vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

Lohkolämmitin vai webasto?

Poissa Crave

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 7
    • Profiili
Itsellä -06 vuoden Räsä ja itse ihmettelin samaa asiaa tuossa viime kesänä. Lopputulos oli letkulämmitin Defalta.
Mitä kokemuksia säteilylämmittimestä olen kuullut/lukenut niin aikas onneton on.
Letkulämppäri toimii mulla ihan ok, mutta asennuksessa piti muutama voimasana päästää kun on niin maan perkeleen ahdas paikka :P

Oliko minkälainen savotta laittaa? Ite oon kanssa kallistumassa tuohon. Webasto/eberihän olis kyllä kova sana, muttei nyt kyllä mitenkään saa mahtumaan budjettiin.


Poissa Mikko Rouvali

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
  • Fabia RS -06
    • Profiili
Itsellä -06 vuoden Räsä ja itse ihmettelin samaa asiaa tuossa viime kesänä. Lopputulos oli letkulämmitin Defalta.
Mitä kokemuksia säteilylämmittimestä olen kuullut/lukenut niin aikas onneton on.
Letkulämppäri toimii mulla ihan ok, mutta asennuksessa piti muutama voimasana päästää kun on niin maan perkeleen ahdas paikka :P

Oliko minkälainen savotta laittaa? Ite oon kanssa kallistumassa tuohon. Webasto/eberihän olis kyllä kova sana, muttei nyt kyllä mitenkään saa mahtumaan budjettiin.

Kahdelta ihmiseltä 4 tuntia.. :D Hommaa nopeuttaa tietty pirusti se kun tietää mihin letkuun se lämppäri laitetaan. Mutta hetken kun ihmetteli ja katsoi ohjeita niin löytyi oikea letkun pätkä.
Letkukin on niin pirun lyhyt että siinä se isoin ongelma tulee, kannattaa melkein ostaa lisää letkua ja tehdä kunnon mutkat, ettei tule turhan kireitä mutkia jolloin letku voi lämmetessään mennä poikki. Johdotuksenkin kanssa sai hiukan raapia päätänsä että sen töpselin sai johonkin ns. fiksuun paikkaan ja kaiken kukkuraksi nätisti. Auton maski kun on aika umpeen tehty, ettet poraamaan pääse johdoille reikiä, mutta kyllä sieltä semmosia koloja löytyy mistä johdon sai menemään.

Voin toki ottaa muutamia kuvia mikäli haluat, niin saat vähän paremman käsityksen?


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Auton maski kun on aika umpeen tehty, ettet poraamaan pääse johdoille reikiä

Puskurin saa niin helposti irti fabioista että melkein suosittelisin sen irroittamista jos tarttee mietiskellä mistä piuhoja vetelee, näkee paljon paremmin ja puskimen irroitukseen menee ehkä 5 minuuttia (Okei, ekalla kerralla ehkä 15min).

Jos tarttee ni voin kirjoitella ohjeet tänne miten sen saa irti helposti :)
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa keke

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 56
    • Profiili
ocussa  ainakin ja kai fabiasssakin saada et vesi kiertää ja ilmat pois letkuis mut aina pumppu hidastamassa kiertoa
mut säteylly LÄMMITTÄÄ ?-LYJYÄ se kai on tärkeää koneelle mut webasto on kyl täydellinen kun se on kunnollla laitettu mut kallis


Poissa Crave

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 7
    • Profiili

Puskurin saa niin helposti irti fabioista että melkein suosittelisin sen irroittamista jos tarttee mietiskellä mistä piuhoja vetelee, näkee paljon paremmin ja puskimen irroitukseen menee ehkä 5 minuuttia (Okei, ekalla kerralla ehkä 15min).

Jos tarttee ni voin kirjoitella ohjeet tänne miten sen saa irti helposti :)

Mua ainakin kiinnostais ohjeet.


Kahdelta ihmiseltä 4 tuntia.. :D Hommaa nopeuttaa tietty pirusti se kun tietää mihin letkuun se lämppäri laitetaan. Mutta hetken kun ihmetteli ja katsoi ohjeita niin löytyi oikea letkun pätkä.
Letkukin on niin pirun lyhyt että siinä se isoin ongelma tulee, kannattaa melkein ostaa lisää letkua ja tehdä kunnon mutkat, ettei tule turhan kireitä mutkia jolloin letku voi lämmetessään mennä poikki. Johdotuksenkin kanssa sai hiukan raapia päätänsä että sen töpselin sai johonkin ns. fiksuun paikkaan ja kaiken kukkuraksi nätisti. Auton maski kun on aika umpeen tehty, ettet poraamaan pääse johdoille reikiä, mutta kyllä sieltä semmosia koloja löytyy mistä johdon sai menemään.

