 5. ja 6. vaihteella kiihdyttäessä ei tapahdu juuri mitään, aivan kuin turbo tippuisi pelistä pois. 2. ja 3. vaihteella nostaa kierrokset mutta "ottaa turbon mukaan" vasta 2500 kierroksessa ja sittenkin nykien.
- Aloittaa yleensä kun kone jo kunnolla lämmin, matka-ajoa 60-100km, mutta tehnyt tuota myös kaupunkiajossa
- Tyhjäkäynnillä kytkin pohjassa pieni nytkytys
- Maantieajossa epätasainen käynti joka tuntuu epätasaisena kulkuna
- Käyntiääni erikoinen, kuin putki olisi poikki tai kuin kone kävisi vain kolmella pytyllä
- Vika häviää yleensä uudelleenkäynnistyksellä, tai jopa valoihin pysähtyessä.
- Kun isommilla vaihteella vedättää, antaa virhekoodin hehkuvalon vilkkumisena -> kerran luetutettu: ahtopaineen säätörajan alitus
- Nyt pari kertaa virhekoodin jälkeen pudottanut vakionopeudensäätimen pois käytöstä joksikin aikaa -> lieneekö jokin "vikasietotila"?
- Ei ilmaannu vielä ainakaan säännöllisesti, mutta jo suhteellisen usein.

Pari osaavaa ihmistä heittänyt ilmoille ahtopaineen säätöventtiilivian, ilmamassamittarin, turbojen siipien jumin ym. Johtimet on jo tarkasteltu ettei siellä pitäisi olla löysää.

Itse en varsinaisesti ole mikään mekaanikko, mutta äärimmäisen kiinnostunut ja tajuan sitten kun joku selittää :) Joten nyt hyviä ideoita (/kokemuksen tuomia vinkkejä) ilmoille!! Ja tarkentelen vikaa jos joku heittää kysymyksiä.


Poissa JanMec

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 37
  • Golf V variant Tsi
    • Profiili
Moro,

samat ongelmat mullakin ollut samalla softalla, autona -07 Tdi räsä. Meni loppujen lopuksi niin ärsyttäväksi homma että softasin
omani vakioks.

Yllätys yllätys, ongelmat hävisivät sillä. Ei ole kyllä yhtä hauska auto ajaa enää mutta rajansa kaikella..

Se mitä Skodan huolto arveli "viaksi" on DPF:än puhdistusprosessi.
En ole itsekkään mikään mekaanikko mutta arvelen että savuarvot nousevat liian suureksi ja siten
aiheuttaa sen puhdistuksen melkein koko ajan.

Eli nyt vaan odottelemaan että saavat ohitettua sen pe...leen DPF:än että saatais softaa sisälle taas.

Korjatkaa please muut jos olen väärässä ja heittäkää kommentteja jos löytyy softaa joka toimii kunnolla.


Poissa a.link

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 431
    • Profiili
Saisko tuon ilmamassamittarin tiputettua pois epäiltyjen listalta, jos nyppäsis piuhan irti ja kokeilis ajaa autolla sitten. Kun piuha on irti, pitäis MAF:n tieto olla vain jonkinlainen korvausarvo...


Poissa miksa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 128
  • Occu II RS TDi, Corrado G60 -91, Polaris XLT 600
    • Profiili
pystyy testaamaan tuolla tavalla onko maffissa vika, mutta ei auta jos auto on jo varasoftalla. Käynti ja kulku muuttuu huomattavasti jos maffi on ehjä ja piuha nypätään pois. Mutta suosittelisin vikamuistin luentaa ja arvojen tarkastelua ajettaessa.


