Luettuani koko tämän topicin läpi tuli tuntuma että voisi vähän tarkemmin valottaa tätä turboasiaa.
Näissä 150/180HP 1.8T moottoreissa on käytetty siis kahta eri tyypin ahdinta, molemmat on Borg Warnerin valmistamia KKK-sarjan ahtimia, markkinanimiltään K03 ja K03s.
Molemmista tyypeistä löytyy sitten vielä useampaa eri versioo mm:
K03-011/026/035/044/045/049
K03s-052/053/058
K03-011/026/035/044/045/049 - versioita löytyy alle vm.2000 autoista ja niitten kanssa on tehoja otettu 150/156/180HP, tehoerot on saatu aikaiseksi hukkaportin kellolla. 150 ja 180HP versioiden turboissa on erona siis vain hukkaportin kello, 180HP versioissa on "tiukempi" kello jolloin turbo saa nostaa ahtoja enemmän ennen hukkaportin avautumista. Tuo 156HP versio on tiettävästi käytössä vain Seat Ibizassa ja siinä on käytössä tuo tiukempi kello mutta taas sitten 2 hukkaporttia joilla teho on rajattu tuohon 156HP.
K03s-052/053/058 - versioita on sitten tullut käyttöön vm.2000 eteenpäin. Nämä on niitä ns. K03s -ahtimia, muuten sama ahdin kuin tuo K03 mutta kompressoripyörä on eri (vrt. 12/8 siipeä), kompressoripyörä on K04 -ahtimesta. Turbiinipyörä näissä on edelleen sama kuin tuossa vanhemmassa K03 -ahtimessa.
Näitä ahtimia on siltikin myös kahta eri tehoversioo 150 ja 180HP!!! Joten K03s -ahdin ei siltikään suoraan tarkoita 180HP -moottoria, varmista tyyppitarrasta/rekisteriotteesta!
Sitten tässä on vielä ollut puhetta tuosta K04 -ahtimesta, tätähän tapaa tehdasasennettuna mm. noista Audin 210/225HP -moottoreista. Tämä ahdin on fyysisesti erilainen lukuunottamatta kahta versioo (tiedän vain kaksi, voi olla että on tullut uusiakin versioita):
K04-001/015, nämä versiot ovat K04 -mallin kompressori- ja turbiinipyörillä mutta K03 -ahtimen kuorissa.
Täten nämä kaksi versioo sopii bolt-on K03/K03s -ahtimen tilalle kuten tuossa RG:n autossa on tehty.
BorgWarnerin max.tehosuositukset, turbon kestäminen huomioon ottaen, on karkeasti näin:
K03 - 195HP
K03s - 215HP
K04-001/015 - 220HP
Eli pelkästään tehojen toivossa K03 swappaaminen K04 -malliin on periaatteessa rahanhukkaa. Siinä tapauksessa jos alkuperäinen K03 pettää eikä ole mielenkiintoo tehdä isompia muutostöitä niin tuo K04-001/015 on kannattava hankinta. Periaatteessa riittää turbon vaihto joka siis on bolt-on homma ja kovaa ajoo. Mutta sitten kun siellä se K04 hyrrää niin pienellä vaivalla siitä voi ottaa myös vähän enempi hyötyä irti: 4bar polttoainepaineensäädin jotta saa vakiosuuttimista max. hyödyn irti ja ecun lastutus/softaus. Ja tässä kohtaa viimeistään täytyy suositella paremmin virtaavaa TIP:ä ja DP:tä eli turbolle menevä ilmaputki ja pakoputken alkukäyrä, muutoin nostetut ahdot ja ahdistava hengitys nostaa pakopaineita/lämpöjä liiaksi ja taas on turbo kovilla sekä hyöty pienenee!