vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Mikä kolisee??

Petu · 38 · 35298

Poissa Timbo

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 41
  • Fabia vRS I (ex), Ocu vRS III (tilattu)
    • Profiili
Nivelen vaihdon myötä hävisi myös aina vaihtaessa (etenkin kakkoselta kolmoselle) kuulunut kolahdus.


Poissa Ireland

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 507
  • VW Golf 1.4Tsi GT -07
    • Profiili
Noista iskarin yläpään laakereista vielä, ootteko samalla vaihtanu noi ylätuet vai pelkät laakerit?

Tänään panin merkille tuohon klonksunaan liittyen, että se kuuluu vain silloin kun kaasuttaa kääntyessä eli mikäli ei kaasuta vaan pelkästään kääntää vauhdissa niin ääntä ei kuulu...  ???

No niin äänen syy löytyi vihdoin ja vetonivelhän se oli niinkuin aiemmin ounastelin. Vasemmalle puolelle uusi nivel ja eipä klonksu enää. Olipa pitkästä aikaa mukava ajella ku ei tarvitse ääniä kyttäillä.  :D

Mitähän mahtaa maksaa tuommoinen vetonivel varaosana?

En tiedä omasta kolinasta varmaksi vieläkään mistä tulee. Voisikohan se olla myös tuo vetonivel. Minun autossa ääni kyllä kantautuu oikealta puolelta autoa.  ;)

Mistäs muuten tuommoinen niin sanottu "vedon" väljyys mahtaa johtua? Eli siis kun painaa kaasua tai nostaa kaasulta pois, niin tuntuu, että "koko" hemmetin moottori heilahtaa. Autolla nyt taivallettu jo 170tkm. Voipi noilla kilometreillä välystä syntyäkin, vai? Ärsyttävä vaiva on.
Ex Skoda Octavia vRS -04
Ex Subaru Impreza WRX -04
Ex Skoda Fabia vRS -03


Poissa Timbo

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 41
  • Fabia vRS I (ex), Ocu vRS III (tilattu)
    • Profiili
Mitähän mahtaa maksaa tuommoinen vetonivel varaosana?

En tiedä omasta kolinasta varmaksi vieläkään mistä tulee. Voisikohan se olla myös tuo vetonivel. Minun autossa ääni kyllä kantautuu oikealta puolelta autoa.  ;)

Mistäs muuten tuommoinen niin sanottu "vedon" väljyys mahtaa johtua? Eli siis kun painaa kaasua tai nostaa kaasulta pois, niin tuntuu, että "koko" hemmetin moottori heilahtaa. Autolla nyt taivallettu jo 170tkm. Voipi noilla kilometreillä välystä syntyäkin, vai? Ärsyttävä vaiva on.

Herttoniemen Fixukselta löytyi hyllystä ja hinta oli 68€. Apparin puoleisessa nivelessä ei välystä ollut, joten sitä en turhaan lähtenyt vaihtelemaan.

Kannattaa kyllä noi nivelet tarkistaa, koska itsellä ainakin loppui kaikki kolinat ja ei tosiaan tunnu tuota moottorin heilahdustakaan enää samalla tavalla vaihdon jälkeen.


Poissa Ireland

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 507
  • VW Golf 1.4Tsi GT -07
    • Profiili
Nyt kun puslat on vaihdettu (etupäähän), niin ödottaisi äänien (tässä tapauksessa), kolinoiden katoavan. Mutta eipäs niin kuitenkaan käynytkään. Mikähän siellä etupäässä oikein kolisee? Ääni kuuluu usein pienten ja isompienkin nyppylöiden tai töyssyjen (esim. vesilätäkkö/kuoppa) yli ajaessa. Voisiko kyseessä olla iskunvaimentimien yläpäänlaakerit,vai mitkä ne nyt olivatkaan nimeltään? Ja onkos nuo laakerit iskunvaimentimien pohjaalyöntikumien alla vai missä ne on? Onko kenelläkään kuvaa moisista osista? Motonetistä saisi tuommoiset osat kohtuu hintaa. Koiranluut ovat myös vaihdettu.

Sitten on vielä toinenkin ääni. Ääni on semmoinen kitinä ja se tulee mitä ilmeisimmin kuskin puolelta edestä autoa. Aluksi äänen lähteeksi veikattiin puslia, mutta ei ilmeisesti niistä tulekaan. Ääni kuuluu kun autolla lähtee hiljalleen liikkeelle esim. liikennevaloista. Ääni lakkaa kun vauhti kovenee. Olisiko tähän ääneen hyviä veikkauksia?