Poissa Taneli

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 253
  • Bmw
    • Profiili
Itse laitoin aikanaan omaan -07 rs tdi:n Karalan ohjelman 17tkm kohdalla ja ajelin 43tkm saakka kunnes myin auton. Tuo nytkytys tuntuu olevan ominaisuus noissa 2.0tdi:ssä. Itsellä oli ongelmaa kys. asian kanssa. Tuota DPF:ää on spekuloitu jonkin verran lastutuksen yhteydessä. Se ei välttämättä ole kovinkaan pitkäikäinen. Itsellä oli ensimmäisessä ohjelmassa liikaa vääntöä joten täyskaasuvedolla alkoi nykimään. Maffi on myös hyvä ehdokas noihin vikoihisi. Tuohon käyntiääneen liittyen niin oman octavian ääni kuulosti juuri siltä kun olisi yksi pytty pois pelistä kun öljy alkoi olla vähissä(varoitusvalo ei vielä syttynyt). Jäi vaan mieleen kun oli yllättävän suuri ero.


Poissa HenTo

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 94
  • A4 B8 2.7 TDI, Ex Octavia RS TDI :(
    • Profiili
Itselläni myös Karalan softa ja nykimisongelmia oli vuodenvaihteessa kun ostin auton (46tkm). Välillä tuo DPF-valo tai moottorivalo sytty kun ei enään päässyt suorittamaan polttoa kunnolla. Korjaus kyseiseen ongelmaan oli tämä (lainaus vikalistaus osiosta):

Lainaus
RS TDI kävi takuuhuollossa kun moottorivalo syttyi aina satunnaisesti, yleensä käynnistyksen yhteydessä. Valo jäi yleensä päälle yhdeksi päiväksi ja kuittaantui monesti taas käynnistyksen yhteydessä. Outoa nykimistä oli välillä tasakaasulla.

vika: 01137/P0471, Pakokaasun painetunnistin 1-G450 (epäuskottava signaali).
Vian korjaus: avoin kampanja tekemättä 26E6 (painetunnistimen vaihto uuteen malliin+ ohjelmapäivitys)
Samalla päivitettiin muutenkin uusimat softat.

Sinne meni Karalan softa  :'(, no olihan se tiedossa, eikä muutakaan vaihtoehtoa ollut. Torstaiksi on aika varattu Karalalle niin tekee uuden päivitetyn ohjelman, kustantaa 100€.

Tämän jälkeen nykiminen loppui lukuunottamatta jos DPF-poltto on päällä jä satut olemaan liikenneruuhkissa tai liikennevaloissa niin pintakaasulla esiintyy tätä pientä nykimistä/kaasupolkimen tunnottomuutta. Myös matka-ajossa huomaa aina kun poltto on päällä niin moottorin/pakoputkiston ääni muuttuu möreämmäksi tai kumisevaksi. Näitä polttojakin esiintyy mielestäni huomattavasti useammin kuin vakiosoftalla, matka-ajossa n.250-300 km välein, kaupunkiajossa tai raskaalla kaasujalla jopa 150-200 km välein. Tyhjäkäynti ollut aina tosi hiljanen ja tasanen. Joskus harvoin vakionopeudensäädin ei toimi vaikka vaihdettu, vika poistuu käynnistämällä auto uudestaan, liittyykö lastutukseen ???

Nyt mittarissa n.70tkm, eikä muita ongelmia ole esiintynyt. Tosin ajan suurimmaksi osin matka-ajoa ja miettinytkin että pelkällä kaupunkiajolla vois mennä hermo ton ...tanan DPF:n ja Karalan softan kanssa.
 


Poissa Tomppa

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 41
  • vRS TDi Combi 2008
    • Profiili
Tervehdys!

Täällä 2008 TDi RS BSR:n softalla ja toiminut omasta mielestä erittäin hyvin ;).Softa laitettu 15tkm ajettuna ja nyt mittarissa n.45tkm.Huomaa tosiaan kuten täälläkin jo keskusteluissa mainittiin että Dpf:än puhdistautumista tapahtuu huomattavasti useammin kuin vakiona,lisäksi puhdistautumisen aikana moottorin ääni muuttuu ja kierrokset nousevat +-1000 kierroksen korville tyhjäkäynnillä....
Toivotaan että toimii myös jatkossa?? ??? ::)


Moro,

samat ongelmat mullakin ollut samalla softalla, autona -07 Tdi räsä. Meni loppujen lopuksi niin ärsyttäväksi homma että softasin
omani vakioks.

