vRS Club of Finland Ry

Optimoiautosi.fi  Racinglinefinland.net

fabian lastutus

Vieras · 13 · 11755

inraa

  • Vieras
onko kenelläkään tietoa noista harisen lasutista että onko ne olleet toimivia että kannataako se ja löytyyky siitä oieesti niin paljon tehoja mitä ne lupaavat siellä?
ja pitääkö sitten ruveta harkisemaan kytkimen vaihtoo ja muuta sen sellasta
jo jos on parempia lastuja tiedossa niin kerokaa ihmeessä


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Tekeekös Harinen noita Karalan lastuja? Vai muistanko nimen väärin?

Jos tekee niin voin suositella, itse käytin Karalalla itsellään ja on kyllä hyvin toiminut..

Ja kytkimen vaihto tulee eteen mikäli lastuttaa, rupeaa luistamaan pikkuhiljaa..
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Fabioso

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Minä käytin Harisella viime kesänä, ja olen kyllä tosi tyytyväinen palveluun.

Joten voin suositella paikkaa. Itsellänikin toinen vaihtoehto olisi ollut Karala, mutta sieltä vastattiin niin nihkeästi sähköpostiin ja puheluihin että oma valintani kallistui Hariseen.

Lopputulokseen vaikuttaa paljon muut autoon tehdyt muutokset, uskon kyllä että teknisesti vakiosta saadaan niiden lupaamat tulokset. Itselläni penkittäessä pullonkaulaksi osoittautui ahtoilman kuumeneminen vaikka autossa on Forgen FMIC. Ajossa tuo ei välttämättä ole ongelma kun ajoviima jäähdyttää paremmin.

Kytkimen kanssa mulla ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka vääntöä tuli hyvin lisää. Ajotapa vaikuttaa paljon siihen että hajoaako vai ei.


inraa

  • Vieras
juu kyllä harinen niitä tekee..
muistako yhtään paljon se siun lastutus makso?
ja onko siinä sitten se mahdollisuus että voit käydä säädätämässä sitä vielä jäkeen päin siellä?
kun itsellä olis ainakin aikeissa vaihtaa suutimet, jäähy ja pilli isompiin niin olis kiva saada sitten säätöihin kunnolla se auto jeikä jättää sitä puoli tiehen..


Poissa betamax

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 212
  • ex. facelift vRS TDI -09
    • Profiili
Mulle suositeltiin viime kesän kiihdytyspäivillä sellaista firmaa kuin Optimec. Tekevät ilmeisesti myös itse ohjelmat eli tieto/taitoa pitääs löytyä. VAG moottoreihin alk.380e eli ei paha.


Poissa hmpniemi

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 15
    • Profiili
Mitenkäs tuommoinen firma kuin http://www.motest.fi/ ?
Kenelläkään kokemuksia, näyttäis kustantavan kokonaiset 299€.
Ei paha hinta mielestäni.


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Kytkimen kanssa mulla ei ole ollut mitään ongelmia, vaikka vääntöä tuli hyvin lisää. Ajotapa vaikuttaa paljon siihen että hajoaako vai ei.

Oon aina miettiny et miks lastuttaa jos ei aja sit täysiä ;) Mut joo, vaikuttaahan tuo käyttö paljon, ja varmasti muutenkin tapauskohtainen.


Mitenkäs tuommoinen firma kuin http://www.motest.fi/ ?
Kenelläkään kokemuksia, näyttäis kustantavan kokonaiset 299€.
Ei paha hinta mielestäni.

Samppav käytti omansa tuolla, en muista lukemia kylläkään vaikka paikan päällä silloin kävin.. Jos samppav vielä luet tätä foorumia ni vastaile :)
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Fabioso

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 32
    • Profiili
Lainaus
Oon aina miettiny et miks lastuttaa jos ei aja sit täysiä Iskee silmää Mut joo, vaikuttaahan tuo käyttö paljon, ja varmasti muutenkin tapauskohtainen.

Sitä siis lähinnä tarkoitin tuolla ajotavan vaikutuksella, että kytkimen saa varmasti luistamaan jos isoilla vaihteilla polkee kaasun pohjaan huippuväännön kohdalla. Ja vauhtipyörän saa hajalle jos liian pienillä kierroksilla polkee kaasua. Ykkösellä ja kakkosella (ja kolmosellakaan kitkarenkailla  ;)) ei ole suurta vaaraa kun renkaiden pito loppuu ennen kuin kytkin antautuu. DMF päästää aika pahan äänen jos esimerkiksi ohitustilanteessa tulee kiire kun on ollut tekemässä rauhallista ohitusta ja yhtäkkiä huomaakin että joku tulee vastaan  ;)

Kyllähän sitä "täysiä" tulee ajettua, ja tuon lastutuksen jälkeen ei enää tarvi hakea nautintoa siitä 1900rpm vääntöhuipusta vaan tulee kierrätettyä konetta isommilla kierroksilla. Vaikka se alavääntö tuntuu mukavalta, niin silti dieseliäkin kannattaa kierrättää huipputehon alueella jos nopeasti haluaa edetä. Ja silloin vääntökin on jo laskenut sellaisiin lukemiin jonka kytkin kestää.

