vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

octavia 1.8 turbo

Vieras · 26 · 25446

mikza

  • Vieras
kertokaas mulle mitä eroo on bensa 1.8 turbo koneella tohon rs versioon ku tehoja on huomattavasti enemmän tos rs versiossa. millä rs version tehot on oikein otettu irti ?


Poissa jariuz

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 7
    • Profiili
Suuria erojahan noissa koneissa ei ole. Turbo on mallia kkk03 sport jossa olikohan pakopuoli hieman suurempi kuin tavallisessa 03:ssa. Tietysti sitten ohjelmassa on eroja. Eroja siis on, mutta hyvin pieniä. Muut voi kertoa lisää jos yksityiskohtia löytyy.


Poissa hana79

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 240
    • Profiili
Joskus muistaakseni kuulin että sisuskaluissakin olis eroja..? (Siis voip olla et kuulin väärin thai en kuullutkaan tai kuulinkin...)

edit: Plus kori jäykiste hitsattu. kuuleman mukaan...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2009, 11:05:08 ip kirjoittanut hana79 »
I´m not as think as you confused I am.
2xRäSä(ex), Fabia 1.4 HB Sport


mikza

  • Vieras
Suuria erojahan noissa koneissa ei ole. Turbo on mallia kkk03 sport jossa olikohan pakopuoli hieman suurempi kuin tavallisessa 03:ssa. Tietysti sitten ohjelmassa on eroja. Eroja siis on, mutta hyvin pieniä. Muut voi kertoa lisää jos yksityiskohtia löytyy.


olisin kyllä kiitollinen jos joku tietävä vois valaista vähän. ku jos ostais tommosen normin 1.8 turbo octavian nii siitä vois väsäillä rs:n tapasen päältä päin jne   :) tai ainaki yrittää...



Poissa Sampza

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 510
  • www.skystyle.fi
    • Profiili
kertokaas mulle mitä eroo on bensa 1.8 turbo koneella tohon rs versioon ku tehoja on huomattavasti enemmän tos rs versiossa. millä rs version tehot on oikein otettu irti ?

Moottorilohko täysin eri kun tavallisessa octaviassa. RS:ssä on AUQ-lohko
Ahdin on KKK K03 Sport kun tavallisessa Octaviassa K03
Moottorinohjaus eri, Sytytystulpat on RS:ssä vakiona Platinat
nykyinen: Nissan Almera GTi Evolution TA
ex: Skoda Octavia RS '01


mikza

  • Vieras
kertokaas mulle mitä eroo on bensa 1.8 turbo koneella tohon rs versioon ku tehoja on huomattavasti enemmän tos rs versiossa. millä rs version tehot on oikein otettu irti ?

Moottorilohko täysin eri kun tavallisessa octaviassa. RS:ssä on AUQ-lohko
Ahdin on KKK K03 Sport kun tavallisessa Octaviassa K03
Moottorinohjaus eri, Sytytystulpat on RS:ssä vakiona Platinat


ok. mitään lohkoon en kyllä ajatellu ruveta vaihtamaan mutta voiko tohon normiin pistää sitten ton rs:n turbon vai onko siitä mitään haittaa ?. samoin nuo tulpat ?


Poissa tepa

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 40
  • custom-lastu
    • Profiili
kyl sen pystyy siihen lykkää, mut kytkin ja katsastus mies rupee aika helposti kiukuttelemaan..
toi kkk-04 ahdin olis tietysti viel pirteempi ;) tarviitsä sinne sit kaikki helvetin ahtopaineensäätimet yms et se kone ylipäätään olis pitkä ikänen


mikza

  • Vieras
kyl sen pystyy siihen lykkää, mut kytkin ja katsastus mies rupee aika helposti kiukuttelemaan..
toi kkk-04 ahdin olis tietysti viel pirteempi ;) tarviitsä sinne sit kaikki helvetin ahtopaineensäätimet yms et se kone ylipäätään olis pitkä ikänen


mikä olis tommoseen 149 heppaseen sitten paras piristys keino että kone olis pitkä ikänen. ei siihen tarttisi paljoo tulla mutta edes vähäse :D


Poissa mannta3

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 17
    • Profiili
Noniin...
Lohko on ihan sama 150hv vs. 180hv. Toi AUQ on moottorikoodi ei lohkon tyyppi. Moottorinohjaus on ihan sama riippuen tietenkin puhutaanko vaijerikaasullisista vai sähkökaasullisista. RS aina muistaakseni sähkökaasulla ja tota 150hv pannua molemmilla. Ahdin on eri niinkuin jo kerrottiinkin, joten ei siitä enempää. K03 ja K03 sportin ero on aika marginaalinen tehontuoton suhteen.

Josta päästään siihen, että tavallisen 150hv Octavian ja RS:n erot ovat vain toi ahdin ja moottorinohjauksen ohjelma.

Lastullahan saat siihen jo sen ~200hv ja kestää vaikka maailmantappiin. Jos ahtimen vaihtoon alkaa niin ei mitään järkeä laittaa K03 sporttia, vaan samantien isompi. Eikä tarvi kajota mihinkään ahtopaineensäätimiin. Ahdin vaan kiinni isommat suuttimet paikalleen ja vaikka Karalalle säätöön. Tässä ei siis ollut otettu huomioon, että ahtimesta riippuen vaaditaan rautapuolen muutoksia väliltä: ei mitään -> pakosarja, downpipe, ahtoputket, öljy- ja vesiletkut yms...