Yllätys yllätys, ongelmat hävisivät sillä. Ei ole kyllä yhtä hauska auto ajaa enää mutta rajansa kaikella..

Se mitä Skodan huolto arveli "viaksi" on DPF:än puhdistusprosessi.
En ole itsekkään mikään mekaanikko mutta arvelen että savuarvot nousevat liian suureksi ja siten
aiheuttaa sen puhdistuksen melkein koko ajan.

Eli nyt vaan odottelemaan että saavat ohitettua sen pe...leen DPF:än että saatais softaa sisälle taas.

Korjatkaa please muut jos olen väärässä ja heittäkää kommentteja jos löytyy softaa joka toimii kunnolla.


Poissa jarppa

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 2
    • Profiili
Palataampa aiheeseen, selviskö Petrus vika tuosta sinun autosta? Itsellä aivan samanlaista ongelmaa ja vikakoodikin on sama. Ainut ero on, että auto ei ainaskaan pitäs olla ohjelmoitu.


kipe

  • Vieras
Palataampa aiheeseen, selviskö Petrus vika tuosta sinun autosta? Itsellä aivan samanlaista ongelmaa ja vikakoodikin on sama. Ainut ero on, että auto ei ainaskaan pitäs olla ohjelmoitu.

Täällä sama ongelma.. ei pitäs olla mitää softaa ja vakkari lakkas toimimasta.


Poissa Petrus

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 5
    • Profiili
Noniin,

meillähän kävi niin että pienen taistelun jälkeen DPF vaihdettiin kokonaan uuteen... Vika lakkasi samoilla vauhdeilla. Tämä tapahtui viime elokuussa. Auto oli 3 päivää huollossa ja ne ajoi sitä niin pitkään että poltto lähti päälle. Kyllä helpotti kun myönsivät vian olevan siellä missä olin sen luullutkin olevan.

Nyt tilanne kuitenkin se että poltot pahenevat pikku hiljaa taas. Hehkuvalo syttynyt kerran, mutta se ei jättänyt vikakoodia. Ohjelmalla ei tässä tapauksessa nyt muidenkin kokemuksia lukeneena ole osaa ja olihan meidänkin auto tehnyt samaa jo edellisellä omistajalla.

Nyt on alkanut tiedustelu mahdollisuuksista poistaa koko pirun pönttö. -06 malleissahan on Siemensin ohjelma joka on ilmeisesti aiemmin ollut ongelmana dpf-amputoinneissa. Kävin kuitenkin MoTestillä juttelemassa aiheesta ja poisto kuulemma onnistuu. Kallista leikkiähän se tosin on. Kokonaishinta noussee jonnekin 1K:n paikkeille... Toisaalta kun miettii että jokainen DPF mitä sinne vaihdetaan maksaa väh. 900€, siis pelkkä osa, niin ei tuo niin pahalta kuulosta  :)

Maahantuoja ei osannut sanoa mikä sen DPF:n hajoittaa, mutta viitannee polton ajastusta ja toimintaa ohjaavilta säätimiltä, mitä ne nyt sitten ikinä ovatkaan.

Kokemuksia DPF:n poistosta? Onko odotettavissa ongelmia auton tai viranomaisten kanssa??