Tuolla Harisella ohjelmointi maksoi 600e, ja siihen sisältyi monta dynamometrivetoa ja pari tuntia ohjelman hiomista. Joten kalliimpihan tuo oli kun nuo muut. Ei ollut puhetta siitä miten jatkossa toimitaan jos teen vielä mekaanisia muutoksia koneelle, koska uskoisin että tuo auto on nyt aika valmis. Ainakaan tällä hetkellä ei ole tarkoitusta lähteä tekemään turbo/suutinmuutoksia, se tulee jo niin kalliiksi että vaihdan ennemmin toiseen autoon.

Mielestäni tekniset muutokset kannattaa tehdä ensin ja ohjelmoinnilla tehdään sitten se viimeinen silaus. Mutta tietysti kukin tekee niinkuin haluaa.


Poissa OOpee

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 34
    • Profiili
Oulussa semmonen pulju laittaa lastuja ku dynotest center. On neliveto penkki missä mittaavat tuloksen, ja tuo tietty kuuluu lastutuksen hintaan. Löytyy jäälin yrityskylästä katsastusaseman kupeesta.
20 vt turbo


Poissa Dalgor_

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 905
    • Profiili
Sitä siis lähinnä tarkoitin tuolla ajotavan vaikutuksella, että kytkimen saa varmasti luistamaan jos isoilla vaihteilla polkee kaasun pohjaan huippuväännön kohdalla. Ja vauhtipyörän saa hajalle jos liian pienillä kierroksilla polkee kaasua. Ykkösellä ja kakkosella (ja kolmosellakaan kitkarenkailla  ;)) ei ole suurta vaaraa kun renkaiden pito loppuu ennen kuin kytkin antautuu. DMF päästää aika pahan äänen jos esimerkiksi ohitustilanteessa tulee kiire kun on ollut tekemässä rauhallista ohitusta ja yhtäkkiä huomaakin että joku tulee vastaan  ;)

Se oli sarkasmia ;)
Oli ennen Fabia RS. Nyt Seat.


Poissa Petep

  • Varikkotyttö
  • *
    • Viestejä: 1
    • Profiili
itse kävin lastuttaan oman fabian tossa pari vuotta sitten mikkelissä street turbolla ja hyvin on pelannu, ihan hyvät lukematkin tuli 197hv ja 470 Nm  :) ois ihan mukava käyttää uudestaan penkissä ku tuli tos talvella vaihdettuu turbo  :) ainut mikä on et toi kytkin meinaa vähän luistella, pitäs vaa saaha aikaseks vaihtaa ja ku löytyis vähä vakioo jämäkämpi..


Poissa L18

  • Mekaanikko
  • **
    • Viestejä: 118
  • Skoda Fabia vRS -06 (Myyty :( )
    • Profiili
itse kävin lastuttaan oman fabian tossa pari vuotta sitten mikkelissä street turbolla ja hyvin on pelannu, ihan hyvät lukematkin tuli 197hv ja 470 Nm  :) ois ihan mukava käyttää uudestaan penkissä ku tuli tos talvella vaihdettuu turbo  :) ainut mikä on et toi kytkin meinaa vähän luistella, pitäs vaa saaha aikaseks vaihtaa ja ku löytyis vähä vakioo jämäkämpi..

Ohoh, hyvin on pelittänyt jos noilla väännöillä kestäny kytkin noin kauan. Itelläni oli edellisessä autossa 460nm, ja kytkin rupes luistamaan n. 20tkm jälkeen.
Sit kun kytkin rupes pitämään(vaihdettiin), niin vauhtipyörä rupes pitää ikävää ääntä... :-\


Poissa Luisu

  • Administrator
  • Kisakuski
  • *****
    • Viestejä: 980
  • Fabia vrs -04
    • Profiili
itse kävin lastuttaan oman fabian tossa pari vuotta sitten mikkelissä street turbolla ja hyvin on pelannu, ihan hyvät lukematkin tuli 197hv ja 470 Nm  :) ois ihan mukava käyttää uudestaan penkissä ku tuli tos talvella vaihdettuu turbo  :) ainut mikä on et toi kytkin meinaa vähän luistella, pitäs vaa saaha aikaseks vaihtaa ja ku löytyis vähä vakioo jämäkämpi..

mitäs kaikkia muita muutoksia tuohon oli tehty ennen tuota dyno tulosta??