Voin toki ottaa muutamia kuvia mikäli haluat, niin saat vähän paremman käsityksen?

Jos viitit vaan, niin ota muutama kuva. Kaikki apu/vinkit on tervetulleita.  :)


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili

Puskurin saa niin helposti irti fabioista että melkein suosittelisin sen irroittamista jos tarttee mietiskellä mistä piuhoja vetelee, näkee paljon paremmin ja puskimen irroitukseen menee ehkä 5 minuuttia (Okei, ekalla kerralla ehkä 15min).

Jos tarttee ni voin kirjoitella ohjeet tänne miten sen saa irti helposti :)

Mua ainakin kiinnostais ohjeet.

Noh, elikkäs:
Konepellin kun avaa niin näkyy siinä kohtaa mihin maski tulee, kaksi isoa ruuvia (muistaakseni torx-kannalla), jotka otetaan irti.

Tämän jälkeen, jos ja kun on valojen pesimet puskurissa, niistä pitää irroittaa ne läpät jotka siinä puskurissa on: Nostat kynsien tmv. avulla sen pesimen sieltä ylös ja kun katsot sen läpän alle, huomaat että siinä pesimessä on kaksi sellaista "nylpyrää" sivuissa ja siinä läpässä on reiät joihin ne nylpyrät menee. Läpät irti vaan, ei sitten ota vastaan kun puskuria repii irti.

Puskurin pohjassa on 3 mustaa pyöreää noin pikkurillin paksuista kiinnikettä jotka ovat kertakäyttöisiä, mutta maksavat ehkä noin 20snt/kpl marmoritiskillä joten ei budjetin pitäisi siihen kaatua, eikä itselläni ole edelleenkään niitä edes kiinni.. Nämä ovat sellaiset pikakiinnikkeet, että lähtevät irti kun niiden keskellä olevan noin 3mm paksun "tapin" työntää sinne puskurin sisään (ymmärrät kyllä kun näet ko. kiinnikkeet) ja vedät lopun ulos puskurista.

Vielä kun irroittaa molemmista etupään sisälokareista niitä torxeja muutaman kappaleen (pitävät siis sisälokaria kiinni puskurin reunassa), sekä pari torxia jotka pitävät puskuria kiinni pohjapanssarissa, pitäisi olla kaikki ruuvit irti.

Nyt pitäisi sitten kaikki ruuvit olla irti, ja voit ruveta irroittamaan puskuria ensin reunoistaan vetämällä puskurin päätä (eli ihan renkaan vierestä) itseesi päin, jolloin muoviklipsit pitäisi lähteä irti lokarissa olevista vastakappaleista. Toista sama toisella puolella.

Nyt on puskuri irti, katso vielä joutuuko irroittamaan esimerkiksi sumareiden johtoja tms.


Jos otat puskurista myös sumarit ym. irti, muista irroitusjärjestys! Nimim. "Otin puskurin yhden sijaan 3 kertaa irti kun unohdin aina laittaa jonkun palikan sinne ennen puskurin takaisinlaittamista" :D


Huomaa, että homma sisältää (herkkien) muoviosien kanssa leikkimistä, joten auto lämpimään useammaksi tunniksi ennen repimistä, muuten tulee pahaa jälkeä.

En ota vastuuta mahdollisista hölmöilyistä, mutta ainoa minkä voi periaatteessa hajottaa on nuo muoviklipsit puskurin päissä, mutta tuntuivat kestävän itsellä tosi hyvin repimistä :) Ajatelkaa järjellä niin onnistuu hyvin.


Tosiaan eka kerta menee harjoitellessa, mutta sen jälkeen menee erittäin helposti.

Toivottavasti on apua, voin koittaa ottaa kuvia tuosta joskus tuossa :P
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2011, 10:26:11 ip kirjoittanut Dalgor_ »
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa misa64

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 27
    • Profiili
Mulla myös letkulämmitin 06 RS:ssä ja hyvät kokemukset käytössä. Lämpenee tehokkaasti ja nopeesti. Asennuksesta en osaa sanoa oli jo ostettaessa.


Poissa Ville.S

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 6
    • Profiili
Missäs muuten teillä letkulämmittäjillä sijaitsee se lämmitin?? Omaani on edellisen omistajan toimesta asenettu se koneen etupuolelle siihen flektin taakse.. Mun silmään se paikka vaan tuntuu niin oudolta, varsinkin kun se lämmitin ei oo missään muussa kiinni ku niissä letkuissa. Eikös sille pitäis olla joku "asennusalusta" joka on koneessa yms. kiinni?? Tai näin oon ainakin ymmärtäny vaikken noista vehkeistä mitään tajuakkaan.. ;D


Poissa betamax

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 212
  • ex. facelift vRS TDI -09
    • Profiili
Itsellä on omassa räsässä maahantuojan asennuttama webasto, pelittäny ihan hyvin, pitäis tässä joskus ehkä ensi syksynä laittaa vaan webastolle oma akku jonkinlaisen releviritelmän kautta, eli että webasto ei käytä pääakkua ollenkaan mutta laturi lataa molempia akkuja.