Ja kestää se ajella maailmantappiin isomallakin ahtimella, jos pysytään siellä ~300hv tuntumassa. Ja jos se 150hv pannu on vuosimallia -00 tai vanhempi niin siinähän on itseasiassa vahvemmat veivit kun RS:ssä ja siitä uskaltaa puristaa vakiosisuskaluilla hiukan enemmän.

Edit: Tulpat on samat, tai vaikka ei olis niin ei merkitystä... nou hätä 
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2009, 11:30:05 ip kirjoittanut mannta3 »


Poissa tepa

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 40
  • custom-lastu
    • Profiili
tohon vielä et ei se sitä ahtopaineen säädintä välttämättä tatvitse , mut on se hyvä laittaa ku toi 04 ahtaa 1.5 bar jos laittaa vaan suoraan paikkaa sen... ja siitähän se katastus mies tykkää eikö vaan....


Poissa kirk

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
  • Octavia RS I
    • Profiili
Noniin...
Lohko on ihan sama 150hv vs. 180hv. Toi AUQ on moottorikoodi ei lohkon tyyppi. Moottorinohjaus on ihan sama riippuen tietenkin puhutaanko vaijerikaasullisista vai sähkökaasullisista. RS aina muistaakseni sähkökaasulla ja tota 150hv pannua molemmilla. Ahdin on eri niinkuin jo kerrottiinkin, joten ei siitä enempää. K03 ja K03 sportin ero on aika marginaalinen tehontuoton suhteen.

Kuulemma aika monissa 150hv:ssa on K03 sport ahdin, joten sitä ei edes välttämättä tarvitse vaihtaa.

Sit on tietenkin muita eroja RS:n ja 1.8T välillä, 312mm jarrut, kallistuksenvakaaja edessä (19 vs 21/23mm), vakaajatangot takaistuimen takana HB:ssä. Muitakin eroja saattaa olla.


Poissa mannta3

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 17
    • Profiili
Itseasiassa se k04 ahtaa vähemmän jos sen laittaa suoraan paikalleen ilman softamuutosta, koska se tuottaa enemmän ilmaa. Ilmamäärän mukaanhan nämä koneet toimivat, vanhemmat vaijerikaasulliset ei ainakaan tiedä mitään ahtopaineista. En oikeen ymmärrä mitä haet takaa tolla ahtopaineensäätimellä, kun onhan näissä se hoidettu n75:lla jokatapauksessa. 

Toi on ihan tosi, että jossain uudemmissa 150 heppasissa on jo vakiona toi sport ahdin.

Noista muista eroista lisäyksenä tohon listaan. Tulee ainakin mieleen takana jäähdytetyt levyt ja edessä toi vakaaja ihan erilainen kun tavallisessa (tulee vetarin alta) vrt. eri tolpat.

Sitä oon vaan ihmetelly et miksei tohon RS:ään oo laitettu taakse kallistuksenvakaajaa ollenkaan... Auttais aika paljon tohon kallisteluun...


Poissa tepa

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 40
  • custom-lastu
    • Profiili
siis tarkoitan sellasta ahtopaineen säädintä jossa pystyt valitsee ahtopaineet itse esim  0.6bar tai 1.2bar... eli katsastuksessa setä ei ihmettele miks on noin pirtee..   tosa kaveril on 2.0 diesel caddy mis on holsetin ahdin ja kaikkee muuta kivaa ni jätätti audi a4 1.8t helposti.. meni katsastuksee ja ahto mittari näytti 0.3 bar ku katsastus setä kokeili autoo.. ja oli muuten laiska...


Poissa Sampza

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 510
  • www.skystyle.fi
    • Profiili
siis tarkoitan sellasta ahtopaineen säädintä jossa pystyt valitsee ahtopaineet itse esim  0.6bar tai 1.2bar... eli katsastuksessa setä ei ihmettele miks on noin pirtee..   tosa kaveril on 2.0 diesel caddy mis on holsetin ahdin ja kaikkee muuta kivaa ni jätätti audi a4 1.8t helposti.. meni katsastuksee ja ahto mittari näytti 0.3 bar ku katsastus setä kokeili autoo.. ja oli muuten laiska...

eri asia tommonen vanha auto missä ahtopainetta ei ohjata sähköisesti.
octaviassa on sähkö-mekaaninen ahtopaineen ohjaus. ahtopainetta säätelee anturi joka löytyy kaasuläpän läheisyydestä, anturi saa käskyt moottorin ohjaus-järjestelmästä ja anturi edelleen ohjaa hukkaporttia.
edellä mainitun systeemin takia ei ahtopaineen säätimestä paljon ole apua, vaikka saat säädettyä ahtopainetta niin moottorin oma järjestelmä palauttaa ahtopaineet takaisin normaaliin.
nykyinen: Nissan Almera GTi Evolution TA
ex: Skoda Octavia RS '01


Poissa kirk

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 99
  • Octavia RS I
    • Profiili
siis tarkoitan sellasta ahtopaineen säädintä jossa pystyt valitsee ahtopaineet itse esim  0.6bar tai 1.2bar... eli katsastuksessa setä ei ihmettele miks on noin pirtee..   tosa kaveril on 2.0 diesel caddy mis on holsetin ahdin ja kaikkee muuta kivaa ni jätätti audi a4 1.8t helposti.. meni katsastuksee ja ahto mittari näytti 0.3 bar ku katsastus setä kokeili autoo.. ja oli muuten laiska...

Vaihtoehtojahan löytyy, esim. Revo, BSR ja V-tech tarjoavat moottori-optimoinnin lisäoptiona boksin jolla saa vaihdettua moottoriohjelman. Sillä saa auton palautettua vakioksi muutamassa sekunnissa.