Alkaa hermo kylmähtää kolinoiden ja ylimääräisten äänien kanssa...  >:(
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 29, 2011, 07:34:45 ap kirjoittanut Ireland »
Ex Skoda Octavia vRS -04
Ex Subaru Impreza WRX -04
Ex Skoda Fabia vRS -03


Poissa Fabioso

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Äkkiseltään en huomannut että kukaan olis maininnut moottorin kannattimia. Ainakin vasemmanpuoleinen, eli vaihdelaatikon päällä oleva kumi saattaa kolahdella. Se kolahtaa varsinkin liikkeellelähdöissä, tai suuntaa vaihtaessa eli silloin kun kone heilahtaa.

Tuota voi yrittää paikallistaa vetämällä käsijarrun päälle ja sitten hitaasti kytkintä ylös pakki ja ykkönen vuorotellen päällä.

Ja rasvaaminen auttaa jos se ääni sieltä tulee.


Poissa Ireland

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 507
  • VW Golf 1.4Tsi GT -07
    • Profiili
Äkkiseltään en huomannut että kukaan olis maininnut moottorin kannattimia. Ainakin vasemmanpuoleinen, eli vaihdelaatikon päällä oleva kumi saattaa kolahdella. Se kolahtaa varsinkin liikkeellelähdöissä, tai suuntaa vaihtaessa eli silloin kun kone heilahtaa.

Tuota voi yrittää paikallistaa vetämällä käsijarrun päälle ja sitten hitaasti kytkintä ylös pakki ja ykkönen vuorotellen päällä.

Ja rasvaaminen auttaa jos se ääni sieltä tulee.

Ok. Yritän tuota konstia. Oman ongelman tuon kolinan paikallistamiseen tuo, kun ei auton sisältä oikein aina varmaksi osaa sanoa, että mistä se ääni nyt tarkalleen tulee. Lisäksi tuo VW Polon pohjapanssarikin pitää jonkin verran ääntä. Varsinkin kun hitaasti lähtee pakittamaan. Se resonoi ärsyttävästi jotain vasten. Olen sen väliin laittanut muutaman prikan kiinnityskohtiin, mutta ei tahdo auttaa siihenkään ääneen.  >:(
Onkos muilla ongelmia tuon pohjapanssarin kanssa?
Ex Skoda Octavia vRS -04
Ex Subaru Impreza WRX -04
Ex Skoda Fabia vRS -03


Poissa Fabioso

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
No tuosta pakittaessa tulevasta resonointiäänestä tulee sellainen mieleen, että voisko se tullakin putkistosta eikä siitä pohjapanssarista? Kone liikahtaa yllättävän paljon, ja mulla ainakin Milltekin putkisto otti tosi herkästi kiinni pohjaan, tai taka-akseliin, varsinkin jos peruutti ylämäkeen. Pohjapanssaria mulla ei oo, tuskin downpipe yltää ottamaan siihen kiinni?

Mut joo, noiden äänien paikallistaminen ja poistaminen on kyllä joskus tosi hankalaa. Ei muutakuin stereot täysille ja kovaa ajoa  :D


Poissa Ireland

  • Kisakuski
  • ****
    • Viestejä: 507
  • VW Golf 1.4Tsi GT -07
    • Profiili
No tuosta pakittaessa tulevasta resonointiäänestä tulee sellainen mieleen, että voisko se tullakin putkistosta eikä siitä pohjapanssarista? Kone liikahtaa yllättävän paljon, ja mulla ainakin Milltekin putkisto otti tosi herkästi kiinni pohjaan, tai taka-akseliin, varsinkin jos peruutti ylämäkeen. Pohjapanssaria mulla ei oo, tuskin downpipe yltää ottamaan siihen kiinni?

Mut joo, noiden äänien paikallistaminen ja poistaminen on kyllä joskus tosi hankalaa. Ei muutakuin stereot täysille ja kovaa ajoa  :D

Äänien paikallistaminen on vaikeaa, mutta tuon pohjapanssarin resonointi-äänen jotenkin tunnistaa. Se nimittäin ei ennemmin ole äännellyt. Äänet alkoivat sen irroittamisen ja takaisin asennuksen jälkeen. Jonkin verran siinä on "pelivaraa" paikan säätämisessä. Kaippa se pitäisi taas ottaa irti ja ihmetellä, että mitä keksisi vaimentamiseen. Yksi vaihtoehto voisi olla semmoiset bitiumiset äänieristys-/vaimennuslevypalat, joita mm. Motonetistäkin saisi ostettua. Onkos kukaan muu moisia kokeillut?
Ex Skoda Octavia vRS -04
Ex Subaru Impreza WRX -04
Ex Skoda Fabia vRS -03