Ei ole ongelmia ollut tuon webaston kanssa :)
Tuota varten löytyy ihan sellanen relekin joka erottaa pääakun ja toisen akun auto sammuksissa ja sitten kun auto käy (eli jännite nousee) niin yhdistää sen toisenkin akun. Joillakin ollut vaa sellasta ongelmaa sitten että auton laturi ei jaksa/ehdi sitten ladata molempia akkuja lyhyessä ajossa joten ne on sitten molemmat vajaita, pitäis kokoajan sitten pitää erillistä akkulaturia kiinni, jolloin taas pärjäis yhdelläkin hyvällä akulla.

Edelliseen autooni oli kans suunnitelmis toinen akku, mutta kun vaihdoin Vartan AGM akun ja asensin Ctekin ns. puolikiinteästi eli konepellin välistä vaan laturin piuha tolppaan kiinni, muuten laturi on siis kiinteästi akussa kiinni kokoajan ja sillä latailin välillä, niin totesin sen riittäväksi. Melko järeät rokkivehkeetki siinä autos oli eli virtaa kului.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2010, 11:06:47 ip kirjoittanut betamax »


Poissa Mikko Rouvali

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 55
  • Fabia RS -06
    • Profiili
Missäs muuten teillä letkulämmittäjillä sijaitsee se lämmitin?? Omaani on edellisen omistajan toimesta asenettu se koneen etupuolelle siihen flektin taakse.. Mun silmään se paikka vaan tuntuu niin oudolta, varsinkin kun se lämmitin ei oo missään muussa kiinni ku niissä letkuissa. Eikös sille pitäis olla joku "asennusalusta" joka on koneessa yms. kiinni?? Tai näin oon ainakin ymmärtäny vaikken noista vehkeistä mitään tajuakkaan.. ;D

Samaan paikkaan minä sen laitoin ja hyvin on pysyny. Toki täytyy vähän kattoo ettei se murikka mene sinne flektin väliin pyörimään ;) Turhaa sitä mihinkään rupee kiinnitteleen kun se lämmitin ei sinällänsä paina juuri mitään. Eikä sitä lämmitintä kannata muualle laittaakkaan koska silloin nesteet ei lähde kiertään.

Koitan ottaa niitä kuvia tossa jokupäivä kun ennätän.


Poissa L18

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 118
  • Skoda Fabia vRS -06 (Myyty :( )
    • Profiili
Nyt kun tämä rupeaa taas tulemaan ajankohtaiseksi, niin mistäs olette noita letkulämmittimiä löytäneet?  ???


Poissa Oskari

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 134
  • 1u2 rs -04
    • Profiili
Nyt kun tämä rupeaa taas tulemaan ajankohtaiseksi, niin mistäs olette noita letkulämmittimiä löytäneet?  ???

Eiköhän noita autovaraosaliikkeistä löydä esim motonet.


Poissa L18

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 118
  • Skoda Fabia vRS -06 (Myyty :( )
    • Profiili
Nyt kun tämä rupeaa taas tulemaan ajankohtaiseksi, niin mistäs olette noita letkulämmittimiä löytäneet?  ???

Eiköhän noita autovaraosaliikkeistä löydä esim motonet.

Puhelinyhteydessä olleen myyjän puheista sain ainakin sellaisen kuvan että molemmat siellä myytävät lämmittimet(Defa, Calix) ovat säteilylämmittimiä?


Poissa Oskari

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 134
  • 1u2 rs -04
    • Profiili
Otsikkoa lainatakseni molemmat, sillä ikään ei tiedä mitä voi käyttää.

Myös akkulaturi on kätevä lohkolämppärin puolella.  :)


Poissa Crave

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 7
    • Profiili
Nyt kun tämä rupeaa taas tulemaan ajankohtaiseksi, niin mistäs olette noita letkulämmittimiä löytäneet?  ???

Eiköhän noita autovaraosaliikkeistä löydä esim motonet.

Puhelinyhteydessä olleen myyjän puheista sain ainakin sellaisen kuvan että molemmat siellä myytävät lämmittimet(Defa, Calix) ovat säteilylämmittimiä?

Mulle tuli tossa fabiaan letkulämppäri calixilta. Alla olevilla tiedoilla.
Calixin tuotetietoja fabiaan:



Laittelin tuossa viikonloppuna ton paikalleen, ei ollut kyllä paha rasti.