Poissa Samu.L

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 81
  • Corrida red Fabia Vrs -04
    • Profiili
Mun fabiassa alko hehkuvalo viluttamaan ja vakkari ei toiminut eli ei ollut nykymistä sun muuta. Naapurissa kun asuu kouvolan bernerin huoltopäälikkö ni kysäsin asiaa siltä ja sano että vag autoissa jos takajarruvalojen polttimot kimahtaa ni se alkaa vilkuttaa hehkuvaloa. No kuitenkaan valoissa ei ollut vikaa joten viaksi paljastui jarruvalo katkasija. Fabian katkaisijan hinta oli 17 ja asennus paikallisessa korjaamossa 20 euroa. Eli melko edullinen korjaus. Tämä siis pätee vain silloin jos ei ole noita mekaanisia vikoja kuten nykimistä sun muuta
Porsset on kivoja


Poissa RS_OCUstin

  • Apukuski
  • ***
    • Viestejä: 311
  • Octavia III vRS LB Challenge 2.0TDI DSG Metal Grey
    • Profiili

Maahantuoja ei osannut sanoa mikä sen DPF:n hajoittaa, mutta viitannee polton ajastusta ja toimintaa ohjaavilta säätimiltä, mitä ne nyt sitten ikinä ovatkaan.


Kokkolassa juttelin kesällä 2007 Kokkolan autohuollon korjaajan kanssa, joka korjaili Skodia. Ei ole enään liikkeen palveluksessa, naureskeli että maahantuoja maksaa vuokra-auton. Omani 90 hp tdi oli huollossa ja kuolasin pihassa ollutta mustaa räsää. Oli kuulemma ollut siinä pihassa 3vkoa kun maahantuojalla ei ollut osia. DPF oli palanut umpeen, syy 3 anturista yksi oli hajonnut. Anturi vaihtoon ja DPF myös.

Äkkiä olettaisin että että oli 06/07 mallia tuo auto  :) Sitä ei kertonut minkälaisia vikakoodeja oli jättänyt yms.

Saattaa olla säätimissä, antureissa yms. ohjelmissa jotain häikkää. Tuntemattomia ovat Skodilaccien tiet  ;) Luulis nyt asentajien tietävän missä vika? on taidettu nukkua niillä koulutus tunneilla krapulaa pois :D :D

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1050663.html
Octavia III vRS LB Challenge 2.0TDI DSG Meta


Poissa jarppa

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 2
    • Profiili
Jotenkin itekkin oon tuota dpf:n veikkaillu syyksi, mut huollossa ovat aina vaan vastailleet että ei oo siinä vikaa.  Kaiken muun oon jo tutkinu, mikä voisi tuon vikakoodin aiheuttaa ja kaikki näyttäs olevan kunnossa. Erittäin paskamainen vika kun on niin epäsäännöllinen, auto saattaa toimia monta sataa km hyvin mut sitten taas välillä temppuilee useinkin. Oon lähiaikoina menossa poistattamaan tuon hiukkasloukun, saas nähä miten käy tuon vian.

Katsastukseen ei dpf:n poistolla pitäs olla vaikutusta jos auto toimii muuten normaalisti eikä katsastusmies satu huomaamaan pöntön puuttumista.


Poissa miksa

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 128
  • Occu II RS TDi, Corrado G60 -91, Polaris XLT 600
    • Profiili
Kyllä sen pöntön puuttumisen huomaa valitettavan helpolla. Vain katsoo putken päähän löytyykö nokea. ?


Poissa Petrus

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 5
    • Profiili
En vielä kerennyt DPF:n poistoon kun räikkä keksi jo uutta harmiteltavaa... Kiihdytyksessä auto sammui, eikä enää käynnistynyt. Näyttää siltä että suutin (1) on päreinä ja hintava remontti edessä. Luultavasti viimeinen mitä minä tuohon autoon teetän.

Tutulla suurinpiirtein saman ikäisessä ja vähän vähemmän ajetussa pari viikkoa sitten sama vika, jonka sai jonkinlaisena "jatkotakuuna" kuntoon. Netistä olen lukenut että tämä(kin) vika on Räsässä enemmänkin ominaisuus.

Kuinka monella on mennyt tämä takuisiin (vaikka olisiskin jo yli 100K ajettu)??

Ei kestä köyhän lompakko ajaa paskalla autolla...